Side 9 af 11

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 20:55
af Tom_AT
triumph skrev:
Min pointe er bare, at forbedringen i benzinmotores brænstof økonomie vist hovesageligt findes på papiret
Ikke enig, selvom der selvfølgelig er plads til forbedringer.
Det er trods alt de færreste benzinmotorer med 182 hypper der stadig kan gå 14-15 literen i gennemsnit.

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 05:09
af triumph
Tom_AT skrev:
Ikke enig, selvom der selvfølgelig er plads til forbedringer.
Det er trods alt de færreste benzinmotorer med 182 hypper der stadig kan gå 14-15 literen i gennemsnit.
Næ, men de gør de jo også kun på papiret icon_cheesygrin.gif
(det er jo det en fiat 500 twinair, eller fiesta ecoboost køre i virkeligheden, og de mangler da lige 100 af de der 182 heste)

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 08:51
af Tom_AT
De 150/182 hypper er ydelsen på 1.6 Ecoboost motoren. 1.0 Ecoboost yder "kun" 100/125 hypper, og går noget længere literen :)

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 09:33
af triumph
Tom_AT skrev:De 150/182 hypper er ydelsen på 1.6 Ecoboost motoren. 1.0 Ecoboost yder "kun" 100/125 hypper, og går noget længere literen :)
Det er jo netop det de ikke gør ifg spritmonitor.de
der går en fiat 500 twinair 14,7, og en fiesta ecoboost 15,8 i snit

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 10:10
af Lasse Elbek
triumph skrev: Det er jo netop det de ikke gør ifg spritmonitor.de
der går en fiat 500 twinair 14,7, og en fiesta ecoboost 15,8 i snit
De kører hurtigere i Tyskland...
Min bil har et snit på 14,2 km/l på spritmonitor.de - Ja, det kan jeg godt få den til at gå ved at køre 30-60% for stærkt hele tiden og presse på motorvej. Jeg vil tro mit snit er omkring de 16 ved frisk kørsel, eller 18-19 om sommeren ved "normal" kørsel. Den er i øvrigt opgivet til 19,2 km/l, 2,0 bi-turbo diesel.
Min kærestes 1,9 TDI er opgivet til 20 km/l og det er NEMT at opnå selv i dette vejr. Den står vist på 21,7 i øjeblikket. - På spritmonitor står der 19,9 km/l.

Jeg har endnu ikke prøvet en bil, som jeg ikke har kunnet få over det som den er opgivet til.
50 i by, 80 på landevej og 90! på motorvej, så er det nemt - især når man ikke kører i kø :roll:

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 11:01
af triumph
Det er så kun små benzinturbo motore der kører hurtigere i tyskland, de bruger nemlig 30-40 % mere end de er opgivet til, mens de tyske diesler kun bruger 10% mere icon_cheesygrin.gif

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 11:46
af Lasse Elbek
Det er vist samme problem med de små motorer uden turbo http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Og de 30% passer også på små turbo-dieseler: http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 12:50
af triumph
Lasse Elbek skrev:Det er vist samme problem med de små motorer uden turbo http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Og de 30% passer også på små turbo-dieseler: http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Nu har du jo søgt bredt på alle mulige motor størrelser og typer, da du kun har søgt fabia og diesel. der er jo motore på 60 - 75 - 90 og 105 hk
ligesom der vist heller ikke var årgang, så de ældre modeller også var med.
Nu søgte jeg kun på et eksempel. en 75 hk diesel fabia fra 2012 -2013. Den skulle iflg. officelle tal køre 29 km/l. Iflg Spritmonitor er genemsnitsforbruget 21,23 km/l = forskel 26 %
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

På citygo var der også søgt både på 60 og 75 hk motore.
En 60 hk, skulle kunne køre 24,4. Men kørte kun 18,3 = 25% forkert
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
En 75 hk skulle kunne køre 22,2. men kørte 18,1 = 18,2% forkert
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 13:19
af Lasse Elbek
Jeg søgte nu på greenline ved fabia.
Her er det mere specifikt: http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
21,3 er noget under de 29,4 der er lovet.

Men igen, det var bare for at fremhæve, at der altså bliver kørt og accelereret hurtigere i Tyskland end herhjemme. Og man derfor ikke nødvendigvis kan bruge tyskernes tal til så meget.
Alle biler kan køre det, som de er opgivet til - hvis bare man holder dem i indersporet på motorvejen uden at overhale, undgår kø/by kørsel og kører minimum 40-50 km af gangen. Det er pisse kedeligt, men sådan er det når man er nærrig :-)

SEAT Ibiza

: 21 mar 2013 16:38
af Tom_AT
Der er vist ingen tvivl om at benzinturbo har svært ved at nå fabrikstallene.
Men jeg kan se på vores egen at det ikke er svært, hvis man sørger for 100% at overholde fartgrænser, kører i så højt gear som muligt osv.