Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

BWJ skrev: 13 feb 2023 21:48 Tesla Model 3 / Y
kr 3.795

Inkl. i Lille Service:
Rens og smøring af bremser
A/C Køletest
Gennemgang af mekaniske dele og væsker
Kontrol af visker / vaskesystem
Smøring af hængsler og låse
Kontrol af undervogn og affjedring
Kontrol af dæk, slid og styretøj
Sprinklervæske påfyldes
Kontrol og justering af lygte og lys
Kontrol af kølervæske
A/C Rens
Testkørsel

Inkl. i Stort Service:
Bremsevæske udskiftes
Kabinefilter udskiftes
MODEL 3 SERVICEAFTALE: FRA 236 KR./MD.

MODEL Y SERVICEAFTALE: FRA 264 KR./MD.

Hvornår: Det anbefales, at du får udført et Lille Service hvert andet år / 20.000 kørte kilometer, fra når bilen bliver et år.
Hvor har du det fra.
Der er ingen krav om service
Hvis man vil, kan man få det billigere
https://am.dk/autovaerksted/serviceefte ... a-service/

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ »

triumph skrev: 13 feb 2023 22:01 Hvor har du det fra.
Der er ingen krav om service
Hvis man vil, kan man få det billigere
https://am.dk/autovaerksted/serviceefte ... a-service/
Jeg har ikke så vidt jeg husker skrevet om noget krav, men det er fra selv samme side som du linker til, stort service :wink:
MODEL 3 SERVICEAFTALE: FRA 236 KR./MD.
MODEL Y SERVICEAFTALE: FRA 264 KR./MD.
Vedhæftede filer
t.PNG
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Der er opdaterede udgifter til ejerskab
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-02-t ... edste-koeb
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ »

triumph skrev: 14 feb 2023 20:42 Der er opdaterede udgifter til ejerskab
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-02-t ... edste-koeb
Ja, det er det skema jeg satte ind. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

BWJ skrev: 14 feb 2023 21:00 Ja, det er det skema jeg satte ind. :wink:
Nej
I dit skema kostede en Tesla model Y 4,10 kr/km.
I mit 3,7 kr/km
En Id4 var 20 øre billigere/km i mit skema

Grunden til at omkostningerne pr km på en Tesla, ikke er lavere. Er at Tesla hos mange selskaber er dyre i forsikring (fordi de har mange hk) Fdm bruger prisen fra deres egen forsikring.
Min koster ca. 6000 om året inkl. Udvidet glas skade og træk

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ »

triumph skrev: 15 feb 2023 03:25 Nej
I dit skema kostede en Tesla model Y 4,10 kr/km.
I mit 3,7 kr/km
En Id4 var 20 øre billigere/km i mit skema

Grunden til at omkostningerne pr km på en Tesla, ikke er lavere. Er at Tesla hos mange selskaber er dyre i forsikring (fordi de har mange hk) Fdm bruger prisen fra deres egen forsikring.
Min koster ca. 6000 om året inkl. Udvidet glas skade og træk
Det er fordi du regner med RWD og jeg bruger AWD som sælger flest :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz »

Skal da lige love for at Tesla begynder at blive atraktiv.

Har lige siddet og konfigureret en 'Tesla Model 3 - Købspris på plader med træk og lader til 355 K.

Det skal siges at jeg ikke kender meget til Tesla og slet ikke til omtalte model.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ »

Lintz skrev: 26 feb 2023 13:47 Skal da lige love for at Tesla begynder at blive atraktiv.

Har lige siddet og konfigureret en 'Tesla Model 3 - Købspris på plader med træk og lader til 355 K.

Det skal siges at jeg ikke kender meget til Tesla og slet ikke til omtalte model.
Ja de er ved at være attraktive, men jeg tror aldrig jeg hopper på alene af 2 måske 3 grunde.
1. Der er ikke de mest nødvendige oplysninger foran dig og rattet, hastighed oa. og ingen fysiske knapper til ex varme og andre tilpasninger, alt foregår på en stor skærm som man tvunget til af se på.
2. Den må ikke trække ret meget, og hvis konen skulle bruge den med max trailervægt vil det kræve B/BE kort.
3. Forsikringen koster nemt det dobbelte af en "alm." bil.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 26 feb 2023 13:47 Skal da lige love for at Tesla begynder at blive atraktiv.

Har lige siddet og konfigureret en 'Tesla Model 3 - Købspris på plader med træk og lader til 355 K.

Det skal siges at jeg ikke kender meget til Tesla og slet ikke til omtalte model.
Sådan en har jeg, og er virkelig en fornøjelse og køre.
Og tænk; Det er samme pris som en Toyota Corolla

Men:
Den er lav som en sportsvogn, man sidder dårligt på bagsædet, bagklappen er en brevsprække, og sæder kan ikke lægges ned.
Men jeg elsker den pga køreegenskaberne.

Det der er godt ved Tesla er alt det der har noget med at være en elbil at gøre;
De har et meget lavt forbrug for alle modeller.
Selvom de har absurd mange hk. F.eks. bruger en Tesla model S Plaid med 1020 hk og 1800 NM mindre strøm end en en ID4 med 208 hk.
De forvarmer batteriet inden lynladning => Man lader lige hurtigt sommer og vinter,
Ruteplanlægning er bare at taste destinationen ind, så lægger bilen selv ladepunkter ind, og hvis man køre hurtigere / langsommere eller lader er optaget, så ændre den ladepunkter så det bliver mere optimalt.
Der vises også hvor meget strøm man kommer frem med.
Derudover er det fedt at man bare har sin telefon i lommen, så indstiller sæder, Spotify konto, favorit radiokanaler og alt andet automatisk.
Ikke noget med at låse/låse op, starte osv.
Det hele er automatisk. Og når konen kommer, så er det hendes indstillinger der bruges.
Den har en god app, der sikre at man kan lade når strømmen er billig, forvarme kabine.
Jeg syntes infotainment er super godt, og kan godt lide designet af kabinen

Det der er mindre gode er;
Viskere og automatisk op og nedblænding er blevet hæderligt, men ikke så godt som konkurrenter.
Bilen har matrix lygter, men Elon har ikke udviklet software til at styre det. Lysudbyttet er bedrer end på min gamle Hyundai i30. men eftersigende ikke så godt som hos nogen af konkurrenterne
Den adaptive fartpilot fungere fint, men laneassesstenten er ikke optimal. Ved chikaner, skarpe sving ol. taber den tråden. Ofte viser den forkert hastighed. F.eks køre jeg hver dag forbi et byskilt. Efter byskiltet står et 60 km skilt. Men når jeg køre ud af byen bliver bilen ved med at tro at jeg kun må køre 60, indtil det næste skilt kommer.
Farten sættes ikke ned inden man køre ind i byen, men først når man passere skilt. Til tider køre man længe efter skiltet, inden bilen kommer i tanke om at den skal sætte farten op/ned.
Service/rep; Der er monopol (Mere eller mindre) og langt mellem værksteder

Man skal dog overveje om en Model Y er et bedre valg. Anhængertræk er inkluderet i prisen. Der er absurd meget plads. Den har et kæmpe og brugbart bagagerum (Det er en hatchbag)
Den har fået kritik for affjedring, men de Tyske modeller har fået bedre affjedring (Og sæder). I Tyskland laver de ikke SR modeller. De kommer fra Kina. Det er sagt at de tyske forbedringer også kommer på de kinesiske modeller, men jeg ved ikke hvornår

Man skal også være klar over at Model 3 kommer snart i en opdateret version. (Jeg tror det er omkring den 1/3 Tesla holder pressemøde)
Der er snak om bedre batterier
De snakker også om en model 2 til ca. 230.000 i slutningen af året/i 2024
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz »

BWJ skrev: 26 feb 2023 15:19 Ja de er ved at være attraktive, men jeg tror aldrig jeg hopper på alene af 2 måske 3 grunde.
1. Der er ikke de mest nødvendige oplysninger foran dig og rattet, hastighed oa. og ingen fysiske knapper til ex varme og andre tilpasninger, alt foregår på en stor skærm som man tvunget til af se på.

Der kan jeg sagtens følge dig - Hader at alt skal forgå via en skærm og jeg er sikker på at det tager mere opmærksomhed end godt er.
En knap kan man finde i blinde når man kender sin bil.


2. Den må ikke trække ret meget, og hvis konen skulle bruge den med max trailervægt vil det kræve B/BE kort.

Model 3 må trække 1000 kg - Det er trods alt bedre end flere konkurenter men ikke optimalt.
3. Forsikringen koster nemt det dobbelte af en "alm." bil.

Det opvejes vel til dels af manglende serviceeftersyn - Eller ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar