Understrygningskit eller mørtel

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
tordenflue
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Understrygningskit eller mørtel

Indlæg af tordenflue »

Hej

Tegltaget på mit hus trænger til lidt reparation af understrygningen hist og pist. Da jeg gerne selv vil kaste mig ud i projektet kunne jeg godt bruge lidt råd fra mere kyndige eller erfarne folk (går ud fra der er et par stykker herinde :D).
Hvad er bedst at bruge understrygningskit eller mørtel? Og hvad er nemmest at bruge for en novice som undertegnet?
Har fundet en fugepistol til mørtel som jeg tænkte kunne være perfekt at bruge for en nybegynder som mig.
http://www.restsalgnu.dk/vaerktoej/fuge ... oertel.htm

På forhånd tak for hjælpen

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Understrygningskit eller mørtel

Indlæg af Bri_Jac »

Tror ikke der er gode lette genveje til ordentligt byggeri...

Taget fra nedenstående link:
Den korrekte mørtel til understrygning af tegltage er en hydraulisk kalkmørtel, KKh 50/50/575, der er tilsat 1 liter fæhår pr. ti liter færdigblandet mørtel. Denne mørtel er meget plastisk og bliver ikke for hård ved afbinding. Mørtelen består af to dele lagret kulekalk, 1 del jurakalk og ni dele ovntørret kvartssand. Brug aldrig cement i kalkmørtel! Mørtelen skal forstærkes med fæhår (naturlige hårfibre fra køer) der virker som en trækarmering og reducerer svindrevnedannelser. Firmaet Sika Danmark, fremstiller nogle små seks mm lange og mikrotynde polyprolen fibre, SikaCem, der også er velegnet som fiberarmering af kalkmørtel. Der skal anvendes 60 g SikaCem pr. 100 mørtel.


http://www.b.dk/bolig/hvordan-reparerer ... trygningen
tordenflue
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Understrygningskit eller mørtel

Indlæg af tordenflue »

Bri_Jac skrev:Tror ikke der er gode lette genveje til ordentligt byggeri...

Taget fra nedenstående link:
Den korrekte mørtel til understrygning af tegltage er en hydraulisk kalkmørtel, KKh 50/50/575, der er tilsat 1 liter fæhår pr. ti liter færdigblandet mørtel. Denne mørtel er meget plastisk og bliver ikke for hård ved afbinding. Mørtelen består af to dele lagret kulekalk, 1 del jurakalk og ni dele ovntørret kvartssand. Brug aldrig cement i kalkmørtel! Mørtelen skal forstærkes med fæhår (naturlige hårfibre fra køer) der virker som en trækarmering og reducerer svindrevnedannelser. Firmaet Sika Danmark, fremstiller nogle små seks mm lange og mikrotynde polyprolen fibre, SikaCem, der også er velegnet som fiberarmering af kalkmørtel. Der skal anvendes 60 g SikaCem pr. 100 mørtel.


http://www.b.dk/bolig/hvordan-reparerer ... trygningen
Du har jo nok ret i der ikke er en let udvej. Takker for linket. Meget brugbart :great:

Besvar