Rundt omkring el-bilen
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5481
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 406 gange
- Blevet takket: 424 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
Men f.eks så køre en Polestar kun 3,6 km/KWh, mens en e-Niro køre 5,6 km/Kwh
https://www.inputmag.dk/svenskere-vil-s ... ldledning/
https://www.inputmag.dk/svenskere-vil-s ... ldledning/
Re: Rundt omkring el-bilen
Jeg synes også Tesla folket taler 5km/kWh , så det kan ikke være svært.triumph skrev: ↑19 maj 2021 20:38 Men f.eks så køre en Polestar kun 3,6 km/KWh, mens en e-Niro køre 5,6 km/Kwh
https://www.inputmag.dk/svenskere-vil-s ... ldledning/
Og hov, jeg klarer 5km+/kWh i Kuga om sommeren , på ren batteri, det nåede jeg da inden jeg kørte ICE only.
Re: Rundt omkring el-bilen
Det må da være et enkel regnestykke når en Kuga ikke lader 100% batteri op for du kan bruge det samme 100%?
Så når jeg lader 11kW , så kan jeg maximalt få 55km ud af det, så er der ikke meget tab og en smule reg på bremsninger.
Ford mener selv 56km kan trækkes på batteri, så vi ligger ret tæt der.
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5481
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 406 gange
- Blevet takket: 424 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
Da ikke hvis du skal lade 13 KWh for at få 11 KWh på batterietpendec skrev: ↑20 maj 2021 08:36 Det må da være et enkel regnestykke når en Kuga ikke lader 100% batteri op for du kan bruge det samme 100%?
Så når jeg lader 11kW , så kan jeg maximalt få 55km ud af det, så er der ikke meget tab og en smule reg på bremsninger.
Ford mener selv 56km kan trækkes på batteri, så vi ligger ret tæt der.
Re: Rundt omkring el-bilen
Jeg kan KUN lade 11kW, de sidste 3 gemmer bilen så der ikke opstår tomme batterier og skulle altid starte
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5481
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 406 gange
- Blevet takket: 424 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
ER det ikke sådan at du kun kan lade TIL DER ER 11 KWh på batteriet.
Derfor kam der jo godt afsættes 2 KWh i laderen/ til opvarmning af batteri, mm
Derfor kam der jo godt afsættes 2 KWh i laderen/ til opvarmning af batteri, mm
Re: Rundt omkring el-bilen
Batteri er 14.4kW (ikke kWh , det er ikke det samme)
Ford har så reserveret 20% til "andet", hvorfor lige det, har vist ikke været mere uddybet.
Så jeg hænger på ca 11kWh som min tæller i huset siger. Der er altid en smule regen på batteri når jeg kommer hjem , så jeg behøver ikke lader 14.4kW - 20% .
De 14.4kW - 20% er 11,52kW , der gemmes så 0,52kW som jeg ikke når at oplade. Nok præcis som Lintz oplever sin bil have lidt el på batteri når den tænder hvis den kører ofte nok.
Jeg har lige søgt og kan ikke sådan lige finde doku på de % som Kuga gemmer på. Jeg sidder og tænker det måske kædes sammen med oplade tid, som er hårdest de sidste 20% , som man kender fra elbiler, så regner de 10-80% eller sån, ikke 0-100% , da de sidste 20% tager en del længere at nå?
Måske er det bare misforstået? så den lader 14.4kW men det koster så kun 11.xxkWh at oplade? Det skal jeg ikke kunne sige.
Jeg opdaterer når jeg har noget mere info fra google på emnet.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
Uden at skal indgå i diskussionen om ladningen på EV og PHEV kan jeg kun sige at på min som jo så er en HEV har jeg overhovedet ingen indflydelse på hvornår og hvor meget der skal lades.
Det eneste jeg ved er at den ikke lader den op til 100 % - Dog siger konen at hun har oplevet at "tankmåler" var kørt helt i top.
Den bliver heller ikke kørt helt i bund inden at bilen sørger for at lade igen.
Jeg har forstået det sådan at batteriet i Kona faktisk er to sammenbyggede batterier.
Et 48 volts samt et 12 volts.
Jeg mener jeg har læst at 12 volt kun bruges til nogle få ting såsom lys og måske vinduesvisker og resten drives af det 48 volts batteri - Derunder også starter så der skal jo altid gemmes en hvis reserve.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Re: Rundt omkring el-bilen
Fandt denne fra google selv.
Hvor mange kWh bruger Ford Kuga?
Batteriet i en Kuga er 14,4 kW men for at skåne batteriet for fuld afladning, kan der aldrig oplades mere end ca. 13 kW fra 0-100%. 56 km / 13kW = ca. 4,3 km/kWh.
Det er så ikke det jeg oplever, og de har igen fået 13kW til at blive noget kWh.
Forskel på kW og kWh beskrives her: http://seacourse.dk/wiki/tiki-index.php?page=KW+og+KWH
Så nogen ikke tror jeg tager fejl i pris/km beregningen med kW og kWh.