Echo kædesav

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Echo kædesav

Indlæg af EKP »

Hejsa.

For et par år siden overtog jeg min fars gamle Echo kædesav. Den blev købt i 1980 så nu er den rundt regnet blevet pint i 32 år på et mindre landbrug. Motoren kører sådan set fint men den er lidt tung og det er som om den har vanskeligt ved at dosere kædeolien så nogle gange løber den tør. Desuden er kædestrammeren gået så den kun kan spændes ved at trække sværdet ud. Nu hvor både kæde og sværd igen er ved at trænge til udskiftning tænker jeg at det ikke ville være frås at købe mig en helt ny sav.

Min far har været meget tilfreds med holdbarheden og købte naturligvis en ny Echo. Jeg må da give ham ret i at den har holdt godt men kan også se at de fleste herinde anbefaler Stihl. Er der nogle af jer der kan sige noget fornuftigt og Stihl vs. Echo som jeg bør have med i mine betragtninger?

Jeg forventer at en ny sav skal ligge i omegnen af 3-5.000 kr. Det vigtigste er en god allround sav DER HOLDER!!

V.h. Emil

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Echo kædesav

Indlæg af Tom_AT »

Om du køber Echo, Stihl, Jonsered, Husqvarna eller noget andet kvalitetsmærke. Så tror jeg holdbarheden er noget nær det samme.

Hvis du sammenligner Echo og Stihl, altså 2 save med ens effekt vil Echo nok være en tand tungere. Men sikkert også lidt stærkere.
Men når alt kommer til alt, så er det nok et spørgsmål om smag og behag.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Echo kædesav

Indlæg af abn »

Jeg vil sige det samme. Det er vist nærmest som religion. Kender en der har en husqarna der er 30 år gammel som kører endnu. Den er tung, men den fungerer.
Mvh Anders
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Echo kædesav

Indlæg af søren ø »

Det er en religion. Kan fortælle at jeg i feb. 2002 købte en stihl sav. Det eneste skiftet ud over kæde og sværd er et styk tændrør. Den saver i snit 10 m3 træ om året. Den starter efter 5 træk i snoren når den er helt kold og 1 træk ved varm motor. Og det er lige så sikkert som amen i kirken. Min stihl 480 buskrydder kan jeg starte med 1 træk efter 6 mdr stilstand.....Så de kan et eller andet med deres motorer.
Jeg har oplevet diverse "skovkollegaer" med husquarna og jonsereed stå og trække 25 gange inden skidtet er i gang, og det er med max 3 år gamle save. Det er mit liv sgu for kort til....
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Echo kædesav

Indlæg af Tom_AT »

Pudsigt nok.
Min Stihl er jeg sgu glad for. Men den starter slet ikke lige så nemt som min tidligere Husqvarna. De er begge lige gamle, omkring 4 år. Men jeg solgte Husqvarna'en igen da den blev brugt for lidt.

Jeg vil nok vove at påstå, hvis man skal hive 25 gange i en husqvarna sav for at få den startet. Så er der enten noget galt med saven, eller også er det en fejl 40. Den skal starte på max 5-6 træk, også selvom den er 10 år gammel.

Sørenj
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:55
Mit fyr: Woddy 16kW på Opop418
Areal: 300
Brændsel: piller og træ
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 ton piller
Geografisk sted: 9510

Echo kædesav

Indlæg af Sørenj »

Hej alle sammen

Jeg kan på det varmeste anbefale Echo, Jeg har selv en Echo 4200 sav og en Echo buskrydder(kan ikke lige huske hvad den hedder) For begges vedkommende gælder at de altid starter uden problemer, også efter at have stået stille i et halv år.
Det eneste jeg har skiftet på saven, er kædehjulet.
Mvh. Søren
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Echo kædesav

Indlæg af snubbi »

hej
jeg trækker max 4 gange i en 9 år gl johnsered de første 5 år har den save min 50 rm om året (40 rm til mig 10 til min mor) + de løse .
det er en 50 cm2 den er lidt tung at afkviste med med den trækker godt,
den blive også brugt til midt mini savværk der må den virklig mase nå den skal save planker ud af en stamme der er 40-45 cm i diameter og 5-6m lange .
jeg troer at bare man køber et anakendt mærke og mellem størrelse sav det dækker de fleste behov
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Echo kædesav

Indlæg af mejeristen »

søren ø » 12 Feb 2012, 19:32 skrev:Det er en religion. Kan fortælle at jeg i feb. 2002 købte en stihl sav. Det eneste skiftet ud over kæde og sværd er et styk tændrør. Den saver i snit 10 m3 træ om året. Den starter efter 5 træk i snoren når den er helt kold og 1 træk ved varm motor. Og det er lige så sikkert som amen i kirken. Min stihl 480 buskrydder kan jeg starte med 1 træk efter 6 mdr stilstand.....Så de kan et eller andet med deres motorer.
Jeg har oplevet diverse "skovkollegaer" med husquarna og jonsereed stå og trække 25 gange inden skidtet er i gang, og det er med max 3 år gamle save. Det er mit liv sgu for kort til....


HMMM jeg har en Jonsereds der er 32år gl. den har ca 300 rm + en ukendt mængde brædder o.lign. den starter efter 5-6 træk i snøren når den er kold og har stået i skuret vinteren over såee........
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Echo kædesav

Indlæg af pelle »

Tror nu heller ikke der er så meget forskel på de kædesave. Men, dem fra harald nyborg rører jeg ikke. kan ikke huske hvad de hedder.
Mejeristen... Det er da imponerende .. :great: .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Echo kædesav

Indlæg af EKP »

mejeristen » 12 Feb 2012, 22:00 skrev:

HMMM jeg har en Jonsereds der er 32år gl. den har ca 300 rm + en ukendt mængde brædder o.lign. den starter efter 5-6 træk i snøren når den er kold og har stået i skuret vinteren over såee........
Så tror jeg at mejeristen og min sav skal mødes til en lille komsammen - de er åbenbart lige gamle :-)

Besvar