Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Williamsfar
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Indlæg af Williamsfar »

Jeg havde en god kammerat forbi og kigge på vores anlæg forleden og han mente at det vist var gået lige hurtigt nok da anlægget blev skruet sammen (før vores tid). Vi er dog ikke mere kyndige end at vi lige vil vende mulighederne med jer.

Vi har et (gammelt) hus i to plan med en kombination af gulvvarme og radiatorer. Installationen er formentlig udført af den tidligere ejer selv. Vi har ikke haft nogen egentlige problemer med at holde varmen omend noget af gulvet i gangen aldrig har kunne blive rigtig varmt.

I kælderen står pillefyret. Fra afgangen på pillefyret er der trukket rør til en overtryksventil og en udlufter. Derfra er der trukket rør videre til forgreningsrør der forsyner både gulvvarme og radiatorer samt til varmtvandsbeholderen. Fra varmtvandsbeholder og forgrenerrør er der trukket rør til en shunt (med en streng fra det varme vand fra fyret). Fra shunten er der trukket rør til pumpen og derfra retur til fyret.

Jeg håber ovenstående er nogenlunde klart - ellers må I endelig sige til og så skal jeg gøre mit bedste for at beskrive. Jeg skal dog på forhånd skynde mig at gøre opmærksom på at mine fagtermer muligvis ikke er helt på plads, så jeg håber I bærer over med mig.

Det vi snakkede om og jeg så efterfølgende har kunne læse mig frem til er at radiator og gulvvarme burde være adskilt?

Og jeg har så efterfølgende luret på om varmtvandsbeholderen skulle monteres anderledes?

Findes der en form for principskitser for hvorledes sådan et anlæg skal strikkes sammen eller har I nogle bud på hvad (om noget) der skal laves om?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Indlæg af MichaelK »

Gulvvarme har en lavere fremløbstemperatur end radiatore, så man adskiller normalt de 2
systemer. Gulvvarmen skal så have sin egen shunt, for at kunne justere temperaturen
optimalt. Men at dele af gulvvarmen har problemer med at blive ordentlig varm, skyldes
sikkert ikke en manglende shunt, men derimod kunne skyldes en uheldig fordeling af de
gulvvarmerør, der er støbt ned i betongulvet.

En manglende gulvvarmeshunt burde faktisk give alt for varme gulve, hvis fremløbstemperaturen
er den samme som til radiatorene?

Det kunne jo også være, at flowet til gulvvarmekredsene er begrænset på anden vis? Måske
med en hane, eller anden form for ventil?

Men alt dette er og bliver lidt gætteværk, så længe der ikke er fuldt overblik over installationen.
Men det kan dog afhjælpes en smule med 3 simple tiltag. Billeder, billeder, og billeder :D



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Woody180381
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 sep 2013 15:40

Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Indlæg af Woody180381 »

Ja op med nogle billeder, og tegn Evt. Et diagram over din rørføring, så det er lidt nemmere at danne sig et overblik :-)
Williamsfar
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Indlæg af Williamsfar »

Jeg hoppede på chatten i går hvor jeg stødte på J-B.

Han tog mig i hånden og forklarede fra først til sidst hvordan anlægget burde være skruet sammen, hvad der skulle ændres på mit anlæg, samt hvilke stumper jeg manglede.

Så takket være en afsindig hjælpsom bruger (der endda tilbød at kigge forbi havde det ikke været fordi vi befandt os i hver sin ende af landet...) er der nu lavet indkøbsseddel, så jeg kigger forbi DVC og henter stumperne i løbet af næste uge.

J-B - endnu en gang tusind tak!
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Hvordan skal varmeinstallationen egentlig se ud?

Indlæg af mejeristen »

du kunne også gøre brug af dette tilbud: http://www.vvsmester.dk/20goderaad?utm_ ... eraar_2013
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar