Side 6 af 8

Re: Vinterdæk eller ej.

: 24 nov 2015 21:33
af kovas
Landlyst skrev:Nej for absen reagere ved at slippe hjulet når det står stille.... Du har max bremseeffekt lige før den står stille...
Måske, men du kan aldrig vide hvornår lige før er.

Re: Vinterdæk eller ej.

: 24 nov 2015 21:51
af bennylar
Nej men det finder man hurtig ud af.. :?

Re: Vinterdæk eller ej.

: 24 nov 2015 22:41
af kovas
bennylar skrev:Nej men det finder man hurtig ud af.. :?
jeg tror faktisk ikke at det er rigtigt at man kan gøre det bedre end absen. På det tidspunkt hvor abs-en begynder at arbejde kan du sådan set stadig øge trykket i de andre hjul. Hvis du holder den hvor alle hjul ruller så er det den dårligste vejkontakt som bestemmer for alle fire hjul. Og eftersom vejbanen hele tiden ændre sig mener jeg at det er ud af ren arrogance at man kan gøre det bedre selv, men det er bare min mening, vi bliver nok ikke enige om det.

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 05:51
af Landlyst
Står et hjul stille så ændre bilen retning... Ruller de kan du styre selv...

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 07:41
af kovas
Landlyst skrev:Står et hjul stille så ændre bilen retning... Ruller de kan du styre selv...
Øh ja, det er jo netop også derfor at abs-en letter trykket på det hjul som blokere. Jeg har da aldrig oplevet at bilen ændrede retning nor jeg for sjov på øde strækninger har bremset så abs-en blev aktiveret. Ideen er jo netop at hvis feks det ene baghjul blokere, så kan du fastholde det maximale tryk på forhjulene medens trykket lettes på det hjul som blokere. Hvis du selv letter trykket så gør du det på alle hjul.

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 09:01
af pendec
+1 Kovas, sådan mener jeg også abs fungerer bedre end selv den bedste bilist, som ikke kan styre bremser uafhængigt på 4 hjul, som abs kan.

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 13:41
af MichaelK
Nu har jeg fulgt med i denne tråd, og synes egentlig ikke jeg havde noget at tilføje, men så alligevel....

De fleste, herunder også mig selv, er enige om at vinterdæk er en god idé. Derudover synes jeg vandene
skilles en smule omkring de tekniske hjælpemidler, der tilbydes i nyere biler. Det virker som om der er
en gruppe, der mener at disse tekniske hjælpemidler bare indbyder til at man kører hurtigere, og så kan
de i øvrigt gøre det bedre selv, uden hjælp! -Det er så der filmen ligesom knækker for mig!

Jeg vil medgive, at følelsen af sikkerhed, når bilen er udstyret med diverse sikkerhedsforanstaltninger, kan
bevirke at man som fører tager lidt lettere på det, og kører en smule hurtigere end man ville gøre uden
netop teknikkens hjælp. Det gør jeg selv, og det kan jeg egentlig ikke se noget galt i. Hvorfor ikke gøre
brug af alle de tekniske hjælpemidler der er til rådighed? Så kan vi både komme hurtigere, og sikkert frem.

Hvis det virkeligt forholdt sig således at teknikken skulle være skyld i flere uheld i vinterføret, hvorfor er
det så at ulykkesstatistikken viser at der sker færre uheld jo flere tekniske hjælpemidler en bil er udstyret
med? Det skulle vel aldrig være fordi, at teknikken faktisk redder de mindre gode bilister fra at kører galt?

Jeg mener at teknikken giver en reelt løft til sikkerheden, og begrænser ulykkerne. Og det er fint nok, at
bilister i ældre biler uden de store tekniske hjælpemidler, er mere observante på det køretekniske, det
er de jo mere eller mindre tvunget til. Så lad os andre nyde når antispin hjælper med igangsætning på en
sneglat vej, og ABS hjælper med nedbremsningen, og ESP hjælper os gennem svingene. Det giver os tid
til rent faktisk at nyde vintervejret, og slappe mere af under kørslen :P



Mvh.

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 17:10
af thy
MichaelK skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd, og synes egentlig ikke jeg havde noget at tilføje, men så alligevel....

De fleste, herunder også mig selv, er enige om at vinterdæk er en god idé. Derudover synes jeg vandene
skilles en smule omkring de tekniske hjælpemidler, der tilbydes i nyere biler. Det virker som om der er
en gruppe, der mener at disse tekniske hjælpemidler bare indbyder til at man kører hurtigere, og så kan
de i øvrigt gøre det bedre selv, uden hjælp! -Det er så der filmen ligesom knækker for mig!

Jeg vil medgive, at følelsen af sikkerhed, når bilen er udstyret med diverse sikkerhedsforanstaltninger, kan
bevirke at man som fører tager lidt lettere på det, og kører en smule hurtigere end man ville gøre uden
netop teknikkens hjælp. Det gør jeg selv, og det kan jeg egentlig ikke se noget galt i. Hvorfor ikke gøre
brug af alle de tekniske hjælpemidler der er til rådighed? Så kan vi både komme hurtigere, og sikkert frem.

Hvis det virkeligt forholdt sig således at teknikken skulle være skyld i flere uheld i vinterføret, hvorfor er
det så at ulykkesstatistikken viser at der sker færre uheld jo flere tekniske hjælpemidler en bil er udstyret
med? Det skulle vel aldrig være fordi, at teknikken faktisk redder de mindre gode bilister fra at kører galt?

Jeg mener at teknikken giver en reelt løft til sikkerheden, og begrænser ulykkerne. Og det er fint nok, at
bilister i ældre biler uden de store tekniske hjælpemidler, er mere observante på det køretekniske, det
er de jo mere eller mindre tvunget til. Så lad os andre nyde når antispin hjælper med igangsætning på en
sneglat vej, og ABS hjælper med nedbremsningen, og ESP hjælper os gennem svingene. Det giver os tid
til rent faktisk at nyde vintervejret, og slappe mere af under kørslen :P



Mvh.
godt sagt :great:

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 17:23
af john m
kovas skrev:Øh ja, det er jo netop også derfor at abs-en letter trykket på det hjul som blokere. Jeg har da aldrig oplevet at bilen ændrede retning nor jeg for sjov på øde strækninger har bremset så abs-en blev aktiveret. Ideen er jo netop at hvis feks det ene baghjul blokere, så kan du fastholde det maximale tryk på forhjulene medens trykket lettes på det hjul som blokere. Hvis du selv letter trykket så gør du det på alle hjul.
:great: :great: :great:

Re: Vinterdæk eller ej.

: 25 nov 2015 21:41
af Flammen
nu vil jeg gerne skyde en gammel skrøne ned.
at man opnår den maximale retardation lige før hjulblokade. den holder bare ikke her i 2015.
absèn på nyere biler er så hurtig til trykopbygning/udligning (frekvens) at vi er meget tæt på den maximale opnåelig bremseeffekt.

skrønen er fra 90èrne med 1. generation abs i bilerne. de huskes nemt på en kraftigt reagerende bremsepedel, når abs var aktiv.
på nyere biler mærkes kun en svag sitren som respons fra aktiv abs