Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 26 aug 2021 13:06 Tror det med hybridbilerne handler om at, hvis man kan få en opladningshybrid 100.000 billigere end en der ikke er hybrid, og hybriden har 100 hk mere, og er billigere i grøn ejerafgift. Så køber folk hybriden. Også selvom deres køremønster ikke passer til en opladningshybrid. Eller de ikke har tænkt sig at lade den op
Det har været taget op på FB, og jo mange har købt for at køre på el og gør det. Der er dog også mange som har købt på grund af den billigere pris, som jeg gjorde, og alligevel har jeg vundet på næsten samme bil, og så kører jeg en del mere på km/l end min gamle Kuga.

Jeg vil gerne lade op men har endnu at bruge resten af benzin kort jeg fik, så gratis er bedre end billig el. :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Nu er det jo ikke sådan at bilen ikke forurener når den køre på el. Ca. Halvdelen af den producerede el kommer fra afbrænding af fossile brændstoffer.
Og hvis du ikke lader din opladningshybrid op, så bruger den vel mere brændstof, end hvis den ikke skulle slæbe rundt på et par hundrede kg batterier
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 26 aug 2021 15:50 Nu er det jo ikke sådan at bilen ikke forurener når den køre på el. Ca. Halvdelen af den producerede el kommer fra afbrænding af fossile brændstoffer.
Og hvis du ikke lader din opladningshybrid op, så bruger den vel mere brændstof, end hvis den ikke skulle slæbe rundt på et par hundrede kg batterier
Nu er det jo heller ikke sådan at ICE biler ikke forurener , når de kommer ud af produktionen? Hvad er pointen, min hybrid er stadig grønnere anlagt end biler som er bygget til at køre på fossile brændstoffer alene.

Personligt vinder jeg pt. 30% , hvad vinder ICE bilen på? at lade være?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 26 aug 2021 15:52 Nu er det jo heller ikke sådan at ICE biler ikke forurener , når de kommer ud af produktionen? Hvad er pointen, min hybrid er stadig grønnere anlagt end biler som er bygget til at køre på fossile brændstoffer alene.

Personligt vinder jeg pt. 30% , hvad vinder ICE bilen på? at lade være?
Jeg, og alle andre. Har betalt ekstra skat for at at afgiftsreducere hybridbiler, med det formål at reducere CO2 udledningen.
Hvis det viser sig at der kun er marginal CO2 reduktion ved at vælge en hybridbil, hvorfor skal køberen af en hybridbil så have 100.000 i rabat på sin bil.

De penge kunne sikker bruges mere hensigtsmæssigt !?
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 26 aug 2021 16:54 Jeg, og alle andre. Har betalt ekstra skat for at at afgiftsreducere hybridbiler, med det formål at reducere CO2 udledningen.
Hvis det viser sig at der kun er marginal CO2 reduktion ved at vælge en hybridbil, hvorfor skal køberen af en hybridbil så have 100.000 i rabat på sin bil.

De penge kunne sikker bruges mere hensigtsmæssigt !?
snøft,snøft... Det kan jeg desværre ikke løse men jeg kan da sige du burde have købt mens de var billigst, nu stiger de stille og roligt, bare siden 18.dec 2020 steg hybriderne som PHEV.

Jeg er 100% på at mine flere km i samme Kuga bare med lidt batteri, er de 30% bedre end den gamle benzin variant, alene det fortæller mig den er grønnere, når jeg også oplader. Så bare fordi jeg midlertidig ikke lader op, gør ikke bilen dårligere, når FB grupper for Kuga PHEV er et mekka for dem som vil køre 100% el, og gør det til en konkurrence, og deres manglende tankning af brændstof glæder dem over måneder, så anti-el er ilde hørt de steder, for de bruger ikke brændstof, så må de jo bruge noget grønnere. For vi alle ved hvor meget der skal til for at levere fossile brændstof midler, at du så synes at ignorere det, også selvom det har været oppe i starten af tråden, kan jeg ikke gøre noget ved det.
Der er jo også folk som mener Corona er djævlens værk, og vacciner er kun lavet for at manipulere og få os til at tro noget andet. Så mon ikke du læser for meget anti-el artikler, som betales af de rige fossile leverandører, så de gamle i gården tror det stadig er bedre at køre ICE fremfor på el?

Det er ikke meget anderledes end VP på dette forum, der er folk som mener de ikke virker, og så er der dem som får det bedste ud af det, jeg tror mest på dem som vinder på en VP, især fordi de valgte det og fordi det virker.
Jeg kan så ikke udnytte VP her(mener jeg) , det må jeg bare acceptere til VP'rne er det bedre.
Og det leder tilbage til hybriderne, nogle tror de bare ikke virker, andre kan trække dem til det yderste og bruger 0km på brændstof, der er masser af dem på FB som bevidner man kan. Så glem nu den brændstof, det hører til i ICE biler som ikke kan andet eller har et alternativ, det har en hybrid når den bruges korrekt.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

Drop I nu jeres Mustang March E og Tesla et-eller-andet og hop på denne XBUS icon_cheesygrin.gif
Det er fremtiden.....Taget ud fra fortiden da jeg syntes at kan ane elementer fra WV Transporter fra halvfjerdserne og firserne.

Tror også at vi skal til at vænne os til at bilerne med tiden kommer til at se lidt mere anderledes ud end de gør i dag hvis el bliver fremtiden da bilerne ikke nødvendigvis behøver at blive bygget som de er blevet de sidste 100 år med et motorrum foran og et bagagerum bagtil og kabine i midten.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 27 aug 2021 07:09 Tror også at vi skal til at vænne os til at bilerne med tiden kommer til at se lidt mere anderledes ud end de gør i dag hvis el bliver fremtiden da bilerne ikke nødvendigvis behøver at blive bygget som de er blevet de sidste 100 år med et motorrum foran og et bagagerum bagtil og kabine i midten.
Vi har da biler idag med motoren bagi, så det kan ikke være fremtiden at de gør det. Jeg tænker at vi måske mere vil se batteri flyttet til toppen af bilen, så vi får en hævet top på biler, så nogle fabrikanter stadig kan bevare frihøjde og det mere plads i kabinen.
Om baggage rum så flyttet til front oftere, det tror jeg ikke hvis man tænker på 4-6 mennesker skal sidde sammen i kabinen, og der må bagerst være det mest optimale. Foran vil jo kun skal mindre udsyn, midten skaber også problemer med kabine og folk når de samles.
Hvis man skal hæve toppen af bilen vil der jo nok også blive mere plads bagerst da rumfylde til toppen nu er hævet.

Gad godt se en hatchback med sådan design :) Der må klappen bagi blive gigant stor eller 2 delt, så den klapper sammen undervejs op, for ikke at tage plads bagud, næsten som døre åbnes.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 27 aug 2021 10:28 Vi har da biler idag med motoren bagi,
Det er fuldstændig korrekt - Og biler med centermotor - Men fakta er at vel nok 99% af alm. bil modeller i dag har motor i front og de aller-aller fleste af dem med forhjulstræk - Nogle enkelte med baghjulstræk og selvfølgelig nogle med 4wd.

Grundet hensynet til lavt tyngdepunkt tror jeg ikke batterier kommer i taget - Så skal der ske en udvikling hen i mod meget lette batterier - Hvilket selvfølge er en mulighed. Ved ikke hvad fremtiden bringer på det punkt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 27 aug 2021 10:34 Grundet hensynet til lavt tyngdepunkt tror jeg ikke batterier kommer i taget - Så skal der ske en udvikling hen i mod meget lette batterier - Hvilket selvfølge er en mulighed. Ved ikke hvad fremtiden bringer på det punkt.
Vi smider da gladeligt de kasser ovenpå taget, når vi skal på ferie, godt nok kun 50-80kg men det er da en start. Jeg forstår så godt din pointe, så hellere nogle nye smallere batteri løsninger, den på taget er nok ikke god nok endnu.

Måske begynder de at bruge de 50kg kilo på taget, så bilen får 20-25% mere batteri? Folk vil nok blive sure hvis de snupper mere plads bagi.

Nå, vi venter reelt på det som vi har gjort i mange, mange år, også da 2. generation af mobilen kom(ikke dem med kuffert ved siden af), at batterier bliver mindre men det synes at tage evigheder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 27 aug 2021 10:38

Nå, vi venter reelt på det som vi har gjort i mange, mange år, også da 2. generation af mobilen kom(ikke dem med kuffert ved siden af), at batterier bliver mindre men det synes at tage evigheder.
Hvor meget fylder batterier i højden på en Tesla - Mener de ligger i hele bunden - 10 cm ??? 15?? - Eller....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar