installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af holmlisbeth »

:roll: HJÆLP

er der nogen der ved hvordan man finder en montør der kan lave styringer til Atmos pillefyr og jura therm vvbeholder + buffertank og kollektorrør solfanger-

vores smed har bestilt det hele sammen med det tyske firma og vi troede når han sagde det kunne han - MEN
problemet er vi har en gammel smed - som ikke kender noget til styringer og han mener det hele skal indrettes som gl. installationer blev for 40 år siden med et hav af måleinstrumenter og følere han ikke ved hvad er til og kontrolboksene ved han ikke noget om.
det hele er leveret fra tyskland men skal samles og opstilles. fyres står på sin plads - skorstenen er klar - rør fra fyr til vvb er lavet - solfanger er på taget uden rør på - forbindelsesslanger er trukket ned til teknikrummet - men hvad gør den kloge nu -
vi troede han vidste hvad han har med at gøre - men det ser ikke sådan ud - han ved intet om styringer - og så vidt som vi kan læse os til så er det hjertet i det hele - hva gør vi nu - vi har ingen her hvor vi bor - er der gode råd til os så modtager vi gerne -
lisbeth :(

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af Ugelvig »

Hej Lisbeth. Og velkommen til.

Hvor er vi henne i landet?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af holmlisbeth »

vi er slet ikke i landet vi bor i sydfrankrig men gå nu ikke og tro det er hos de fine på cote Azur - nej i den fattigste del 80 km før Spanien 25 km fra Middelhavet her er der ingen tradition for varmeanlæg - det højeste man svinger sig op til er elvarme eller climaanlæg der kan koldt og varmt - men vi har en stor gammel ruin vi klapper rundt på - min mand er tømrer - og vi har isoleret - lavet gulve - og en hel masse mere men - smede der kan varme er en sjældenhed her og hvis de siger de kan så er det selvlært ikke uddannet - og sådan er alt her - mekanikere frisører computerfolk - næsten alt osv.
problemet er at i vores del af verden bliver vintrene længere og længere og somre kortere - det bliver gradvist koldere og det fordrer varme - vi er danske med behov for et godt indeklima og et sundt hus at bo i - vi er ikke nye mere og slås med diverse helbredsproblemer - derfor et varmt hus
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af holmlisbeth »

hej Ugelvig - sjovt jeg sidder lige og kigger på dine oplysninger - vi er også sønderjyder - begge to - fra Aabenraa -
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af Ugelvig »

Har det tyske firma ikke en liste med kompetente underleverandører i Frankrig?!

Ellers skal man jo få en dansker derned? Hvilket ikke er helt billigt, trods alt!

Jeg må sige, at Sydfrankrig er noget ude for mit pastorat! Jeg tror det er svært at lave "fjernsupport" på sådan et anlæg, når den lokale ikke kender forskel på stumperne...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af JFinderup »

Hvilken styring drejer det sig om?
Der må være en lokal leverandør der kender styringen og kan hjælpe. Ligesom Niels fra VVFS, der forhandler TA styringer, som kan styre de fleste enheder du har.
Hvis manualerne er gode, er det ikke så svært.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af holmlisbeth »

det er styring til atmos og styring til sol en hel række komponenter i et hvidt plastichylster men her hvor vi bor er det ikke en option de kender intet til noget og er ikke faglærte - faguddannelse er en by i Rusland her i hele sydfrankrig - i vores region - jeg er ikke fagmand og kan knap nok finde de forskellige vejledninger - lige nu har jeg mailet til firmaet hvor det hele er købt og bedt om vejledninger og gode råd - så må jeg se hvad de anbefaler - det kan jo endelig også være de har udgående folk - håber jeg
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af JFinderup »

Når du kender de forskelige leverandører, kan du checke deres hjemmesider og se hvilke virksomheder der repræsenterer dem i din nærhed. Kontakt dem og se om de har gode folk i nærheden.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af nemocharley »

Hej - først tillykke med anlægget. Atmos er et godt pillefyr og så med solvarme i det sydfranske - det skal nok blive godt.

Atmos egen hjemmeside: http://www.atmos.cz/english/kontakty

Hvis det firma i har handlet ved ikke er behjælpelige med at få anlægget til at køre, så kan der måske være hjælp at hente ved direkte kontakt.

Biovarme i danmark kan måske også være behjælpelige.
nemocharley

installation af atmos pillefyr-kollektor solpanel - vvb + bu

Indlæg af nemocharley »

et ekstra tip - du kan linke til de manualer du har eller scanne dem og lægge dem her i denne tråd - det er også en måde at få lidt xtra hjælp på.

Besvar