Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Gert13
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Gert13 »

Hej med jer !

Jeg har her d. 24/1-2012 fået installeret et Woody pillefyr. Det er en Opop blackstar 20 kedel med en 10 kw brænder. Styringen er version 6.50, og der er monteret trækstabilisator.
Jeg fik det lige som frosten satte ind, og efter lidt over et døgn viste det sig for at den ved 100 % drift ikke kunne presse temperaturen på fremløbet over 50 gr. og der var 18 grader i huset. Jeg ringede derfor til installatøren og udtrykte min bekymring for at fyret måske var for lille til mit varmebehov.
Det skal siges at jeg har købt fyret som en samlet løsning med dimensionering og levering og installation fra samme smed. I den forbindelse gjorde jeg flere gange opmærksom på at jeg ikke vil fryse om vinteren i mit eget hus, og jeg ville heller ikke være afhængig af brændeovnen. Dette var smeden indforstået med.
Hans løsning var at sætte brænderen til max 16 kw i styringen, og dette gjorde da også underværker på fremløbstemperaturen, som samtidig blev sat op fra 60 gr. til 70 gr.
Nu begyndte problemerne så også (jeg havde haft fyret i 1 døgn på dette tidspunkt), for nu laver den slagger i herden og den ligger sorte halvafbrændte piller i askeskuffen. Jeg har skruet både op og ned for blæseren. Jeg har lavet en ny afvejning af pillerne og lagt ind i autoberegningen og derefter fulgt nogle af de guider der findes her på siden. Flammen er derfor justeret ved 10 % og ved 50 % og ved 100 %, hvor jeg brugte flere timer med at justere den ned til den begyndte at ryge og så op igen til den lige nøjagtig ikke røg mere.
Alt dette justerings arbejde har desværre ikke hjulpet noget som helst, den laver stadig slagger og hvis jeg ikke fjerner det 2 gange i døgnet, begynder den at sende sorte halvafbrændte piller i askeskuffen.
Lige nu er jeg så i gang med at prøve at skrue længere op for blæseren, da smeden siger at de godt kan danne slagger hvis de får for lidt luft. Den er ved at være der hvor den kaster gløder ud af brænderen, så det ligner lidt en stjernekaster, men den laver stadig slagger.
Jeg har også haft den nede på så lidt luft at den soder helt vildt, men der laver den også slagger.
Jeg er derfor ved at løbe tør for ideer, så derfor prøver jeg nu at spørge eksperterne her på siden om de har nogen tricks oppe i ærmet.
Skal jeg prøve at fifle med vægten i autoberegneren ?
Skal jeg prøve nogen andre træpiller ? (de er fra Stampemøllen, og smeden siger at det næsten aldrig er pillernes skyld at et pillefyr ikke kører ordentlig)
Er problemet at en 10 kw brænder simpelthen ikke kan kører ordentlig ved 16 kw ?
Asken er sort/meget mørkegrå på trods af at den brænder som en stjernekaster lige nu.
Alle råd modtages med kyshånd.

Mvh.
Gert.

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Birch-Nielsen »

Gert13 » 08 Feb 2012, 09:09 skrev:Hej med jer !

Jeg har her d. 24/1-2012 fået installeret et Woody pillefyr. Det er en Opop blackstar 20 kedel med en 10 kw brænder. Styringen er version 6.50, og der er monteret trækstabilisator.
Jeg fik det lige som frosten satte ind, og efter lidt over et døgn viste det sig for at den ved 100 % drift ikke kunne presse temperaturen på fremløbet over 50 gr. og der var 18 grader i huset. Jeg ringede derfor til installatøren og udtrykte min bekymring for at fyret måske var for lille til mit varmebehov.
Det skal siges at jeg har købt fyret som en samlet løsning med dimensionering og levering og installation fra samme smed. I den forbindelse gjorde jeg flere gange opmærksom på at jeg ikke vil fryse om vinteren i mit eget hus, og jeg ville heller ikke være afhængig af brændeovnen. Dette var smeden indforstået med.
Hans løsning var at sætte brænderen til max 16 kw i styringen, og dette gjorde da også underværker på fremløbstemperaturen, som samtidig blev sat op fra 60 gr. til 70 gr.
Nu begyndte problemerne så også (jeg havde haft fyret i 1 døgn på dette tidspunkt), for nu laver den slagger i herden og den ligger sorte halvafbrændte piller i askeskuffen. Jeg har skruet både op og ned for blæseren. Jeg har lavet en ny afvejning af pillerne og lagt ind i autoberegningen og derefter fulgt nogle af de guider der findes her på siden. Flammen er derfor justeret ved 10 % og ved 50 % og ved 100 %, hvor jeg brugte flere timer med at justere den ned til den begyndte at ryge og så op igen til den lige nøjagtig ikke røg mere.
Alt dette justerings arbejde har desværre ikke hjulpet noget som helst, den laver stadig slagger og hvis jeg ikke fjerner det 2 gange i døgnet, begynder den at sende sorte halvafbrændte piller i askeskuffen.
Lige nu er jeg så i gang med at prøve at skrue længere op for blæseren, da smeden siger at de godt kan danne slagger hvis de får for lidt luft. Den er ved at være der hvor den kaster gløder ud af brænderen, så det ligner lidt en stjernekaster, men den laver stadig slagger.
Jeg har også haft den nede på så lidt luft at den soder helt vildt, men der laver den også slagger.
Jeg er derfor ved at løbe tør for ideer, så derfor prøver jeg nu at spørge eksperterne her på siden om de har nogen tricks oppe i ærmet.
Skal jeg prøve at fifle med vægten i autoberegneren ?
Skal jeg prøve nogen andre træpiller ? (de er fra Stampemøllen, og smeden siger at det næsten aldrig er pillernes skyld at et pillefyr ikke kører ordentlig)
Er problemet at en 10 kw brænder simpelthen ikke kan kører ordentlig ved 16 kw ?
Asken er sort/meget mørkegrå på trods af at den brænder som en stjernekaster lige nu.
Alle råd modtages med kyshånd.

Mvh.
Gert.
Hej Gert

Har selv en 10kW'er på en BlackStar20S, og har ingen problemer med at opvarme 220m2. Hvor mange m2 har du behov for at opvarme? At tweake en 10kW'er til 16kW kan efter min bedste overbevisning ikke give andet end problemer. 10kW'eren er netop lavet med en kortere herd end 16kW, og kan derfor med rimelighed kun presses til ca. 12kW inden du får problemer med ophobning på den kortere herd.

Hvis din smed har sagt at der dannes slagger ved for LIDT luft, ja så vrøvler han. Slagger (ikke at forveksle med askekage, som er en porøs struktur der nemt smuldrer) opstår ved for megen luft, hvorved urenhederne (sand, mineraler, etc.) i træpillerne brænder ned til ikke brændbar aske og derefter silikat. For lidt luft giver uafbrændte piller, sod og andre problemer. Har du automatisk udlufter på dit anlæg, og er du sikker på at al luft er ude af systemet?

Kom med lidt flere oplysninger om dit anlæg :)

Mvh Folke
Gert13
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Gert13 »

Hej !

Der er 2 automatiske udluftere på anlægget. 1 ude ved fyret og 1 inde i baggangen hvor oliefyret stod før, og pillefyret er tilkoblet den eksisterende centralvarme installation.
Nogen gange kan det faktisk godt lyde som om der stadig er lidt luft i radiatorerne. Jeg har kun manuelt udluftet 1 gang siden ibrugtagning.
Jeg opvarmer 188 m2 landejendom med uisolerede gulve, men siden den blev sat op til 16kw har jeg sagtens kunne holde varmen. Den ligger og svinger mellem 9kw og op til 16kw afhængig af selvfølgelig udetemperatur, men også hvor meget vi render ind og ud af huset og lukker varme ud. Derudover mister fyret tydligvis ydelse når der ligger slagger på herden, så den kan godt stå på 15kw når jeg kommer ud til den og når jeg så har fjernet slaggeren, falder den til måske 11 kw i løbet af et kvater.
Jeg kender ikke forskellen på slagger og askekage, men det er en hård klump der ligger på herden. den er ret porøs og kan nemt smulderes mellem fingerne. Der er tit nærmest blæst huller i kagen, der hvor der er huller i herden.
Jeg forsøgte den anden dag at sætte ydelsen ned til 14kw, men efter en time hvor vi havde rendt ind og ud af huset og været ude og handle og været i bad, stod den og kørte 100 % og kunne ikke komme op på 70 gr som den er sat til. Jeg satte den derfor op til 16kw igen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Lintz »

For mig lyder det fuldstændig åndsvagt at du får et tilbud hjem hvor smeden sælger et 10 kw som han så tuner til 16 kw.
Hvis et fyr er beregnet til at køre med 60% højerer ydelse mon ikke det var solgt som et sådanne.
Prøv at sætte det ned til de 10 kw som det er beregnet til og derefter lave dit hus lidt mindre - forstået på den måde at du lukker et par radiatorer ned så du måske reelt kun har 150 m2.
Følg derefter de guider som du allerede har prøvet.
P.s. Jeg tager altid 3 afvejninger af pillerne og tager gennemsnittet deraf, og snyd aldrig med vægten.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
ts.jensen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 27 sep 2010 18:52

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af ts.jensen »

det er måske en sommerherd du har i din brænder. der er nemlig 2.forskellige slags kig på hedestoker og se hvilken du har.

levi

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af levi »

Lintz » 08 Feb 2012, 11:00 skrev:For mig lyder det fuldstændig åndsvagt at du får et tilbud hjem hvor smeden sælger et 10 kw som han så tuner til 16 kw.
Hvis et fyr er beregnet til at køre med 60% højerer ydelse mon ikke det var solgt som et sådanne.
Prøv at sætte det ned til de 10 kw som det er beregnet til og derefter lave dit hus lidt mindre - forstået på den måde at du lukker et par radiatorer ned så du måske reelt kun har 150 m2.
Følg derefter de guider som du allerede har prøvet.
P.s. Jeg tager altid 3 afvejninger af pillerne og tager gennemsnittet deraf, og snyd aldrig med vægten.
Jeg er helt enig, - en 10 kw kan max tunes til 12 kw, - og IKKE mere...

Sælgeren bør tage brænderen retur og bytte den til en 16 kw istedet!
levi

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af levi »

ts.jensen » 08 Feb 2012, 19:28 skrev:det er måske en sommerherd du har i din brænder. der er nemlig 2.forskellige slags kig på hedestoker og se hvilken du har.
Din oplysning har intet med denne sag at gøre :shock:
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Birch-Nielsen »

levi » 08 Feb 2012, 19:42 skrev: Jeg er helt enig, - en 10 kw kan max tunes til 12 kw, - og IKKE mere...

Sælgeren bør tage brænderen retur og bytte den til en 16 kw istedet!
Hej

Ja, noget er der galt, men jeg synes bare det lyder helt vildt mærkeligt at den 10kW'er ikke skulle kunne matche behovet? Er der ikke noget andet galt mon? Kan Gert ikke få sit Optima Besøg, og så få nogle proffer ud og se på sagen? Ellers er jeg enig med Levi i, at det er sælger der har lavet en bøf og derfor må udbedre det :)

Mvh Folke
levi

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af levi »

Birch-Nielsen » 08 Feb 2012, 20:27 skrev: Hej

Ja, noget er der galt, men jeg synes bare det lyder helt vildt mærkeligt at den 10kW'er ikke skulle kunne matche behovet? Er der ikke noget andet galt mon? Kan Gert ikke få sit Optima Besøg, og så få nogle proffer ud og se på sagen? Ellers er jeg enig med Levi i, at det er sælger der har lavet en bøf og derfor må udbedre det :)

Mvh Folke
188 m2 med uisolerede gulve, - så bliver en 10 kw godt nok pint langt ud over dens formåen...

Jeg vil tro der skal bruges ca. 80-90 watt pr. løbende m2 i dette tilfælde, - og det giver en brænder ydelse på 15-17 kw, - det kan en 10 kw aldrig nogensinde tunes til at skulle levere...
Gert13
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Gert13 »

Det skal så retfærdigvis siges at huset er i to plan. Underetagen er på 104 m2 hvoraf de 90 er med uisolerede gulve, hvor det blæser op mellem brædderne.
Det med de uisolerede gulve er det også planen at der skal ændres på til sommer, så næste vinter burde den bette Woody få det lidt lettere.
Jeg er lige nu ved at undersøge om det er askekager jeg døjer med og ikke slagger. Jeg har sat rense intervallet ned til 5 min og tiden ned til 3 sek, og så øget renseblæs til 40. Så må vi se i morgen om det har hjulpet.

Besvar