EkoHeat 900 - Dårlig start

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Allan1575 »

MartinLau » 21 Jul 2012, 20:16 skrev:Jo, Nasty og Mick har leveret deres tilbage.
Kan du uddybe det lidt nærmere?

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Grevens »

... - et helt vildt gæt taget ud af den blå luft, kunne være at de ikke ville bøvle mere ( eller slet ikke ) med deres Ekofætter ...

- det forstår jeg godt ... - ikke alle mennesker egner sig for eksembel til at være Lægersoldat, eller køre rallybil ... - jeg har selv haft mine grundige overvejelser om det skulle være en Ekofætter, eller Scotten ... - jeg havde besøg af Fætter Dan fra Ekopower med demovogn, og sammen med "min" VVS montør ( og andre civilister) fik vi en demo af dyret ...
- jeg gik ind i dette "projekt" med åbne øjne, på et for mig veloplyst grundlag, med den viden der på det tidspunkt var til rådighed, og velvidende at Ekofætteren ikke har mange timers drift analyse / erfaring, i forhold til andre fyr ...

... når det er sagt ... så vil jeg også gerne pointere at "vi" Ekofætter ejere, i modsætning til andre fyrbødere, stadigvæk kun roder i det øvre lag af indstillinger, - brændselmængde og lufttilførsel, "vi" har endnu ikke taget hul på det indre i styringen ... PID ... gud forbyde at vi nogensinde for behov for disse operationer ...

... kald mig hvad i vil ... - men ja ... gu´ filan er jeg optimist / problemknuser - jeg kører i en citroen og hjælper dagligt levende mennesker med "umulige" opgaver ... ... der er skutte nogen orange metalkasser der får magten over mig ... ... og hvis alt andet går galt køber jeg da bare en scottebrænder som backup ... icon_cheesygrin.gif
...
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af kovas »

Hej Grevens.
Jeg er nu for længst begyndt at pille ved PID. Det er ikke så farligt, der er en knap så man kan gendanne fabriksinst.
Jeg havde nu aldrig troet at det var et projekt at købe et pillefyr. Jeg citere fra ekopower:
Den kan i alt beskedenhed beskrives med følgende ord; markedets bedste, prisbillig, miljøvenlig, Co2 neutral, selvrensende og så har den såment opnået den højeste virkningsgrad af alle pillefyrsanlæg ved Dansk Teknologisk Institut, med et resultat på 95,5 %.

Så det er et faktum, at dette anlæg ikke kun skal ses som erstatning for oliekedler, da det helt klart kan konkurrerer med andre opvarmningsmetoder som Gas, Jordvarme, Varmepumper, Fastbrændsel osv.

Dengang man måtte servicere sit oliefyr selv var det ikke mange halve timer om året jeg brugte på det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox »

Jeg skal lige høre.
Hvis man har mindre træk i skorstenen end de 0,5 mbar
Hjælper det så at tage nogle stænger ud, min røg temp ligger mellem 80 og 105 som det er nu

Og hvis man har for lidt sug så er det vel kun i opstartsfasen, for som skorstenen bliver varmere, stiger suget vel.
Eller er det helt forkert ?

Det jeg tænker på er at jeg jo har lidt problemer med at det lugter af røg når den tænder op, men hvis jeg har for lavt sug kan det vel være derfor ? Men det hjælper vel ikke at tage nogle stænger ud da skorstenen stadig er kold når den starter kold
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau »

Jeg ved godt, at det på disse varme dage uden vind kan være lidt svært at få ordentligt træk i skorstenen.

Har du stillet på optændingsbrændsel?
Min står til 85g og jeg kan godt lugte varmt træ når det starter op. Jeg har før oplevet, at hvis optændingsbrændsel er de standard 140g, så kommer der røg ud af røgrørssamlingerne her hos mig. Og det kom ud af TS, da den var for tæt på.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af kovas »

Hej.
Jeg tror ikke at suget stiger fordi du tager nogle retardere ud. Først når det køre så stiger temp. og dermed trækket. prøv at lave denne http://www.stokerforum.dk/index.php?top ... 9#msg20389 og se dit sug. Mit er under 1 mm vandsøjle kold stiger til lidt over 1 når den er varm. Min skorstenstemp steg fra 58 gr til 98gr ved at tage 2 retardere ud. har sat dem ind igen. Det var før jeg lavede u-rørmanometret, så jeg ved ikke om det ændrede på trækket.
Jeg har ikke været ude for røg i fyrrummet, heller ikke da jeg havde monteret ts. Nu er den væk og det buldre kun lidt lige efter at det er steppet op.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox »

Jeg kommer lige med en update senere i aften, på hvad jeg har fået ud af prøve de forskellige ting i foreslår.

Men lige nu skal jeg lige høre om i ved hvordan man nemmest skaffer en ny eltænder ?

De er på ekopowers hjemmeside men der kan man jo ikke bestille
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af kovas »

Hejsa.
Google er din ven prøv her: http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/p ... zAodpScAKA Din tænder er vel ikke allerede brændt ud? Det er vigtigt at den er skuppet helt i bund man kan høre når det siger klonk imod bunden af røret.
Har renset mit fyr i dag ;) et af hullerne ved eltænderen var stoppet af slagge. Det hele var skilt ad så jeg kom lidt piller ned i indløbet til at starte på. Men det var alt for mange. Det er længe siden at den har buldret så meget efter at have steppet op. Der er ingen tvivl om at tændbrændslet skal holdes så lavt som muligt, uden at den starter 2. optænding
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Perschultz2
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Perschultz2 »

For hulen hvor er i dog nogle tålmodige og overbærende sjæle. Respekt for det.
Problemer i omtalte størrelsesorden ville gøre det absolut nødvendigt for mig straks at indfinde mig i et afsides liggende rum med madrasser på væggene for der at genvinde normalt blodtryk.
Havde jeg accepteret og betalt en pris for noget vigtigt udstyr / opvarmningsanlæg der efterfølgende ikke virkede korrekt, eller i det mindste fik fejl rettet med det samme, ville jeg returnere skidtet hurtigere end en leverandør kan sige "ressourceproblemer".
Det er da fup at sætte noget på markedet som er fejlbehæftet, eller som ikke har gennemgået en tilstrækkelig test.
Den eneste undtagelse må være hvis man er orienteret om at man deltager i et pilotprojekt, og må forvente at skulle medvirke til færdigudvikling af produktet. En eller anden form for kompensation vil normalt følge med i sådan en pakke. Er der nogen der har fået det valg.?
(...og så ville jeg være ligeglad om det er scotte, ekoheat, baxi eller hvad produktet måtte hedde)

Ps. Af ren nysgerrighed..: når man skal pille tubolatorer ud af en ekoheat for at få en fornuftig drift, hvor meget nedsætter det udnyttelsen.?
Er fyret stadig godkendt med denne ændring, eller er godkendelse afhængig af at anlægget ikke efterfølgende er modificeret ved at ændre røggennemstrømning?
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau »

Jeg har svært ved at forestille mig, at så mange tror alle nye produkter er gennemtestet, når de første gang lander på markedet.

I produktverdenen findes der udtryk som "Hollywood-launch" og "børnesygdomme". Begge er indikation for, at ikke alt virker optimalt.
Det er almindeligt både med biler, TV og andre hverdagsprodukter.

F.eks. ny serie af Samsung TV der hyler, biler der ikke vil bremse, går i brand eller uden advarsel skyder siden airbag'en ud under kørsel.
Og selv om man har set biler blive produceret uden fejl før, så starter man på nogle punkter forfra, når man laver en ny model eller ny serie.

Og lad os blive enige om, at f.eks. buldren er jo en lille fejl. Det betyder ikke noget for fyrets funktion udover, at det larmer når det starter op. Og det skal nok blive løst.
Jeg kan forstå, at problemet med Udbrændt er væsentlig mere irriterende, da det betyder, at fyret holder op med at fungere.
Og jeg ved det, for jeg har set en del til det.

Uanset hvad producenten skriver på deres hjemmeside og siger til salgsmøder, så siger de ikke det som nogle kan opleve fejl med. Man vil jo ikke risikere at skræmme nye kunder unødigt.
Så der er ikke noget overdrevet korrupt i det.

Jeg har ikke haft problemer med at få kontakt til Dan E., hvis jeg har ringet. Han svarer ikke så hurtigt på mail, men har jeg ringet og han ikke har svaret, så har han ringet tilbage inden for 15 minutter.

Eller er det bare mig der unødigt overbærende?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Besvar