Side 1 af 6

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 08:39
af Kaerager
Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp til indstilling af mit Baxi Multi-Heat 1.5 uden ilt-styring. Det er installeret i januar 2011 og har aldrig kørt optimalt.

Sidste år havde jeg en ude og indstille det efter jeg vågnede op til et fyrrum der var helt fyldt med røg. Efter det kørte det nogenlunde, men røgen var stadig meget sort og asken heller ikke helt musegrå. Dog kørte det bedre end det havde kørt før.

Fyret kører kun om vinteren og om sommeren tager jeg strømmen. Måske det sletter indstillingerne? Ihvertilfælde har det kørt helt ad h.. til efter jeg har startet det i år. Jeg har derfor prøvet lidt forskellige indstillnger herinde fra uden success. Jeg skal selvfølgelig nævne at jeg ikke er fandens klog på det her indstilling, men det har i nok regnet ud. :oops:

Jeg kører lige nu med følgende indstillinger, men fyret soder til i løbet af 2 døgn:

-20
H1,7
L1,7
P05
No

Set 70

Høj
Sek 18
25 %

Lav
Sek 33
15 %

Pause
15

Det skulle være de indstillinger der står i manualen som standard, dog til "stort varmebehov". Jeg ville først have sat det "lavt varmebehov", men Lav Sek skal på 56 og jeg kan maks gå til 35?

Håber der er nogle der kan hjælpe, da jer er virkelig træt af at det ikke kører ordentligt. :cry:

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 10:45
af Brandsen
Halløj i forum,

Du kører vildt meget brændsel ind i lav last, og har i øvrigt sat lav last = høj last hvilket
ikke giver mening i sig selv, så jeg vil foreslå du starter med at reducere snegletiden på
lav last til L0,6 og så se hvordan det kører i et døgns tid, så kan der fin tunes lidt mere

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 11:04
af newpas
Og så synes jeg et godt råd herinde er, at man kun slukker og ikke tager strømmen til fyret. Ved at det tager lidt strøm men elektronikken tager heller ikke fugt o.lign.

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 11:17
af thy
Kaerager skrev:Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp til indstilling af mit Baxi Multi-Heat 1.5 uden ilt-styring. Det er installeret i januar 2011 og har aldrig kørt optimalt.

Sidste år havde jeg en ude og indstille det efter jeg vågnede op til et fyrrum der var helt fyldt med røg. Efter det kørte det nogenlunde, men røgen var stadig meget sort og asken heller ikke helt musegrå. Dog kørte det bedre end det havde kørt før.

Fyret kører kun om vinteren og om sommeren tager jeg strømmen. Måske det sletter indstillingerne? Ihvertilfælde har det kørt helt ad h.. til efter jeg har startet det i år. Jeg har derfor prøvet lidt forskellige indstillnger herinde fra uden success. Jeg skal selvfølgelig nævne at jeg ikke er fandens klog på det her indstilling, men det har i nok regnet ud. :oops:

Jeg kører lige nu med følgende indstillinger, men fyret soder til i løbet af 2 døgn:

-20
H1,7-------1,4
L1,7--------0,5
P05
No

Set 70------80

Høj
Sek 18-----15
25 %

Lav
Sek 33---------20
15 %---------10 det er blæs ikke

Driftformsknap MÅ ikke lyse.

Start med de ændringer

Pause
15

Det skulle være de indstillinger der står i manualen som standard, dog til "stort varmebehov". Jeg ville først have sat det "lavt varmebehov", men Lav Sek skal på 56 og jeg kan maks gå til 35?

Håber der er nogle der kan hjælpe, da jer er virkelig træt af at det ikke kører ordentligt. :cry:

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 12:54
af Kaerager
Mange tak for input. Jeg prøver at ændre og se hvordan det kører. :)

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 16:13
af thy
Kaerager skrev:Mange tak for input. Jeg prøver at ændre og se hvordan det kører. :)

Du havde fået den lave justeret den forkerte veg og der ved hævet ydelse med 50% på den ca..

Derfor meget pausefyring vil jeg tro og rigtig nok ændrer jeg ydliger fra 33 til 20 sek mellem sneglen kører,men har sænket mængden med 60-70%

Spændene at se om den kommer op at køre med det samme eller der skal yderligere til..

Røgkassen er tømt for aske ikke?

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 27 nov 2014 16:45
af Kaerager
Jo, det er er helt renset. Jeg tømmer røgkassen hver gang jeg renser fyret.

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 29 nov 2014 20:01
af Kaerager
Hejsa

Så har jeg kørt med de indstillinger og ny er fyret fuldstændig stoppet til igen.

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud efter to døgn.
IMAG0932_BURST004.jpg
Nogle ideer?

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 29 nov 2014 20:19
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja, har du kørt med Dr.Thy indstillinger, så er her to mulige årsager til
det mega svineri efter blot et par døgn.

1) Der står vand i luftkamrene efter en tidligere tilbagebrand.
En sjælden gang imellem er det ikke nok bare at skrue aftapningsskruen ud,
men også køre med blæseren på fuld skrue nogle minutter, sådan det sidste
vand bliver presst ud af kamrene.
Og, det er før set, at vandet har trukket snask med ned i luftkamrene, så vandet
ikke løber ud, selv om aftapningsskruen er ude, så der skal lige et langt stykke
stift ståltråd ind gennem hullet.

2) Røgkassen er tilstoppet. Lige for at være helt sikker, så er røgkassen det kammer
der sidder efter turbolatorerne, altså det kammer du kommer til via de små luger,
bag de høje smalle skjolde i hver side.
Og, her er det før set, at man troede røgkassen var renset godt og grundigt,
men alligevel var næsten tilstoppet helt oppe i toppen.
Det drejer sig om de første 20-30 cm af skorstensrøret, der jo starter i røgkassen,
altså det stykke der er ned mod fyret fra din røg temp føler og iltsonde.
Skorstensfejeren fejer kun 'opad', aldrig 'nedad', netop fordi der sidder temp føler
og iltsonde jo. Det er tidligere sket, at der netop på det stykke har siddet et tommetykt
lag af sod, sådan Baxi næsten ikke kunne komme af med røgen.

Jeg vil anbefale du stopper fyret, og lige kontrollerer disse to mulige årsager.

Baxi Multi-Heat 1.5 indstillinger

: 29 nov 2014 20:31
af Kaerager
Hej Brandsen

Jeg har aldrig haft en tilbagebrand så mulighed 1 er udelukket.

Mulighed to undersøger jeg så. Jeg støvsuger altid røgkassen når jeg renser, men har ikke været opmærksom at den kan være tilstoppet opad. Dog har jeg lige hevet turbolatorerne ud for at få køæet fyret af hurtigere så jeg kunne rense det og der kommer masser af luft op gennem skorstensrøret, da temperaturen hurtigt steg til 320 grader og jeg kan se alle gløderne i skorstensrøret gløde og nogle "blæser opad".