Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Det (transportomkostninger) har elforbundet ingen indflydelse på.

Du betaler til flg. aktører:

1) Energinet (systemtarif og nettarif).
2) Netselskab (transport og abonnement).
3) Elhandler (strøm og abonnement), f.eks. vindstød, norlys, modstrøm, ewii, nrgi osv.
4) Staten (elafgift og moms)

Det er KUN pkt 3) du kan gøre noget ved. Du kan skifte elhandler eller evt. abonnement hos den elhandler du allerede har.

Din elhandler skal opkræve for sig selv og på vegne af de øvrige aktører. Dvs. du får kun 1 regning selvom der er 4 "leverandører".

Hvis dit netselskab vælger at gøre transport gratis, vil din elhandler ikke skulle opkræve for den gratis transport. Så din regning vil, alt andet lige, blive mindre uanset hvilken elhandler du har.

Fra 2023 ændres posterne for energinet formodentligt. Vi kommer formodentligt til at betale lidt mindre pr kWh til energinet, men vil i stedet skulle betale et fast abonnement.

Elforbundet er i øvrigt ikke "elhandler". De er blot "elmægler".

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

DR skriver lidt om prisernes himmelflugt her: Din elregning for december er 1000 kroner dyrere end sidste år

Dansk energi har også skrevet lidt: Energipriserne stak af i 2021 – hvad kan vi forvente i 2022?

Den sidste er meget interessant. Citat fra artiklen: "Markedet lige nu peger altså på meget høje gaspriser gennem vinteren og høje gaspriser gennem hele 2022. Først i foråret 2023 forventer markedet en tilbagevenden til noget som ligner normalen".

Høje gaspriser har stor betydning for både fjernvarme og elproduktion. Så noget tyder på at elpriserne forbliver høje i en rum tid endnu new3
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

45.441,25 for at opvarme 130m2 !!!! https://www.gues.dk/nyheder/prisstigning/. Jeg har dælme ondt af de forbrugere. Tror desværre der er flere værker der må varsle tilsvarende prisstigninger.
Senest rettet af svanggaard 29 dec 2021 09:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz »

svanggaard skrev: 29 dec 2021 09:32 45.441,25 for at opvarme 130m2 !!!! https://www.gues.dk/nyheder/prisstigning/. Jeg har dælme ondt af de forbrugere. Tror desværre der er flere værker steder der må varsle tilsvarende prisstigninger.
Det kan jo få folk til at gå fra hus og hjem.......... :shock:

Hvis det bliver ved må man da håbe at der kommer et regeringsindgreb.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Regeringen kan ikke styre energimarkedet. De kan lette afgifter eller give et tilskud til forbrugerne.

Vi andre mærker jo også energipolitikken direkte på pengepungen (strøm, brændstof og stigende priser generelt). Jeg er helt med på at de flestes prisstigninger er moderate ift. GUES-forbrugere - Men ingen tvivl om at vi alle kommer til at betale - både direkte og indirekte. Personligt tror jeg vi går mod magre år - energi, varer og renter begynder jo at vise en stigende tendens.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz »

svanggaard skrev: 29 dec 2021 09:57 Regeringen kan ikke styre energimarkedet. De kan lette afgifter eller give et tilskud til forbrugerne.

Vi andre mærker jo også energipolitikken direkte på pengepungen (strøm, brændstof og stigende priser generelt). Jeg er helt med på at de flestes prisstigninger er moderate ift. GUES-forbrugere - Men ingen tvivl om at vi alle kommer til at betale - både direkte og indirekte. Personligt tror jeg vi går mod magre år - energi, varer og renter begynder jo at vise en stigende tendens.
Ved godt at regeringen ikke har indflydelse på energimarkedet men en reduktion eller fjernelse af afgift/moms ville hjælpe.
Ved også godt at vi skal have afgifter og moms ind for at få det hele til at løbe rundt men det gavner heller ikke staten at boligmarkedet går i stå og at der ryger tusindvis af boliger på tvang.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Det er en balancegang - Der er mange hensyn
  • Stigende energipriser får folk til at spare på energiforbruget - det vil vi jo gerne i en CO2 dagsorden
  • Høje leveomkostninger kan give mindre plads til at investere i miljørigtige løsninger.
  • Kompensationsordninger kan afholde folk fra at vælge miljørigtigt, er dyre at administrere og kan medføre svindel.
  • Høje energiomkostninger kan gøre ejendomme usælgelige - stavnsbinding, faldende ejendomsskatteprovenu, tvangsauktioner og konkurser.
Men når familien DK har betalt 1000,- kr mere end normalt i December måned alene for strømmen - ja så har staten tjent 200,- ekstra alene på moms. Så der burde være plads til en afgiftsnedsættelse. Spørgsmålet er så om man P*##er på varmepumpe-segmentet ved at udhule afgiftsnedsættelsen på strøm ud over de 4000kWh. Måske systemet for energiafgifter skulle ha' været mere enkelt fra starten.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 29 dec 2021 11:06 Det er en balancegang - Der er mange hensyn
  • Stigende energipriser får folk til at spare på energiforbruget - det vil vi jo gerne i en CO2 dagsorden
  • Høje leveomkostninger kan give mindre plads til at investere i miljørigtige løsninger.
  • Kompensationsordninger kan afholde folk fra at vælge miljørigtigt, er dyre at administrere og kan medføre svindel.
  • Høje energiomkostninger kan gøre ejendomme usælgelige - stavnsbinding, faldende ejendomsskatteprovenu, tvangsauktioner og konkurser.
Men når familien DK har betalt 1000,- kr mere end normalt i December måned alene for strømmen - ja så har staten tjent 200,- ekstra alene på moms. Så der burde være plads til en afgiftsnedsættelse. Spørgsmålet er så om man P*##er på varmepumpe-segmentet ved at udhule afgiftsnedsættelsen på strøm ud over de 4000kWh. Måske systemet for energiafgifter skulle ha' været mere enkelt fra starten.
Stigende energipriser sætter også gang i kulkraft, skiffergas og meget andet, som vi netop skulle bort fra ved at købe varmepumper og elbiler. Det er i hvertfald ikke nu polakkerne lukker kulminerne
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Min aconto i sommerhus Januar 21: 4.279,93 kr.
Min aconto i sommerhus Januar 22: 11.404,76 kr.
Det er en stigning på 166% :shock:
Det skal retfærdigvis siges, at Norlys forventer at forbruget i 1 kvartal '22 er 293kWh højere end sidste år.
Aconto.png
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 13 jan 2022 14:58 Min aconto i sommerhus Januar 21: 4.279,93 kr.
Min aconto i sommerhus Januar 22: 11.404,76 kr.
Det er en stigning på 166% :shock:
Det skal retfærdigvis siges, at Norlys forventer at forbruget i 1 kvartal '22 er 293kWh højere end sidste år.
Aconto.png
Kommer lige fra min frisør. Hun fortalte de havde jordvarme, som de fik tilbage i 2015/2016 på deres ejendom.
Deres el regning er også eksploderet (+14.000 kr), og de overvejer nu et pille fyr, der bliver koblet på systemet,
så de selv kan vælge imellem jordvarme eller pille fyr. Hun var klar over jeg havde pille fyr og spurgte ind til det.
Synes på en måde det er øv, at flere og flere vil tilkoble eller over til pille fyr. Meningen var jo netop en fornuftig
opvarmnings pris på varmepumpe, jordvarme og hvad der ellers findes klima venlig, for dem der har mulighed for det i deres bolig.
Ved ikke om el priser vil falde til foråret/sommer. Vi må håber det bliver mere normalt.
Jeg bruger ikke meget strøm, men kan mærke at min el regning også har fået et pænt hug opad, sammenlignet sidste år.

Besvar