Skiveren » 23 Apr 2012, 20:16 skrev:
Kunne ikke være mere uenig..
jeg behøver vel ikke at minde om de to vintere vi havde, hvor det hele var bundfrosten i mere end 3,5 mdr... Og hvis det gamle landsted, er fra omkring 1900erne, så er der stor sandsynlig for at huset står på kampesten, som har direkte kontrakt til kulden, så hvis det var mig ville jeg om ingen omstændigheder nøjes med en 10'er... Vi bor selv på et gamle landsted, og vi kan mærke en omskiftning i vejret lige med det samme...
men igen er det jo min personlig holding, og hermed er overhovedet ikke sagt at Michael kunne ha ret.., og dog har Huset det laveste energimærke man kan få (F)...
Jeg er enig med "Skiveren". Med så dårligt isolering skal du have en 16 kw'er (eller deromkring).
Det vil i mine øjne også være træls at være tvunget til at fyre i brændeovnen for at holde varmen.
Har selv en 10 kw Woody til mine 188 m2 landhus i energi klasse (D) og alligevel kunne fyret ikke følge med i vinters, og måtte tunes i styringen til 16 kw. Dette til trods for at 10 m2 af de 188 slet ikke er opvarmet og 15 andre kun er sparsomt opvarmet.
Smeden har lovet at skaffe mig en 16 kw brænder inden næste vinter, så jeg ikke skal fryse.
Så sent som 1 uge før påske hvor det blæste en del og dagtemp var under 5 gr. kørte fyret på 10 kw ydelse nonstop i 2 døgn i streg.
Så køb en 16'er, da de er modulerende og selv kan tænde og slukke er problemet med et pille fyr der er for stort, ikke så slemt som i "gamle dage"