Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Det er klart at hvis du køre hjemme fra med fuldt opladet batteri. Bilen køre kun på el på turen. Du kommer hjem og sætter bilen til opladning, og din elmåler på væggen siger at den har fyldt 11 kwh på batteriet, så er der kun fyldt 11 kwh på batteriet.
Og man kan nemt regne elforbruget pr km ud.
Men hvis du bruger tal fra bilens infosystem, så regnes ladetabet ikke med.
For 20 år siden stod jeg for den tekniske vedligehold på et mejeri. Dengang kunne ladetabet på nogen typer ladere være højere end den mængde energi der rent faktisk kom på batteriet (Ved hyppig sjatladning)
Jeg er sikker på at dagens ladere er bedre, hvilket jo også vises i linket, hvor ladetabet er max 10%

Da den første eGolf kom, var der i øvrigt en Tysk ingeniør der lagde sag an mod VW. Fordi at de havde oplyst at bilen havde en batterikapacitet på XX KWh, og et forbrug på yy Kwh/km, hvilket gav en rækkevide på xx km.
Men Vw havde oplyst hvor mange KWh der blev puttet ind i laderen, ikke hvor mange der rent faktisk havnede i batteriet. Så reelt havde bilen ca. 15% (så vidt jeg husker) Mindre batteri/ kortere rækkevide. end det Vw havde opgivet

Update;
Jeg fandt link
https://ing.dk/artikel/grundig-ingenioe ... pct-179973

pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 22 maj 2021 09:01 Det er klart at hvis du køre hjemme fra med fuldt opladet batteri. Bilen køre kun på el på turen. Du kommer hjem og sætter bilen til opladning, og din elmåler på væggen siger at den har fyldt 11 kwh på batteriet, så er der kun fyldt 11 kwh på batteriet.
Og man kan nemt regne elforbruget pr km ud.
Men hvis du bruger tal fra bilens infosystem, så regnes ladetabet ikke med.
Jeg ved stadig ikke hvad er ladetab? Hvis jeg smider 11kW på bilen , kører 56km, så er det vel det rigtige tal.
Du har også glemt at hybrid kører på el + regen. batteri opladning, så det kan blive til lidt mere under kørsel, end de aflæste tal på km og hvad jeg ladede inden jeg kørte.

Og så bruger bilen jo strøm på varme, el.dele i bilen og lys, så klart nok, der er intet 100% kørsel på el som man kan regne ud, for en sommer er klart anderledes end vinter forbrug :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 22 maj 2021 10:38 Jeg ved stadig ikke hvad er ladetab? Hvis jeg smider 11kW på bilen , kører 56km, så er det vel det rigtige tal.
Du har også glemt at hybrid kører på el + regen. batteri opladning, så det kan blive til lidt mere under kørsel, end de aflæste tal på km og hvad jeg ladede inden jeg kørte.

Og så bruger bilen jo strøm på varme, el.dele i bilen og lys, så klart nok, der er intet 100% kørsel på el som man kan regne ud, for en sommer er klart anderledes end vinter forbrug :)
Ladetabet består i at laderen (og batteriet) generere varme under opladningen, hvilket jo ikke havner i bilens batteri.
Hvis du aflæser de 11 kw på elmåleren, så er det det rigtige tal.
Men hvis du f.eks har 10% ladetab, og putter 11 kwh ind i laderen, så er der 1,1 kwh tab => der havner kun 11-1,1 =9,9 kwh på batteriet

Hvis du aflæser forbruget i bilens info system, antager jeg ikke at den medtager at der ladetabet, kun den mængde energi der er på batteriet, og den mængde energi der er forbrugt
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Der var lige et FB indlæg på denne.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/smart ... 3d/5117701

Den er da fin :) Og SMART
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 05 jun 2021 15:38 Der var lige et FB indlæg på denne.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/smart ... 3d/5117701

Den er da fin :) Og SMART
Så vidt jeg husker blev Smart el-bilen vist kåret til den dårligste el-bil på markedet da den kom frem dengang.
De er for øvrigt dukket op igen i el-version - Med alt for kort rækkevidde til alt for mange penge.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af BWJ »

Apropos :wink:
Vedhæftede filer
facebook_1590412594523_6670673906860175222001_01.jpg
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Måske skal jeg bare have den stående til pynt :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 06 jun 2021 08:00 Måske skal jeg bare have den stående til pynt :)
Meget skæg tekst til fotoet som er lagt op - Dog er det noget misvisende da buret i sådan en Smart er meget stærkt og den klarer sig såmænd godt i Crash test i forhold til så mange andre micro biler.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

sjit, hvor ligger Mach-e langt nede.

Jeg følger IONIQ5 på FB, og der er godt nok små forskelle omkring i verden og som forskrækker folk lidt, om det er det de får eller ikke.
Sidespejle synes at være ulovlige elektronisk i Europa, selvom der vist er eu modeller som har det.
Baglygter/pixel formet med blink lyder ikke til at være at finde, eller omvendt de ved det simpelthen ikke om det er en P45 ting eller ej.

Spændende hvor meget IONIQ5 kan skabe af interesse, og hvor mange som køber selvom de ikke engang er sikker på om de får det de tror.

Besvar