F1 eller F5 lån

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

F1 eller F5 lån

Indlæg af stokerbent »

Har i dag en 5% obligations lån jeg vil have lagt om til et rente tilpasnings lån.
Grunden er at jeg har et dyrer byggekredits lån som jeg vil have nedbragt noget

Men hvad skal man kan få et F1 til 1.35% i rente eller et F5 til 2% i rente
Begge vil ca koste mig 12000kr at lægge om

Hvordan tror i renten vil gøre

Er nok tilhænger af 2% lånet men tror dog ikke renten vil stige de næste par år
Men krystal kuglen kan desvære ikke se alt for langt ude . Så 2% de næste 5 år og få noget gæld
af et dyrer lån tiltaler mig

Vil lave det som et afdragsfrit og banke sparede penge ind på det andet lån

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

F1 eller F5 lån

Indlæg af Tom_AT »

Det afhænger vel af hvor meget is i maven du har. Jeg ville tage f5 lånet, bare for at have en lille smule vished om min økonomiske situation. Renten vil stige, men hvornår er svært at spå om.
Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

F1 eller F5 lån

Indlæg af Soren »

For mit vedkomne har jeg F1 Euro og skifter ikke uanset om renten stiger eller falder ( falder er jo nok ikke aktuelt) jeg har altid haft en billiger rente end fast rente har været.
gør du som du siger vil du sidde meget bedre økonomisk fremover
du kan jo altid gå tilbage til normale afdrag
din F1 løsning er meget fornuftig
Stigning på F1 renten, med mere end 2%,ligger mere end 4-5 år ud i fremtiden
Se på krisen overalt i verden hæves renten går vi alle falit også kan det vel også være lige meget
Søren
Likes frabedes
Bill
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 sep 2011 09:04
Mit fyr: Pannexd Bio 18
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: ca. 13,5 kg
Geografisk sted: Præstø

F1 eller F5 lån

Indlæg af Bill »

Jeg har et F1 lån på lejligheden og et F1 med rente max på 5% på huset. Så længe du ikke skruer forbruget op, men ved du har råd til at sidde i et 5% lån, så sker der jo ikke noget ved at tage et F1 lån. Vores bankmand ville gerne have at vi havde max på huset, da det er et nyt lån. Hvor det jeg har på lejligheden er af ældre dato. Som Søren siger så stiger renten jo ikke lige fra den ene dag til anden, så der er tid til at reagere. Og chancen for at renten på et F1 lån nærmer sig renten på et fastforrentet er jo pt. ikke særlig stor.
Jeg ville ingen skrubler have ved at vælge et F1 lån.
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

F1 eller F5 lån

Indlæg af stokerbent »

Problemet er et eller andet EU forbehold der dukker op hver gang man googler
Dette kan jeg ikke helt blive klog på
Det er noget med noget kokurrence forvridning som EU mener vi dansker har, ved at kan optage dette F1 lån
Grunden skulle være at der bliver tegnet kortvarrig obligationer uden det store kursfald
Det vil de vist gerne have stoppet

Men rigtig mht renten og se frem i tiden så vil de nok ikke have alle til at gå konkurs HE HE

Nå har lige lavet et modspil til bankens oplæg

Og det var om det var det bedste de kunne tilbyde. Er jo en såkaldt + fordels kunde uden stor risiko med alle mine ting samlet et sted kunde kalder de mig !!!!!

famdue
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

F1 eller F5 lån

Indlæg af famdue »

Erfaringen med rentetilpasningslånene i den tid de har eksisteret viser, at det er den billigeste låneform på sigt:-)

Problemet med låneformen er jo såre simpel, at man skal have råd til de rentestigninger der jo nok kommer med tiden.

fordelene ved F1 ved lav rente er, at man kan afdrage anden dyrere gæld, lave sig en opsparing med de sparede penge:-)

for investorer er de også attraktive og investere i, når den danske økonomi er stærk, inflationen er lav og sikkerheden for investeringen er stor. Og sådan har det netop været. Sidst og ikke mindst, er det jo investerede penge man kan få i meget hurtig igen, idet de kun er bundet et år ad gangen.

Derfor har jeg udelukkende F1 lån, uden afdrag. Så har jeg nemlig flere penge til fornøjelser og investeringer:-) Som feks. min kære Balckstar/Scotte, al min Rockwool, solfanger og lavenergivinduer, ferieren og biler, kone og børn, høns og hund osv. osv. :-)

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!
levi

F1 eller F5 lån

Indlæg af levi »

famdue » 23 Sep 2011, 09:52 skrev:Erfaringen med rentetilpasningslånene i den tid de har eksisteret viser, at det er den billigeste låneform på sigt:-)

Problemet med låneformen er jo såre simpel, at man skal have råd til de rentestigninger der jo nok kommer med tiden.

fordelene ved F1 ved lav rente er, at man kan afdrage anden dyrere gæld, lave sig en opsparing med de sparede penge:-)

for investorer er de også attraktive og investere i, når den danske økonomi er stærk, inflationen er lav og sikkerheden for investeringen er stor. Og sådan har det netop været. Sidst og ikke mindst, er det jo investerede penge man kan få i meget hurtig igen, idet de kun er bundet et år ad gangen.

Derfor har jeg udelukkende F1 lån, uden afdrag. Så har jeg nemlig flere penge til fornøjelser og investeringer:-) Som feks. min kære Balckstar/Scotte, al min Rockwool, solfanger og lavenergivinduer, ferieren og biler, kone og børn, høns og hund osv. osv. :-)

Carsten
:great:
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

F1 eller F5 lån

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg har INGEN erfaring med F1, 2, 3 eller 5 lån...

Hva' sker der f.eks., når de skal fornyes - altså udover en markedsstyret renteændring?
Er der kurstab? Hvad koster den - 199,95 - 149,95 eller KUN 39,95? ;-)

Er der ikke én af jer, der lige kan lave en fem-liniers "Rentetilpasningslån for dummies"?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

F1 eller F5 lån

Indlæg af fryseren »

Helt klart et F1 lån.... har haft F5 i knap 9 år, det skiftes til F1 næste, gang det skal refinansieres, hat pt "tabt 60.000,- gode netto kroner i forhold til F1, men VUNDET 120.000 i forhold til 5% obl.


Derud over, så er jeg IKKE sårbar for rente ændringer. For det jeg gjorde dengang jeg gik til Flex, var at sætte den månedlige ydelse på flex lånet til det samme som et 5% obl. lån ville koste pr måned.

Dermed falder gælden meget hurtigere, pt ser det ud til at jeg "sparer" 7 års afdrag. med F1 ville det have været 9 år.... suk for en dårlig beslutning ikke at gå F1 fra starten. Så skulle renten stige kraftigt, så forlænger jeg løbetiden tilsvarende.
Dermed betyder rente ændringer kun hvornår jeg bliver gældsfri..

Helt kort, jeg spiller på løbetiden, hvor mange spiller på at gøre i buksen for at holde varmen,
Altså; Skulle renten stige voldsomt, ja så forlænges løbes tiden således at den månedlige ydelse forbliver det samme.

Jeg vil betale maksimalt nu, så jeg kan holde op med at arbejde tidligt muligt, der skal ikke megen indkomst til for at sidde i et gældsfrit hus...
(pt er min pensions alder 57 år)

Andre vil have laveste - mdl ydelse, så de har penge NU....At de så skal knokle og afdrage på gæld til de er 70 er jo deres valg.
At de så ender op med at have lagt 800.000-> 1 million mere i banken end jeg kommer til er jo også deres valg.....

Forskellen er jo bare hvornår man vælger at ville leve det "Søde liv".

OG - Noter lige at det er at BRUTTO ydelsen jeg valgte at fastholde.
For budgetterer man med altid at have råd til den, så er man ret godt kørende!
Seneste bevis er jo at rentefradraget for nyligt er nedsat fra 33% til 25% ..


Jeg er ret sikker på at de "røde" nok skal klemme og boligejere på en eller anden måde. = 0 fradrag......
De lovede ikke at sætte Skatten op på huse og grunde.. Så det gør de nok heller ikke.

MEN de snakkede aldrig et ord om rentefradraget, vupti.. GÆT hvad mon de så gør for at få os "rige-boligejer-svin" til at spytte mere i kassen,,,........
Ved næste valg kan de så sige at de holdt hvad de lovede,------...... Hvilket teknisk set er rigtigt...


Kan i nu holde varmen....
Alt i mens jeg planlægger, at fjerne min varmeregning med et jævnt stort solvarmeanlæg og et stort solcelleanlæg, samt lidt luft/vand varmepumpe når solen ikke skinner. så kan jeg måske allerede gå fra som "Selvpensionist" som 56 årig..... :-)

Mvh
fryseren,,,,
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

F1 eller F5 lån

Indlæg af hahomi »

fryseren » 23 Sep 2011, 12:42 skrev:Helt klart et F1 lån.... har haft F5 i knap 9 år, det skiftes til F1 næste, gang det skal refinansieres, hat pt "tabt 60.000,- gode netto kroner i forhold til F1, men VUNDET 120.000 i forhold til 5% obl.


Derud over, så er jeg IKKE sårbar for rente ændringer. For det jeg gjorde dengang jeg gik til Flex, var at sætte den månedlige ydelse på flex lånet til det samme som et 5% obl. lån ville koste pr måned.

Dermed falder gælden meget hurtigere, pt ser det ud til at jeg "sparer" 7 års afdrag. med F1 ville det have været 9 år.... suk for en dårlig beslutning ikke at gå F1 fra starten. Så skulle renten stige kraftigt, så forlænger jeg løbetiden tilsvarende.
Dermed betyder rente ændringer kun hvornår jeg bliver gældsfri..

Helt kort, jeg spiller på løbetiden, hvor mange spiller på at gøre i buksen for at holde varmen,
Altså; Skulle renten stige voldsomt, ja så forlænges løbes tiden således at den månedlige ydelse forbliver det samme.

Jeg vil betale maksimalt nu, så jeg kan holde op med at arbejde tidligt muligt, der skal ikke megen indkomst til for at sidde i et gældsfrit hus...
(pt er min pensions alder 57 år)

Andre vil have laveste - mdl ydelse, så de har penge NU....At de så skal knokle og afdrage på gæld til de er 70 er jo deres valg.
At de så ender op med at have lagt 800.000-> 1 million mere i banken end jeg kommer til er jo også deres valg.....

Forskellen er jo bare hvornår man vælger at ville leve det "Søde liv".

OG - Noter lige at det er at BRUTTO ydelsen jeg valgte at fastholde.
For budgetterer man med altid at have råd til den, så er man ret godt kørende!
Seneste bevis er jo at rentefradraget for nyligt er nedsat fra 33% til 25% ..


Jeg er ret sikker på at de "røde" nok skal klemme og boligejere på en eller anden måde. = 0 fradrag......
De lovede ikke at sætte Skatten op på huse og grunde.. Så det gør de nok heller ikke.

MEN de snakkede aldrig et ord om rentefradraget, vupti.. GÆT hvad mon de så gør for at få os "rige-boligejer-svin" til at spytte mere i kassen,,,........
Ved næste valg kan de så sige at de holdt hvad de lovede,------...... Hvilket teknisk set er rigtigt...


Kan i nu holde varmen....
Alt i mens jeg planlægger, at fjerne min varmeregning med et jævnt stort solvarmeanlæg og et stort solcelleanlæg, samt lidt luft/vand varmepumpe når solen ikke skinner. så kan jeg måske allerede gå fra som "Selvpensionist" som 56 årig..... :-)

Mvh
fryseren,,,,
Kære "fryser"

Du er da vist en snusfornuftig rad og jeg er helt enig med dig. Problemet er bare, at de fleste af os andre dødlige bruger de sparede penge til merforbrug og ikke gemmer dem til den dag, hvor dagen kommer med 10 % eller mere. Jeg er så gammel, at jeg husker da man skulle betale mere end 20 % i rente.

Jeg har været lidt af en kylling og konverteret til lån med max 5% i 5år, men så til gengæld reguleres hvert ½ år og følger den såkaldte Cibor rente (den rente bankerne låner til hos hinanden fra dag til dag og fastsættes af Nationalbanken). Den type lån tilbydes af Totalkredit og måske også andre.

Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Besvar