Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. »

Kan man selv skrue de to rør af pillefyret eller hvad nu man har, og selv skrue to rør på vpen, så har man vp varme for ca. 40000kr.

Vpen kunne for eksempel være en Panasonic monoblok. Og nej gør man det selv, er der ingen tilskud at hente. Men på den anden side. Sådan et gøre det selv projekt, slår sikkert en fagmand opstilling i pris.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af svanggaard »

Da jeg lavede min varme installation om for et års tid siden kiggede jeg meget på varmepumper. Jeg endte med pillefyr pga.:

1) Usikkerhed om levetiden på varmepumpen
Levetiden er altafgørende for økonomien. De fleste skriver levetid på 12-16 år - men der har (i alt fald tidligere) været en del mandagsmodeller på markedet. Det hjalp heller ikke synderligt, at jeg netop havde fået repareret en gennemtæret 25.000,- kr's affugter efter blot 3 år. Garantien var overskredet og installatøren gået konkurs.

2) Usikkerhed på ydelsen
Jeg var egentlig ikke så meget i tvivl om at ydelsen på en VP svarer til mærkepladen. Jeg var mere i tvivl om en fornuftig fremløbstemperatur ville være høj nok til at få glæde af effekten. Jeg vil hellere ha' et 5 minutters bad i 40 grader varmt vand end et 10 minutters bad i 20 grader. En VVS'er ville helt sikkert kunne hjælpe med at se om min eksisterende installation var velegnet til VP.

3) Anlægsomkostninger
Jeg havde sparet lidt sammen til at få styr på varmen. Der var nok til et pillefyr, men skulle jeg gå VP-vejen ville der være behov for at besøge banken. Det ville næppe være noget problem - men finansieringen ville ikke ha' været gratis. Hvis ikke du har gættet det - ja, jeg er Nordjyde.

Uanset synes jeg generelt at disse tilskud er makværk. Jeg kan godt forstå at de søges når muligheden er der (jeg har selv fået et på et tidspunkt). Men hvis de (politikerne) vil skubbe os i en bestemt retning var det nok bedre de kiggede på afgifterne. Hvis varmen blev dyrere skulle folk nok isolere bedre. Hvis brændstof blev dyrere skulle folk nok køre lidt mindre. Hvis strømmen blev billigere ville der nok komme mere gang i el-baseret opvarmning.

Med tilskuds ideen fodrer vi i stedet en konsulentbranche og et administrativt lag af djøffere. Vi bruger tiden på papirnusseri som ikke rigtigt kaster noget produktivt af sig. Men det er klart, at om 1 års tid kan de vise et excel-ark frem med nogle fine kurver og grafer der viser hvor meget der er investeret i den grønne udvikling. Det er jo også noget lettere at få stemmer på den baggrund - fremfor at skulle fiske stemmer efter afgiftsforhøjelser.

I sidste ende koster det os nok det samme.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller »

Jeg har 50gr varmt vand til at gå i bad i, lige så længe jeg lyster.

Flere vvs firmaer slås om at få folk lige i tiden, og lur mig om ikke der bliver lavet en del hovsa installationer, fordi mange af de vvs'er der plejer at skifte en vandhane pludselig skal installere vp'er efter bedste evne. Mon standard installations prisen også lige får et hak op, fordi folk får 25-30000kr i tilskud og så ikke skænker det en tanke at prisen er sat 5000kr op.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. »

Efter hvad man læser på andre fora, er der i øjeblikket en enorm interesse, for at skifte den gamle varmekilde ud med en vp.
Og helt sikker, er der installatører der vil presse citronen til sidste dråbe.

Ofte / dagligt ser man firmaer fremhæve det ene produkt, de / han sælger, som værende toppen af det bedste.
Et sådan firme ville jeg øjeblikkelig fravælge. Bedste fornemmelse for hvilken vp man skal have, er at søge beregning / tilbud fra så mange som muligt. Jeg har et par internet favoritter, der laver rigtig flotte beregninger. Da man ikke må linke, må man selv ud og søge.

Hvad jeg ved, er der kun ca 20 VE godkente montører i Danmark, der må opsætte vper efter den nye tilskudsordning. Og hvad man læser, har de lige nu uhyggeligt travlt. Blot til orientering.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller »

Alt personale bliver sendt ud for at montere vp'er, men på regningen står den VE godkendte montørs navn. Det er synd og skam og tænker at der kommer nye medlemmer her med en masse problemer pga en elendig installation, som enten skyldes kunden ville have det billigst muligt eller montør har brugt rør beregnet til en vandhane, fordi han ikke ved bedre.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 16 okt 2020 18:27 Alt personale bliver sendt ud for at montere vp'er, men på regningen står den VE godkendte montørs navn. Det er synd og skam og tænker at der kommer nye medlemmer her med en masse problemer pga en elendig installation, som enten skyldes kunden ville have det billigst muligt eller montør har brugt rør beregnet til en vandhane, fordi han ikke ved bedre.
Enig.
Jeg fornemmer største hurdle bliver indstilling vpen. En installatør når aldrig at kende ens hus behov, på den korte tid han er der.
Montøren vil altid læne sig op af fabriksindstillinger. Fabriksindstilling går også fint, indtil man læser, hvad andre har gjort, for at presse alt ud af vpen. Både du og jeg har vper der følger hus + behov 100%. Med fabriksindstillinger ved man knap nok hvad vpen indretter sig efter. Et er dog sikkert, der er altid rigeligt med varme.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller »

https://www.facebook.com/26298882373245 ... 555326222/

Så bliver der sadlet om til vp, de har kigget i krystalkuglen :)
pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 16 okt 2020 22:17 https://www.facebook.com/26298882373245 ... 555326222/

Så bliver der sadlet om til vp, de har kigget i krystalkuglen :)
Tror det varer længe før NBE får solgt lige så mange VP , som de har solgt pillefyr.
Og så er det vist kun tests, og faglig info i det opslag.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 17 okt 2020 08:11 Tror det varer længe før NBE får solgt lige så mange VP , som de har solgt pillefyr.
Og så er det vist kun tests, og faglig info i det opslag.
Det handler ikke om, hvornår NBE får solgt lige så mange vper som pillefyr.
Det handler om, at NBE sikkert har mærket, at vil de overlev, skal der begyndes et skifte.
Mon ikke også NBE. Kigger med på den blå og gul og gratis mf. så ser man hvordan selv nyere pillefyr bliver skiftet ud med fjernvarme eller vp.

På facebook markedsplads lige nu vælter det frem med annoncerer, hvor folk vil sælge deres restpillelager.
Det der sker lige nu med det nye energitilskud er rigtig spændende at følge.

Sidebemærkning. Her i det nordjyske har vi haft -2 grader nattefrost.
pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 17 okt 2020 09:31 Det handler ikke om, hvornår NBE får solgt lige så mange vper som pillefyr.
Det handler om, at NBE sikkert har mærket, at vil de overlev, skal der begyndes et skifte.
Mon ikke også NBE. Kigger med på den blå og gul og gratis mf. så ser man hvordan selv nyere pillefyr bliver skiftet ud med fjernvarme eller vp.

På facebook markedsplads lige nu vælter det frem med annoncerer, hvor folk vil sælge deres restpillelager.
Det der sker lige nu med det nye energitilskud er rigtig spændende at følge.

Sidebemærkning. Her i det nordjyske har vi haft -2 grader nattefrost.
Når artikler skriver der sælges 20.000 vp (l/l og l/v) om året, dem jeg fandt op til 2019, så er der sgu lang,lang,laaaang vej op til 2.5 millioner husstande og så trækker vi nok 50% fra til fjernvarme dækket ejendomme (danmarks statistik jan.2020).
En ref. artikel: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... te-%C3%A5r

Så dream on, du finder nok mange som sælger, men begrundelsen kan du konspirere om længe, og der er sikkert nogle som lytter, præcis som fjolserne i USA som tror på konspirationer der.

Låst