Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 22 jul 2021 20:52 Nogen af de nye teslaer der sælges i Danmark er bygget i Kina. Nogen mener at Kineser modellerne er skruet bedre sammen end de amerikanske
Salget er faldende, så det hjælper dem nok ikke meget, og der er modstand imod den nye Y model, så tesla er kommet ind i en ny tid, fase 2, hvis de var først, så er de det så ikke mere. Tesla har bare ikke den baggrund som andre fabrikanter har fra ICE bilerne.

pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Det her er jo næsten nostalgi nu, i 2021 :)

https://bilmagasinet.dk/tesla/kan-du-hu ... a-forsiden?
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 19 jun 2021 15:15 Talte i øvrit med en Kollega der lige har bestilt en Vw ID3 og en ID4.
Han har en varmepumpe, og får derfor refunderet 1,12 kr/KWh i elafgift => Han giver 1,85 kr/KWh - 1,12 => han giver derfor kun 73 øre/KWh
Han fortalte at han har bestilt et Clever abonnement. Her får han refunderet 1,8 kr/KWh der bruges på laderen => Han får 1,07 kr/Kwh for at lade elbilen
Så lyder det til skat får lukket Clevers hul fra 2022, flere siger nu de har læst/hørt Clever ikke garanterer refusion til solcelle/Vp ejere i 2022, så det var ikke længe det holdte.

Jeg venter på en bekræftelse (selvom jeg selv har læst en anden afgørelse fra skat, dog ikke clever).

Historien/rygtet er fra Mach-E gruppe på FB.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af vinther2 »

Må ærlig erkende, jeg har ikke læst alle jeres indlæg rundt om elbilen, så det jeg kommer med her, er for egen regning og hvad jeg synes.

Sidste år købte jeg en Suzuki Vitara Hybrid, det er det man kalder en Mild Hybrid. Der er ikke ladestik, men motoren lader på batteriet ved opbremsning og når jeg slipper speederen. Den har en turbomotor med intercooler og under accel. træder både benzinmotor og elmotor i funktion,- den er ret hurtig. Den er opgivet til 23,4 km/l og det skal nok passe, da jeg har afprøvet den på langture.
Til oplysning kan jeg fortælle at også Volvo er gået i den retning med deres nye modeller, altså uden ladestik.

Som det er pt. kunne jeg aldrig drømme om at anskaffe mig en ren elbil. Jeg vil hele tiden være nervøs for om der er strøm nok, er jeg f.eks. et sted i Tyskland eller andet område,-hvor får jeg strøm? Er der noget at spare i forhold til en bil med benzinmotor, nej,- men der er store ulemper!

Så vender vi billedet mod plugin hybrid. (Også gældende for elbiler)
For det første skal du have en ladestander med et mdr. abb. typisk mellem 3- 400 kr om mdr. Så skal du bruge strøm til at oplade, det får man ikke gratis! Har læst et sted at man kan få nogle penge tilbage, må erkende ved ikke hvordan det fungerer. Men jeg ved, at den fidus det var med solceller på taget, vist nok er blegnet lidt! Og sådan går det sikkert også med returpenge for opladning.

Så overordnet set, så tror jeg danskerne er blevet forblændet af at køre el, fordi de tror det er billigere end at have en bil med benzinmotor. Forskellen er næsten lig nul.

Så hvis man vælger en elbil/plugin hybrid, kan det kun være, set fra min betragtning, at det er fordi man vil gavne miljøet og at man selv er meget miljøbevidst,- ellers ikke.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Det er korrekt at et abonnement hos f.eks clever koster 3-400 kr pr md for en hybrid, og 750 kr for en ren elbil.
Men man kan få sin egen lader for 75 kr pr md, og så få refunderet 1,12 krkwh, så man betaler under 90 øre/kWh. Den ordning skulle gælde til år 2030
( Man kan også få sign egen måler uden abonnement. Den koster 6-7000 + montage, og stadig få refunderet 1, 12)
Hvis jeg kun regner på "brændstof pris" (diesel/el)
Så bliver min udgift mere end halveret ved kørsel på ren el. Men også vægtafgift og billån er billigere
https://www.aura.dk/ladeboks-til-din-elbil/

pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

vinther2 skrev: 27 jul 2021 17:39 Som det er pt. kunne jeg aldrig drømme om at anskaffe mig en ren elbil. Jeg vil hele tiden være nervøs for om der er strøm nok, er jeg f.eks. et sted i Tyskland eller andet område,-hvor får jeg strøm? Er der noget at spare i forhold til en bil med benzinmotor, nej,- men der er store ulemper!
Det er vel der problemet er, mærkeligt er du tør køre i en benzin bil, uden at bekymre dig for du løber tør for brændstof og ikke har reservedunken med? Længere er den vel ikke mere. Personligt har jeg aldrig prøvet at løbe tør for brændstof da jeg normalt sikrer der er nok.

Når det kommer til el, så får du 320-600km på en opladning af hængig af modellen, og kan du ikke gå fra benzin planlægning til el, så er det jo nok mest din frygt end det er et problem.

Jeg har fulgt elejere på Facebook i nogle måneder, og flere har nu været igennem europa og har ikke haft problemer med at stoppe og få ladet op på turen. og det er 3000km+ de har været ude og køre.

Jeg købte oprindeligt plugin ikke for at tænke grønt men fordi afgifterne gjorde min bil til 500.000 så billig at jeg ikke ville købe endnu en papegøje model, og nu går jeg efter elbil 100%.

Prøv at skære din ICE model afgifter fra dine biler, du hellere ville købe, enten gør man det gladeligt for at spare penge, eller for at få noget bedre.

Det største problem som ses i sommeren derude, er ladestationer, og fordi der er så få og regeringen ikke er helt med i nu, så er elmarkedet jumpstartet før der har være tænkt på opladning til de mennesker og familier som også vil lade i byen og ikke er alt for gode til at planlægge det.

Omkring besparelsen på benzin vs el.
Tager vi udgangspunkt i 80kW batteri, og kun 5km i snit per kWh brugt, og efter afgifter/refusion, så ender du på 80-90 øre.
Benzin vil være 400km/20km/l = 240kr (ca. 12kr benzin idag)
El prisen vil være 72kr til 90øre efter refusion for 400km.
Jo, hvis du vil lade hurtigere end medfølgende oplader med kraftstik , så skal du jo have en ny oplader, til måske 11kW, ca. 4500kr med MID måler, så du kan få refusion. Du har den i 5-7 år, afhængig af udvikling, så afskrives den over 5 år, så skal du lægge 0,19kr oven per kWh købt, så 80kWh*0,19kr = 15kr
Totalt 72kr+15kr = 87 kr for en 80kWh opladning og du betaler 240kr for benzin på en 95 oktan model.
Hov, glemte jo refusions firma som vil have 50kr/md.. så lægger du 16 øre mere oveni per kWh.
Sp inkl. refusion måneds betaling (50kr) + oplader til 11kWh(4500kr) over 5 år, så betaler du 100kr for el vs 240kr 95 okt. benzin.

For dem som tanker el en gang om ugen, er det meget at spare.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

mvh
pendec skrev: 27 jul 2021 18:47 Det er vel der problemet er, mærkeligt er du tør køre i en benzin bil, uden at bekymre dig for du løber tør for brændstof og ikke har reservedunken med? Længere er den vel ikke mere. Personligt har jeg aldrig prøvet at løbe tør for brændstof da jeg normalt sikrer der er nok.

Når det kommer til el, så får du 320-600km på en opladning af hængig af modellen, og kan du ikke gå fra benzin planlægning til el, så er det jo nok mest din frygt end det er et problem.

Jeg har fulgt elejere på Facebook i nogle måneder, og flere har nu været igennem europa og har ikke haft problemer med at stoppe og få ladet op på turen. og det er 3000km+ de har været ude og køre.

Jeg købte oprindeligt plugin ikke for at tænke grønt men fordi afgifterne gjorde min bil til 500.000 så billig at jeg ikke ville købe endnu en papegøje model, og nu går jeg efter elbil 100%.

Prøv at skære din ICE model afgifter fra dine biler, du hellere ville købe, enten gør man det gladeligt for at spare penge, eller for at få noget bedre.

Det største problem som ses i sommeren derude, er ladestationer, og fordi der er så få og regeringen ikke er helt med i nu, så er elmarkedet jumpstartet før der har være tænkt på opladning til de mennesker og familier som også vil lade i byen og ikke er alt for gode til at planlægge det.

Omkring besparelsen på benzin vs el.
Tager vi udgangspunkt i 80kW batteri, og kun 5km i snit per kWh brugt, og efter afgifter/refusion, så ender du på 80-90 øre.
Benzin vil være 400km/20km/l = 240kr (ca. 12kr benzin idag)
El prisen vil være 72kr til 90øre efter refusion for 400km.
Jo, hvis du vil lade hurtigere end medfølgende oplader med kraftstik , så skal du jo have en ny oplader, til måske 11kW, ca. 4500kr med MID måler, så du kan få refusion. Du har den i 5-7 år, afhængig af udvikling, så afskrives den over 5 år, så skal du lægge 0,19kr oven per kWh købt, så 80kWh*0,19kr = 15kr
Totalt 72kr+15kr = 87 kr for en 80kWh opladning og du betaler 240kr for benzin på en 95 oktan model.
Hov, glemte jo refusions firma som vil have 50kr/md.. så lægger du 16 øre mere oveni per kWh.
Sp inkl. refusion måneds betaling (50kr) + oplader til 11kWh(4500kr) over 5 år, så betaler du 100kr for el vs 240kr 95 okt. benzin.

For dem som tanker el en gang om ugen, er det meget at spare.
Og det er æengang løvn ( og det er ikke løgn men fakta )
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
fyrkat
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af fyrkat »

Jeg haft min Tesla model 3LR i et halv år nu, jeg kommer aldrig til at købe en fossil bil igen. mange af de meninger man kan læse omkring elbiler handler tit om manglende viden, samt hvordan det var at køre elbil for 4 år siden, der er bare sket rigtig meget siden da, og der kommer til at ske rigtig meget de kommende år. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Vedr driftudgifter
bl.a. Lån & spar har billån til el/hybrid en meget billig penge
https://www.lsb.dk/privat/produkter/bil/groent-billaan

En elbil (f.eks ID 4) koster 660 kr i grøn ejerafgift Den Hyundai i30 diesel, jeg har nu. Koster 2640 kr
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

fyrkat skrev: 28 jul 2021 19:51 Jeg haft min Tesla model 3LR i et halv år nu, jeg kommer aldrig til at købe en fossil bil igen. mange af de meninger man kan læse omkring elbiler handler tit om manglende viden, samt hvordan det var at køre elbil for 4 år siden, der er bare sket rigtig meget siden da, og der kommer til at ske rigtig meget de kommende år. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jae det er vanedannende selv efter 9ende år
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Besvar