Side 5 af 11

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 05:58
af Ulrik
Til dem der ikke helt kan forstå hvorfor folk vælger de små dieselbiler, kan vi jo lave et regnestykke.
Så skal der lidt tal på bordet.

Bilen kører 36.000 km om året
Godt nok kan man ikke sammenligne æbler og bananer, vi gør en undtagelse denne gang.
Ford Eco 1.0 125 hk er nævnt tidligere. Kører 23.3 km/l Dette er benzin
Seat Ibiza diesel kører 29,4 km/l

Årligt skal bilerne bruge så mange liter brændstof:
Benzin 36000/23,3 = 1545 ltr x 12 kr = 18540
Diesel 36000/29,4 = 1224 ltr x 10,5 kr = 12852

Det giver en merpris på brændstof på ca 5.700 kr

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 06:09
af bent
Godmorgen Ulrik det er mere prisen for rep når de går i stykker så vælter økonomien. ny højtrykspumpe og så 4 nye dyser puha eller partikkelfilter. Men som sagt
først når de har nogle år på bagen. ja og så lige en ting mere agr ventil der sovser total til.

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 08:32
af TaagMan
Ulrik skrev:Til dem der ikke helt kan forstå hvorfor folk vælger de små dieselbiler, kan vi jo lave et regnestykke.
Så skal der lidt tal på bordet.

Bilen kører 36.000 km om året
Godt nok kan man ikke sammenligne æbler og bananer, vi gør en undtagelse denne gang.
Ford Eco 1.0 125 hk er nævnt tidligere. Kører 23.3 km/l Dette er benzin
Seat Ibiza diesel kører 29,4 km/l

Årligt skal bilerne bruge så mange liter brændstof:
Benzin 36000/23,3 = 1545 ltr x 12 kr = 18540
Diesel 36000/29,4 = 1224 ltr x 10,5 kr = 12852

Det giver en merpris på brændstof på ca 5.700 kr
Jeg tror også det er det rigtige at gøre hvis eneste kriterie er økonomi. Specielt når der køres 36.000 km om året. Hvis det var 20.000 så ville jeg nok begynde at stille flere spørgsmål :P

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 09:11
af Tom_AT
Ulrik skrev:Til dem der ikke helt kan forstå hvorfor folk vælger de små dieselbiler, kan vi jo lave et regnestykke.
Så skal der lidt tal på bordet.

Bilen kører 36.000 km om året
Godt nok kan man ikke sammenligne æbler og bananer, vi gør en undtagelse denne gang.
Ford Eco 1.0 125 hk er nævnt tidligere. Kører 23.3 km/l Dette er benzin
Seat Ibiza diesel kører 29,4 km/l

Årligt skal bilerne bruge så mange liter brændstof:
Benzin 36000/23,3 = 1545 ltr x 12 kr = 18540
Diesel 36000/29,4 = 1224 ltr x 10,5 kr = 12852

Det giver en merpris på brændstof på ca 5.700 kr
Jeg kan skam sagtens forstå det hvis man køber bil kun som et transportmiddel og ser på økonomien, og slet ikke vægter komfort og køreglæde.

Men Prøv lige at vend den om. For 500,- ekstra om måneden kan du få en bil med 50 hk mere. Den er langt langt kvikkere i trafikken, og komforten klart højere. Så kunne det jo pludselig være at de daglige lange køreture blev en fornøjelse og ikke bare et nødvendigt onde. Og 500 er jo ikke mange penge i forhold til hvad der bruges af penge på alt muligt andet gøgl ;)

Fiesta 0-100 på 9,4 sek
Ibiza 0-100 på 14 sek
Desuden er Fiestaen klart den mest velkørende, uden diskussion. Og er det så 100 km dagligt på motorvej vil du konstant høre den dieselhakker støje. Ecoboost'en siger ikke et kvæk i forhold til.

Og, alt afhængig af hvad man vælger af udgave af Ibiza/Fiesta, så er Ford'en jo også billigere :)
Men altså, ja det afhænger jo af hvad man vil have med af udstyr :)

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 11:01
af triumph
Ulrik skrev:Til dem der ikke helt kan forstå hvorfor folk vælger de små dieselbiler, kan vi jo lave et regnestykke.
Så skal der lidt tal på bordet.

Bilen kører 36.000 km om året
Godt nok kan man ikke sammenligne æbler og bananer, vi gør en undtagelse denne gang.
Ford Eco 1.0 125 hk er nævnt tidligere. Kører 23.3 km/l Dette er benzin
Seat Ibiza diesel kører 29,4 km/l

Årligt skal bilerne bruge så mange liter brændstof:
Benzin 36000/23,3 = 1545 ltr x 12 kr = 18540
Diesel 36000/29,4 = 1224 ltr x 10,5 kr = 12852

Det giver en merpris på brændstof på ca 5.700 kr
Jeg ville til enhver tid vælge diesel frem for benzin hvis jeg kørte 100 km om dagen, og netop de nye små turbobenzin motore har virkeligt svært ved at leve op til de officielle forbrugstal. Den nye 2 cylendrede fiat ligger jo nærmest med dobbelt forbrug ifht. de officielle tal.
Ifh til reperationer, så er de små turbomotore (hvoraf der også er nogen med direkte indspøjtning, variable knaster, og meget andet) også særdeles kompliceret, og har meget relativt uprøvet teknik der kan fejle.

Ulrik, du skal dog i dit regnestykke dog lige huske at dieselbiler ofte har lidt højere ejerafgift end benzin

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 12:11
af Tom_AT
Nu er Fiats Twinair motor jo også det værste eksempel du kunne hive frem.
Jeg forstår bare ikke at folk efterhånden ene og alene vælger bil med pengepungen, og kun lader fornuften råde.

Altså, en relativt kvik bil som Fiesta Ecoboost der stadig går over 20 literen er jo stadig en økonomisk bil og til laveste afgift. Og jo, de nye benzinmotorer er da mere komplicerede end i gamle dage. Men jo ingenting i forhold til commonrail-diesel med avancerede pumpehalløj osv.
At kalde det uprøvet teknik er vist bare en påstand.

Men som jeg skrev før. Hvis man ene og alene ser på økonomien, så er det klart 1.2 TDI Ibiza vinder. Jeg forstår bare ikke at man ser så firkantet på det.
Vores Focus er opgivet til 16.9 literen og går 14.5 reelt set. Det synes jeg selv at acceptabelt da vi ikke ligefrem kører snusfornuftigt.

Og jo, selvfølgelig er jeg da farvet af selv at have en Ford Ecoboost. Men vi prøvede både 1.6 Ecoboost og 1.6 TDCI. Og så var valget ikke svært. Diesel blev hurtigt ganske uinteressant. Og vi kører da 30-34000 km årligt.

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 12:30
af TaagMan
Tom_AT skrev:Men jo ingenting i forhold til commonrail-diesel med avancerede pumpehalløj osv.
At kalde det uprøvet teknik er vist bare en påstand.
Det er faktisk ikke rigtigt. Din motor er en commonrail-benzin motor med rigtig direkte indsprøjtning igennem topstykket. Det er i øvrigt Mitsubishi teknologi fra 1996-1997 (GDI.. Gasoline Direct Injection). HDI/TDCI motorerne fra PSA koncernen er udviklet sammen med Mitsubishi, baseret på den teknologi... og f.eks. alle VAG bilerne med SI,FSI,TFSI,TSI etc. motorerne er samme type.

Ford har det igennem Mazda i øvrigt... og fik kendskabet igennem MZR motor serien som de delte med Mazda.

Anywho, din commonrail maxer nok ud ved 120-150 Bar hvor Diesel'erne er oppe på et par tusinde, så vidt jeg husker. Injector og pumpe slitage i dem er mere seriøs end på en Commonrail Benziner. Jeg har i øvrigt kørt en GDI motor 280.000 km uden de store problemer... brugte ikke en dråbe olie og kørte 15-16 på literen... Mitsubishi Carisma... men, den fandt en ispyt i et sving, og et træ med damen i den... men hun kom heldigvis ikke noget til, men nu er Mitsu'en lavet til en firkant.

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 13:38
af calle
Har lige et seriøst spørgsmål new3

Hvor sidder sjælen henne i en økobil new10

Venlig hilsen

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 14:15
af triumph
Tom_AT skrev:Nu er Fiats Twinair motor jo også det værste eksempel du kunne hive frem.
Jeg forstår bare ikke at folk efterhånden ene og alene vælger bil med pengepungen, og kun lader fornuften råde.

Altså, en relativt kvik bil som Fiesta Ecoboost der stadig går over 20 literen er jo stadig en økonomisk bil og til laveste afgift. Og jo, de nye benzinmotorer er da mere komplicerede end i gamle dage. Men jo ingenting i forhold til commonrail-diesel med avancerede pumpehalløj osv.
At kalde det uprøvet teknik er vist bare en påstand.

Men som jeg skrev før. Hvis man ene og alene ser på økonomien, så er det klart 1.2 TDI Ibiza vinder. Jeg forstår bare ikke at man ser så firkantet på det.
Vores Focus er opgivet til 16.9 literen og går 14.5 reelt set. Det synes jeg selv at acceptabelt da vi ikke ligefrem kører snusfornuftigt.

Og jo, selvfølgelig er jeg da farvet af selv at have en Ford Ecoboost. Men vi prøvede både 1.6 Ecoboost og 1.6 TDCI. Og så var valget ikke svært. Diesel blev hurtigt ganske uinteressant. Og vi kører da 30-34000 km årligt.
Nu er det da realtivt nyt at man hiver 120-130 hk ud af en 1,0. Og her kan man da godt stille spørgsmålstegn ved holdbarhed på motoren. Ligesom f.eks variable kaststyring er noget helt nyt og uprøvet.
Og efter hvad jeg har hørt, så ligger fords 1,0 motor´s virkelige forbrug da vist også et godt stykke fra de officelle tal.
Hvis man går på spritmonitor.de så går en fiesta 1,0 ecoboost 15,8 km/l. mens de officelle tal er 23,3 = en forskel på 32%
Man kan i prakis sagtens hive 23 km/l ud af en PSA diesel i f.eks en C3 eller 208 (det har mine kollegaer). Den er opgivet til 23,3 ved blandet kørsel, og 26 km/l på landevej (nu skal det siges at dem jeg taler om køre en hel del landevej)
Men altså tal der ligger tæt på virkligheden. (på spritmonitor ligger en c3 på et gennemsnit på 20,7 km = en forskel på 11%)
En Fiat 500 twin air går iflg. spritmonitor.de 14,7 km/l. Men burde køre 25 km/l = 41% forskel

SEAT Ibiza

: 20 mar 2013 14:29
af Flemmingth
calle skrev:Har lige et seriøst spørgsmål new3

Hvor sidder sjælen henne i en økobil new10

Venlig hilsen
I pengepungen 8)