Side 1 af 2

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 15:03
af Knaldperlen
Hej.

Jeg har købt mig en næsten ny Ford mondeo med powershift (aut gear). En virkelig lækker bil.

Her et par måneder efter erhvervelse er der dog en skavank, som bliver mere fremtrædende.

Den ryster i rattet når der bremses.

Da jeg købte bilen fik den skiftet skiver+klodser hele vejen rundt. Der var der ingen rystelser.

Så tænker jeg på et råd min gamle kørelærer gav mig - "du må aldrig holde med nedtrådt bremse når du holder ved et kryds .- så bliver bremserne skæve".
Og det er jo netop hvad der er sket. Bilen har jo automatgear så den "kravler" hvis jeg ikke holder den på bremsen.

Hvad gør i andre? Nogen erfaring på området, eller har jeg blot været uheldig med de monterede skiver og skal smide et andet par på?

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 16:41
af thy
måske du bremser for lidt for at holde skiverne rene..power shiften bremser jo bilen ned,og derfor bremses den nok for lidt...

har selv lagt mærke til kørsel med tung trailer/campingvogn hurtig renser skiverne så rystelser er væk igen...

har alm automatgear på 2008mondeo... var det samme med de 2 nissan maximaer jeg havde før(aut)

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 17:23
af pendec
Knaldperlen skrev:Den ryster i rattet når der bremses.
fik den sommer hjul på? eller byttet rundt på dem? måske er du bare ud i en afbalancering :)
efterspænding af møtrik er også godt, hvis det står helt galt til. den kan ihvertfald godt give ryst i rattet når dette f.eks ikke er ok, selvom du ikke observerer det ved normal kørsel.

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 19:58
af Knaldperlen
Hej. Ja, bilen fik 4 helt nye hjul på. Der er godt nok ganske svage rat rystelser (ca 1-2 mm) ved bestemte hastigheder (afbalancering?), men bremses der kraftigt er der markante vibrationer. Og rattet bevæger sig vel 1-2 cm fra side til side. Bremser man stille er der intet at mærke. Ligeledes kan det godt variere således at de færste par opbremsninger går fint, men derefter begynder rystelserne...

Jeg er forvirret....

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 20:12
af Blinky
Skæve bremseskiver kan opstå ved hård opbremsning efterfulgt af stilstand med nedtrådt bremse. ( uens afkøling af skiverne)
Derfor er det en god ide at lade den trille lidt efter opbremsning,- blot ½ m således at afkølingen fra klodserne fordeles på skiverne, alternativt slip bremsen efter hård opbremsning og brug istedet håndbremsen indtil igangsætning.

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 20:54
af baggadap
For billige skiver. Hvis man bremser godt til i starten bliver de skæve med det samme. Jeg ville gå tilbage og bede om at få nye skiver på igen.

Mondeo & rystelser i rat

: 03 jun 2013 21:42
af calle
baggadap skrev:For billige skiver. Hvis man bremser godt til i starten bliver de skæve med det samme. Jeg ville gå tilbage og bede om at få nye skiver på igen.
Jep. Ud over rystelser i rattet, giver skæve bremseskiver ofte en ujævn bremsning. Problemet kan opstå på forholdsvis nye bremseskiver, hvis man benytter billige uoriginale skiver.

Venlig hilsen

Mondeo & rystelser i rat

: 04 jun 2013 07:44
af timkenneth
det er nok en styrekugle når det er ved nedbremsning.

Mondeo & rystelser i rat

: 04 jun 2013 20:53
af Lau
De sommerhjul du har fået monteret, er det lavprofil? De kan være særligt følsomme overfor dårlige styretøjsvinkler, særligt hvis dine fælge har den forkerte indpresningsdybde (ET mål, står på fælgen), en klassiker er ved nymalede fælge at montøren har glemt af fjerne malingen på anlægsfladerne.

Det kan være en kombination af mange ting, afbalancering, vinkler, dårlige bøsninger i undervognen, løse hjulbolte, hængende bremsekalibre, skæve skiver..

Mondeo & rystelser i rat

: 04 jun 2013 22:05
af Knaldperlen
Sommerhjul er ikke lavprofil.
På vinterhjulene var der ingen rystelser. De blev afmonteret, der kom nye skiver+klodser i for samt nye klodser i bag. Da det var klaret og sommerhjul kom på var der en ganske svag rystelse i rattet ved bestemte hastigheder. Når der blev bremset var der intet. Rystelserne ved brems er kommet over de sidste 1000 km - samtidig er rystelserne ved alm kørsel blevet konstante og en anelse kraftigere.

Alle hjul er spændt efter (14 kg på moment) skiverne i for har ingen varmemærker at se. Dog slides de yderste 2-3 cm overhovedet ikke (begge sider). I bag (de gamle skiver) er der et jævnt slid fordelt over hele skiven.