Lintz skrev: ↑27 aug 2021 17:36
Sad og læste en artikel om udvindingen af metallerne til batteri-produktion i går hvor der stod at Kina producerer enormt mere end resten af verden.
Det lidt på bekostning af arbejdsforhold - Børnearbejde og miljø.
Meget af udvindingen sker åbenbart i Congo i meget afsides egne så det skal transporteres rigtig mange kilometer inden det når frem.
Nok ikke i de mest miljøvenlige lastbiler.
Bilerne fra Kina fejler nok ikke noget og tror da at kvaliteten er for opadgående. Men hvad er omkostningerne på verdensplan ?
Og det leder mig tilbage til mit indlæg forleden hvor jeg skrev at el-biler har efterladt et solidt CO2 aftryk inden de kommer på gaden herhjemme men politikerne i Dk er glade hvis luften bliver lidt renere inde på Nørrebro hvis vi kører i EV biler (næsten) alle sammen.
Så derfor lokker de os med billige afgifter og billig el - Men er det vejen frem på verdensplan - Lige nu og her ?
Jeg er godt klar over at vi ikke kan blive ved med at brænde fossilt brændstof af til evig tid men sådan som udvindningen og produktionen af batterier foregår nu er det måske ikke et plus for hele kloden at satse på el.
1. Hvorfor tror du at Kina er det eneste land der bliver i Afghanistan;
Landet har store Lihtium resurser ........
Kinøjserne har været super gode til at sikre sig resurser rundt om i verden. Bl.a. i Afrika (og andre lande hvor man kan betale nogen under bordet, og få nogen meget lukrative aftaler, ifh. til hvis de skulle have betalt "Det det reelt burde koste")
2. Kineserne er super gode til at lave solceller og batterier. Og de sidder på alle resurserne (Og i øvrigt også alle råstofferne til de mikrochips, der er mangel på).
Når man ser de bilmodeller kineserne sprøjter ud, så tror jeg at hele elektrificeringen kan vende bilindustrien på hovedet, og efterlade de europæiske producenter tilbage på perongen.
I det hele taget, så er jeg bange for at Kina kommer til at sidde på flæsket i fremtiden. Ikke den supermagt, jeg kunne tænke mig skulle styre verden
3. Man har jo diskuteret i dekader, om det var el, brint, eller andet, der skulle være energi resursen i fremtiden. Der er lavet masser af beregninger der (næsten) alle viser at elbiler er MINDRE forurenede (Hvilket ikke er det samme som; IKKE forurenede). Og efterhånden som elproduktionen bliver mere, og mere grøn, så bliver elbilen det også.
Det virker som om at de fleste bilproducenter er enige om at elbiler er vejen frem. Det er godt, for eller bliver der aldrig oprettet en infrastruktur der gør at man kan lade bilerne
Jeg er også overbevist om at man finder grønnere og mindre resursekrævende metoder at fremstille batterier på. Det er vel også derfor at de forventer at batteriprisen vil falde dramatisk i fremtiden. Derudover holder batterierne meget længere end producenterne havde forventet. Tesla regner med at deres batterier holder 1.000.000 km, hvilket jo også reducere miljøbelastningen (Hvis altså at bilen også holder.....)
4. Så at Mærsk ville opføre Danmarks største vindmøllepark for at lave Power to X. Så det er jo ikke sådan at man kun satser på en ting. Men man satser på at energiproduktionen skal komme fra el. Og derfor skal man kunne lagre overskudsproduktionen. Her f.eks. Ethanol, eller ammoniak. Der så kan bruges som brændstof.
(I programmet sagde de i øvrigt at havdelen af Danmarks CO2 udledning kom fra Mærsk, der har 700 skibe)
Jeg tror bestemt ikke at batterier bliver løsningen på alle transportbehov, men det virker rimeligt oplagt til personbiler