skorsten er for kold

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

skorsten er for kold

Indlæg af Ugelvig »

Lad da lortet kondensere (så længe man har keramisk indmad) ;)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

callemaler
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2012 11:52

skorsten er for kold

Indlæg af callemaler »

jeg har længe stillet på den øverste plade og hevet den lille plade ud i bunden.... Tja så er det vel bare at lade lortet brænde derudaf, har heldigvis ingen kondens i kedlen. og ifølge skorstensfejerens røggasmåler kun et tab på 3,5 procent mod de 8 den må ha ifølge mærkningen :-)
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

skorsten er for kold

Indlæg af remme »

Jeg undre mig over. hvad det lige er din skorstens fejer vil med den høje skorstens temperatur. Har du en gammeldags kold og u isoleret skorsten?
Og hvor er de 65 grader målt i skorstenen.
Umiddelbart vil jeg mene at bare du er over ca 60-65 i toppen af skorsten burde den kunne hølde sig tør. Det burde ikke være anderledes med kondens i skorstenen end i kedlen. Fugten må ikke kondenserer og skal ud i det fri.
Den eneste undtagelse hertil er de helt nye skorstene som er beregnet til kondenserende kedel, hvor din skorstens temperatur blot skal være varm nok til at røgen kan stige til vejrs og ikke forpeste luften for de nærmeste naboer.

Generelt kan man sige, at din skorstens temperatur bestemmer hvor meget træk/luft du naturligt kan hive/få igennem din kedel. Oftest er kedelerne i dag ikke lavet til at skulle ha et voldsomt stort træk for at få en god effektivitet/udnyttelse af brændslet. Dette er også grunden til at en trækstabilsator placeres så at skorsten ikke kan blive en " støvsuger" med stort røggastab til følge. Trækstabilatoren åbner jo ,når varmen i skorsten laver et for stort vacum.

Besvar