rotter

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: rotter

Indlæg af EJB »

baggadap skrev:Rottemanden har også klapfælder af metal, i skal bare spørge, for de vil som sagt hellere bruge gift..
Sjovt nok har jeg lige haft besøg af rottemanden. Selv om jeg havde skrevet til kommunen, at jeg havde fanget en rotte indendørs, stod han på trappestenen med en stor kasse, kun indeholdene flere forskellige slags gift (pulver/blokke).

Han var helt på det rene med, at hvis en død rotte lå inde i huset, og man ikke kunne komme til den,
var huset ubeboeligt mindst det næste halve år.

Så vi blev enige om, at jeg skulle ha' et par af hans meget gode metalfælder.
De har allerede virket, nu fanger jeg dem udenfor.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: rotter

Indlæg af kovas »

EJB skrev:Lige en kommentar til dit PS.
Det er rigtigt at der er risiko for smitte ved kontakt med huden, men det fordre er der er rifter eller såkaldt "vaskekonehud".
Størst risiko er hvis man befinder sig i vand, hvor smitten findes (folk der renser åer eller lignende).
Mus og andre gnavere smitter også på samme måde som rotter.

Jeg var til et foredrag om rotter af en af de fremmeste inden for rotte bekæmpelse. Han advarede mod weils syge med nogen lunde den formulering som jeg skrev i mit ps. Hvis man vil bagatellisere det, så for mig gerne, for min skyld må folk jo gøre som de vil. Du kan også blive smittet hvis din hund har drukket af en vandpyt son indeholder bakterien.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: rotter

Indlæg af pelle »

Jeg har før tænkt mig noget i den her retning. grav en murer balje et stykke ned og fyld så meget vand i baljen rotten ikke kan sætte fra og vil drukne.

Lav det sådan at rotten skal kravle et stykke ud. Sæt en lille magnet på, så står rampen i lodret på et splitsekund og rotten har ikke en chance. Måske en trykfjeder, så klappen går op og er klar til næste rotte. Men, rotten vil jo drukne.. Måske er det dyrplageri. Ved det ikke :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=cXenv5Ulq-k
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: rotter

Indlæg af bennylar »

den virker så ikke helt som han vil ha den til... rotten er vist ikke så dum :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: rotter

Indlæg af EJB »

kovas skrev:Jeg var til et foredrag om rotter af en af de fremmeste inden for rotte bekæmpelse. Han advarede mod weils syge med nogen lunde den formulering som jeg skrev i mit ps. Hvis man vil bagatellisere det, så for mig gerne, for min skyld må folk jo gøre som de vil. Du kan også blive smittet hvis din hund har drukket af en vandpyt son indeholder bakterien.
Jeg skrev ikke for at bagatellisere, jeg prøvede kun at beskrive hvordan smitten for det meste foregår.
Weils syge er ikke noget man skal bagatellisere, det er en temmelig fæl sygdom, som der ikke findes vaccine imod, men heldigvis udvikler kroppen normalt selv antistoffer imod den.
Som du skriver, kan alle dyr være smittebære.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: rotter

Indlæg af J-B »

pelle skrev:Jeg har før tænkt mig noget i den her retning. grav en murer balje et stykke ned og fyld så meget vand i baljen rotten ikke kan sætte fra og vil drukne.

Lav det sådan at rotten skal kravle et stykke ud. Sæt en lille magnet på, så står rampen i lodret på et splitsekund og rotten har ikke en chance. Måske en trykfjeder, så klappen går op og er klar til næste rotte. Men, rotten vil jo drukne.. Måske er det dyrplageri. Ved det ikke :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=cXenv5Ulq-k
Hvis du får lavet en sådan muse/rottefælde, så er det ikke vand der skal i, men mælk :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=NRmSruBF8mw
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: rotter

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Hey drenge, det har altid været almindelig visdom her på Stoker Pro :

- altid have engangshandsker på når der håndteres noget med rotter,
dels giften af indlysende årsager, dels fælder, fordi rotter angiveligt kan
lugte man har rørt ved fælden og bliver mistroiske ved lugten, og dels
deres reder og hvor de ellers har strintet, af hensyn til Weils syge.
Delvis af samme årsag har jeg 3 forskellige slags her på matriklen,
almindelige engangshandsker som sygeplejesker normalt benytter,
latex handsker om mekanikere benytter, fordi de er lidt mere holdbare,
og endelig engangshandsker der er modstandsdygtige overfor terpentin, benzin, osv

- rottegift virker glimrende, men mange tror fejlagtigt det er noget 'dræb mig straks',
men det er absolut ikke tilfældet. Rottegift er typisk langsomtvirkende, og skal stå
fremme i typisk 14 dage, inden man ser en klar effekt. Årsagen er simpelthen at rotter
er kloge nok, til lige at smage på varen, inden de æder løs, og hvis en rotte bliver skidt
af at æde rottegift, så kan man være sikker på, at de øvrige rotter ikke laver samme fejl,
så netop derfor er rottegift langsomt virkende.

- nej, jeg har aldrig oplevet en forgiftet rotte lugte grimt, de nærmest mummificerer af giften,
altså tørrer helt ind, og heller aldrig set en død rotte levende af spyfluer, af samme årsag.

- nej, rotttegift virker ikke på en bondegård med svinebesætning, for svinefoderet til smågrise
indeholder K-vitamin, som er direkte modgift mod rottegiften. Så hvis du får en 'strejfer'
fra en svinebesætning, er smækfælder eller katte eneste effektive våben.

- ofte er de rotter jeg får er på gården såkaldte strejfere, altså rotter der er ude at lede efter et nyt sted
af bygge en ny rotte koloni, og det sker typisk om efteråret, oktober, november, når det bliver
koldt udenfor, og så er det vigtigt at slå til med det samme, gift, fælder, gårdhunden, eller staldkatten.
For hvis der som anført indledningsvis i tråden, at der lugter kraftift af rotte pis, så har men et problem,
et stort problem, mega problem faktisk, for det betyder at rotterne har 'strintet' specielt kraftig urin,
og det gør de, når de mener 'her er godt at være', og det tiltrækker yderligere rotter. Kraftig lugt af
rotte pis, er et virkeligt dårligt tegn for situationen,

- jo, man binder altid både musefælder og rottefælder fast, sådan en halvdød rotte eller mus
ikke kan 'løbe' med fælden. Ingen grund til dyrplageri, selv om det er noget krapyl.

- hunkatte er bestemt ligeså efektive som hankatte, nogen mener faktisk bedre. Her på gården
har konen altid et antal hunkatte ansat som staldkatte, kommer aldrig indenfor, altid i stalden,
og det er nok det mest effektive preventive middel, mod både mus og rotter.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: rotter

Indlæg af EJB »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

- nej, jeg har aldrig oplevet en forgiftet rotte lugte grimt, de nærmest mummificerer af giften,
altså tørrer helt ind, og heller aldrig set en død rotte levende af spyfluer, af samme årsag.

Dixi Baxi !
Hej Brandsen!

Mener du at der ingen forrådnelse (stærk lugt) foregår?

Jeg har tidligere skrevet, at hvis en rotte ligger død inde i huset, og man ikke kan få den fjernet, så er huset ubeboeligt mindst et halvt år.
Dette er ikke noget, jeg selv har oplevet. Det er "min rottemands" udtalelse til mig.

Jeg har derfor sagt nej tak til at få gift udlagt, men hvis der ingen direkte forrådnelse foregår, men en slags mumificering som du skriver, har jeg måske dummet mig ved at takke nej til giften?
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: rotter

Indlæg af Grevens »

... for første gang i 49 1/2 år, og efter at jeg lige er blevet færdig med isolering af loft på garage, har jeg fået besøg af rotter ... ... de laver gange og skiderum i isoleringen, og det ses nedefra da jeg ikke har andet end klar plast nederst ... ... klapfælder fra Harald ( 19,95 per stk ) nutella og peanutbutter ... nutella og peanutbutter er suttet helt rent, fælden er klappet, men der var ingen dyr fanget !!! ... dag 2 ... en fælde snedigt placeret i pvc rør (kloakrør) snasket godt ind i ovenstående substans ... - ligeledes afsuttet og klappet uden spor af pelsdyret ...
- skal tilføjes at pvc røret var for lille i diameter, så fælden kunne ikke klappe helt rundt ... så den må jeg tage på egen kappe ...
- imorgen kommer kommunens rottemand ... han kommer nemlig kun om Onsdagen i dette område, og så må vi se om det passer rotten at møde op ...

- jeg har nu stillet fælder langs garage hus mur, under plastkasse, skruet på bræt, med fliser over kasse, arbejde med fælder udføres med latexhandsker ...

- jeg har nøje fulgt denne tråd ... og er glad for de mange indput !
...
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: rotter

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nej, jeg har skam både lugtet, og set en død rotte levende af spyfluelarver,
men aldrig hvis de er døde af langsomtvirkende rottegift, for så er det nærmest
som om de mummificerer, altså udtørrer helt og aldeles, sådan der ligesom ikke
er noget tilbage at 'rådne af'.

Jeg husker ikke handelsnavnet, for det må kun udlægges af autoriseret personer,
og midlet er ret uskadeligt i små doser, så derfor skal det være tilgængeligt for
rotterne i mindst 10 - 14 dage. Der er smart på flere fronter, dels er det ikke så
giftigt rotterne dør med det samme, for som nævnt er de kloge dyr, og så får du kun
ram på en enkelt eller to, mens resten af bestanden holder sig fra giften.
Dels skal der ske en ophobning af giftstoffet i rotten, inden giften meget 'pludseligt'
bevirker at rotten simpelthen bløder ihjel. Tror sådan set ikke rotterne lider, men
nærmest falder døde om, lidt ligesom et menneske pludseligt kan droppe død på stedet,
som følge af en blodstyrtning.
Ulemperne er indlysende, du skal være sikker på husdyr ikke kan komme til giften,
det tager et par uger inden du ser effekten, og i den tid kan rotterne lave meget
ravage, og du har ikke kontrol over hvor de døde rotter ender med at ligge, samt
at det ikke virker særligt godt mod rotter ved svinebesætninger.

Det blev anvendt på mit halmloft for en del år siden, 100% effektivt, ikke én rotte
efter 14 dage, og jeg fandt kun 'mummier', efterhånden halmen blev fjernet.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar