hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
estherbester
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 feb 2013 02:08

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af estherbester »

Hejsa

Er ny herinde og håber på lidt input.

Vi har for forholdsvis kort tid siden købt et hus, hvor der fulgte et træpillefyr med …TB Mini. (vores allerførste :)
Anlægget kræver en del "pleje" og er vist ikke det mest sparsommelige ift pilleforbrug. Min mand er dog ved at finde ud af at passe anlægget som en lille "baby" :) MEN vi kan forstå at andre har et langt mindre pilleforbrug og bruger meget mindre tid på "pleje og rensning". Vi har begge en rimelig travl hverdag og begynder at overveje, om vi skal investere i et nyere anlæg … HVIS det altså resulterer i et mindre pilleforbrug og mindre rensning.

Vi bor i et hus fra 1927, der er er renoveret og isoleret. Der er gulvvarme i hele stueetagen og i et lille badeværelse på 1. sal … huset er ca 200 kvm og vi kan lide det godt varmt :)

jeg har prøvet at google mig lidt frem til, hvad det måske skulle være … og er stødt på woody black star … men det findes også i en mini udgave og skal vi mon have et 16 eller et 10 KW???? Eller er det noget helt andet vi skal kigge på??

MVH LEA

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af Ugelvig »

Hvor mange kg bruger i ca. pr. dag i dag?

Hvor mange er I i husstanden?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af pille bruger »

Et 10Kw burde/kan være stort nok, men få en prof til at lave en energiberegning før du vælger størrelse.
Tag evt ud og kig på den model du har kig på.
Skifter du fra en Roca støbejernskedel til en nu BlackStar vil du hente en pille besparelse på 30 til 50% ca.
Woodyen skal have en lille rens ca. hver 14 dag, og en hovedrengøring en gang i kvartalet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af Tom_AT »

Der er faktisk en del interessante modeller på markedet, også der er til at betale.

Hvad må det koste samlet set?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af Lintz »

Velkommen til - Hva med at udfylde din profil lidt mere - måske med et postnr.
Det kunne jo være at der var nogle af os som bor i dit nærområde - og der er faktisk mange af os som gerne viser "banditten" frem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af nemocharley »

Hvis jeg gik fra et træpillefyr til et nyt træpillefyr ville jeg se meget på prisen på anlægget - jeg tror ikke jeg ville bruge mere end 30.000. Med det udgangspunkt er der 3 pillefyr, som dukker op - de giver alle mindre arbejde, men er ret forskellige fra hinanden.

Scotte 10-16kw BS1016 er et oplagt valg. Med semirens. ca. 25.000

Vølunds Pellux 100 m. iltstyring - ca. 28.000 - er nok den jeg selv ville vælge (kw mellem 5-19)

MGM 15 comfort knap 30.000 - kompakt, sammenbygget og tilsyneladende et meget driftsikkert anlæg kw 3-15

Men hvis i er villige til at bruge mange penge - så kan jeg oplyse at man alt efter ens forhold kan få færdiginstalleret og køreklart sat både Bioheat 149 og Biotech Toplight (m. manuel påfyldning) ind for ca 80-85.000dkr.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af Tom_AT »

Ikke at forglemme Atmos DP14 med Iwabo brænder på. Ikke på samme måde modulerende som de andre nævnt. Men alligevel med virkningsgrad fuldt på højde med, og tilsyneladende rigtigt god kvalitet. Også uden man skal skifte tænder og lysføler i tide og utide :-)
nemocharley

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af nemocharley »

det er rigtigt - så det her tilbud - http://www.biovarme.dk/da/Traepillefyr/ ... 0D21P.ashx
CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af CRHansen »

Jeg syntes du skal finde en 2-3 stk. som du syntes passer til dig, og så tage ud og se dem ved en slut bruger. Det med at se anlæget ved en der skal leve af at sælge dem er ikke altid nr 1.
estherbester
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 feb 2013 02:08

hvilket pillefyr skal vi skifte til?

Indlæg af estherbester »

Hej og tak for de fine svar ... Vi bor i 6100 Haderslev og lige nu hvor det er koldt udenfor bruger vi ca 3 sække af 16 kg pr dag (6 mm træpiller). Vi er 2 voksne og en langhåret snart teenager pige (læs lange bade ;) ) i familien. Vi vil jo faktisk gerne gøre et evt skift så billigt som muligt ... Men selvfølgelig ønsker vi også noget driftsikkert, nemt og især pille besparende ... Tror de 30.000 lyder fornuftigt men hvis den bedste løsning koster 40.000 så må vi jo bare spare op i lidt længere tid ;) Lige nu virker vores pillefyr jo fint ... Vi synes bare den er meget sulten og tænker der kunne være god fornuft i st skifte?

Besvar