Side 1 af 2

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 14:44
af Flemmingth
Koblingen i min gode Hilux er begyndt at "ruske" en smule når jeg kobler til fra stilstand, og i det hele taget føles koblingen mere "kontant" end tidligere.
Det er denne her:
Hilux brændetransport.jpg
Toyota Hilux 2,5 TD 4 WD fra 2003.
Har gået kanp 130.000 km.
Udover almindelig kørsel er den også på motorvej engang imellem, både til Kalundborg og Flensborg.
Den er også jævnligt på afveje, og henter brænde på mark og i uvejsom skov (nu med større trailer).
Fornemmer der er en del bilspecialister her på forum, så måske kan I hjælpe mig til at undgå et dyrt værkstedsbesøg.

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 15:46
af BWJ
Udrykkerleje er færdigt.

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 17:32
af Aaen
Det er naturligvis vigtigt at kontrollere at selve koblinsghydraulikken er i orden. Altså at den kobler ordentligt ud og slipper helt igen. Også at div ophæng til motor og gearkasse er i orden. Men umiddelbart lyder som at koblingen driller. Evt at svinghjulet er en lille smule skævt.

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 17:56
af Flemmingth
Aaen skrev:Det er naturligvis vigtigt at kontrollere at selve koblinsghydraulikken er i orden. Altså at den kobler ordentligt ud og slipper helt igen. Også at div ophæng til motor og gearkasse er i orden. Men umiddelbart lyder som at koblingen driller. Evt at svinghjulet er en lille smule skævt.
Æv :( - det lyder til at den skal på værksted.
Der er ikke tegn på "kryben" eller lign. når pedalen er trådt i bund, og heller ingen "slip" når pedalen er sluppet.
Div. ophæng: Tjaah ? ? Har ikke umiddelbart lagt mærke til "forkerte" lyde eller unormal adfærd - såeh ? ?

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 18:00
af Aaen
Ja, desværre. med mindre at det er så lidt at du kan leve med det. For er koblingsfunktionen ellers i orden, kan man jo sagtens køre med det

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 20:02
af Bigfoot
det kan ligge ved et ophæng i motoren eller gearkassen. Det er dog sjældent det som er galt.

Det er nok nærmere inde i koblingen fejlen ligger, enten i form af ødelagte eller trætte fjedre i trykpladen, eller som andre også skriver, et udrykkerleje der ikke er helt efter bogen længere.

Ligegyldigt hvad, så er det en ny kobling der skal i, og man køber alligevel skidtet komplet. Men mon ikke din mekaniker kan fikse den slags?

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 21:46
af thy
Flemmingth skrev:Koblingen i min gode Hilux er begyndt at "ruske" en smule når jeg kobler til fra stilstand, og i det hele taget føles koblingen mere "kontant" end tidligere.
Det er denne her:
Hilux brændetransport.jpg
Toyota Hilux 2,5 TD 4 WD fra 2003.
Har gået kanp 130.000 km.
Udover almindelig kørsel er den også på motorvej engang imellem, både til Kalundborg og Flensborg.
Den er også jævnligt på afveje, og henter brænde på mark og i uvejsom skov (nu med større trailer).
Fornemmer der er en del bilspecialister her på forum, så måske kan I hjælpe mig til at undgå et dyrt værkstedsbesøg.
et lille trik som kan afhjælpe de symtomer....MEN ikke hver gang..

er man kommet der til hvor det er ny kobling eller et lille forsøg.... sæt bilen i 4-5 gear og giv ca 3500 omdrejninger fir kobling 5-10 sek må ikke blive lugt bart varm.. det kan hvis man er heldig rense koplings plade/svinghjul/trykplade...

bruger det bla til traktor hvis de hugger efter længere stilstand/feks lidt olie på svinghjul..

er koblingen færdig sker der jo alligevel ikke noget ved det...kan man slippe kobling helt ved eksperiment og den bare firer så er den død(koblingen)

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 22:21
af Flammen
har du for nylig været lidt for frisk med oliepåfylding? for høj oliestand kan medføre at bageste pakdåse sveder så kobling begynder at ruske

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 23:01
af Aaen
Flammen skrev:har du for nylig været lidt for frisk med oliepåfylding? for høj oliestand kan medføre at bageste pakdåse sveder så kobling begynder at ruske

Det passer ikke, så er pakdåsen totalt ødelagt i forevejen! Vi griner tit af den skrøne på værkstedet. Motoren vil have taget skade længe inden at olien løber ud af pakdåsen.

Koblings"rusk"

: 28 jun 2013 23:44
af Flammen
Aaen skrev:

Det passer ikke, så er pakdåsen totalt ødelagt i forevejen! Vi griner tit af den skrøne på værkstedet. Motoren vil have taget skade længe inden at olien løber ud af pakdåsen.
hmm, så må jeg hellere finde mig en ny maskine i en fart, for min sveder fra både forste og bageste pakdåse. den har hvis ikke langt igen