Side 1 af 3

Slagger i Twin Heat M20i

: 09 feb 2013 09:51
af mhko
Jeg har lidt problemer med slagger i min twin heat M20I.

Hus: 158 kvm med max 150 mm isolering gulv varme i 90 % og en radiator i køkkenet, værksted på 30 kvm opvarmet til ca 5 grader når det er 0 uden for.
Forbrug: er nu på 9.1 ton.

Kedelen er noget beskidt, den er stort klæbrig sod inderst mod jernet og lang håret "aske" for uden.
til tider kommer der også ikke helt forbrændte piller ud som er helt hårde og sorte.

skal minimum løsne og rage noget jeg kalder "slagger" ud, det skal løsnes med en jern pind men er ikke så hårdt som sten.

fyret er med ilt styring og med trækstabilasator.
se link for drift data på fyret.
http://stokerlog.dk/pages/1a491e2e-378b ... 70b8c3/101

er der nogen der kan komme med lidt indspark?

Slagger i Twin Heat M20i

: 09 feb 2013 10:24
af kæmpefyr
Hej Mhko
Sådan som du beskriver det så får den enten alt for lidt luft eller for mange piller men det kommer jo ud på et.
Tror ikke din ilt styrring er helt ok, for når du fyre med piller næsten uanset kvaliteten på dem, i sådan et anlæg så skal det bare køre og være helt gråt/kaffebrunt og tørt inde i kedlen.

Slagger i Twin Heat M20i

: 12 feb 2013 18:14
af B.T.
Hej
Velkommen i klubben med slagger
Jeg har hævet luften
Halveret pille mængden
Ændret på nogle pid i fuel og run menu
Så til sidst slået ilt styring fra
Så nu brænder den fin og ingen slagger
Mvh Brian

Slagger i Twin Heat M20i

: 12 feb 2013 20:41
af kæmpefyr
B.T. skrev:Hej
Velkommen i klubben med slagger
Jeg har hævet luften
Halveret pille mængden
Ændret på nogle pid i fuel og run menu
Så til sidst slået ilt styring fra
Så nu brænder den fin og ingen slagger
Mvh Brian
Ja så er man glad nok for den gamle røde med 4 drejeknapper og et spjæld man kan justere på. icon_cheesygrin.gif

Slagger i Twin Heat M20i

: 12 feb 2013 22:44
af snubbi
hej
den vil da køre bedre med ilt styring på, troer du ikke sonden trænger til at ren gøres og kalibreders.

Slagger i Twin Heat M20i

: 13 feb 2013 09:50
af majland
kæmpefyr skrev:
Ja så er man glad nok for den gamle røde med 4 drejeknapper og et spjæld man kan justere på. icon_cheesygrin.gif
Ja de op til 5-8% bedre ydelse ved iltstyring kan ikke rigtigt forrente en opgradering...

Har dog overvejet om ikke der kunne være økonomi i at skifte blæseren eller bygge lidt extra styring på så man ikke brænder så meget strøm af mod et halvvlukket spjæld ...

Slagger i Twin Heat M20i

: 13 feb 2013 10:11
af mhko
jeg tror når jeg lige får tid, skal den have den helt store tur, blæser skal renses, o2 sensor og en kalibrering af o2 sensor er vist også på sin plads.
til sommer skal jeg så skifte pakninger i lågerne, er der nogen der ar erfaring med det?

Slagger i Twin Heat M20i

: 13 feb 2013 10:18
af majland
mhko skrev: til sommer skal jeg så skifte pakninger i lågerne, er der nogen der ar erfaring med det?
Pakningerne er nemme at skifte. Køb dem på mål direkte fra twinheat og limes bare fast med en alm silikone. Lågen bliver ikke så varm at der skal noget specielt til. De gamle er også bare lige til at skrabe ud.

Slagger i Twin Heat M20i

: 13 feb 2013 11:44
af kæmpefyr
majland skrev:
Ja de op til 5-8% bedre ydelse ved iltstyring kan ikke rigtigt forrente en opgradering...

Har dog overvejet om ikke der kunne være økonomi i at skifte blæseren eller bygge lidt extra styring på så man ikke brænder så meget strøm af mod et halvvlukket spjæld ...
Nej iltstyring tror jeg sku ikke lige er sagen på den gamle røde. Så kan jeg hvis lige så godt kaste de penge i i pilletanken og få mere ud af det.

Men en mursten i røgrøret satte lige forbruget ned til det halve fra en dag til den anden. :great:

Har tænkt på at bygge en hastighedsregulering på blæseren til høj kørsel og så åbne spjældet næsten helt.

Men så igen det køre jo rigtigt godt som det er. :P

Slagger i Twin Heat M20i

: 13 feb 2013 12:51
af majland
kæmpefyr skrev:
Mit fyr er fra 1998 og jeg købt det og huset i 2002. Et par år senere talte jeg med TwinHeat om at opgradere det til iltstyring. Tror det dengang var ca 5000kr plus moms de skulle have for deres egen styring. Det skulle bare lige laves gevind til iltmåleren i dækslet på røgkassen og ellers ligetil. Men de forventede ikke at jeg ville spare synderligt på brændslet med en modulerende drift på iltstyring istedet for drift/pause med det gamle. Op til 5-8% afair eller 500-800kr/årligt eller en tilbagebetaling over 10år...

Men en mursten i røgrøret satte lige forbruget ned til det halve fra en dag til den anden. :great:

Har tænkt på at bygge en hastighedsregulering på blæseren til høj kørsel og så åbne spjældet næsten helt.
Ja lidt de samme tanker jeg har gjort.
Men så igen det køre jo rigtigt godt som det er. :P
Det er jo lige det...