Skidt Nytårsaften.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af MichaelK »

Ja, de kan sagtens være i en bil, men jeg har aldrig set en sælger med tilhørende
afskydningsrør til de bomber han sælger.

Så lige at der var ca. 3000 ulovlige bomber i omløb (indtil i går). Disse stammer
fra forskellige indbrud hos professionelle fyrværkere, og jeg er næsten helt sikker
på, at tyvene ikke har taget afskydningsrørene med sig. Dels tror jeg ikke de bliver
opbevaret sammen med skytset, og dels tror jeg ikke tyvene går aktivt efter dem,
da det er bomberne der er penge i?

Så køber Du 4-5 bomber fra et bagagerum, og spørger efter afskydningsrørene,
så tror jeg ikke på at sælgeren har dem. Det var det jeg mente med, at der ikke
var "plads" til dem. Han vil jo hellere have plads til flere bomber :oops:

Var Du i øvrigt sikker på at et 110 mm. kloakrør kunne holde? Normalt har vi
jo lidt lave temperature omkring nytår, og Du ved lige så godt som jeg, at rørene
bliver "sprøde" i kulden. De afskydningsrør jeg har set, har været fremstillet som
meget kraftige paprør. Disse splintre ikke, og sender livsfarlige fragmenter i alle
retninger. Det er faren ved selv at bikse noget sammen, og derfor har jeg hidtil
holdt mig langt væk fra luftbomber.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af Landlyst »

Nej det var mere for at nogle ikke skulle tro at det var nogel kæmpe rør der skal til... icon_cheesygrin.gif Det kunne blive farligere...

Ja det var ganske alm. røde pvc rør de brugte... Jeg ville også vælge paprør af samme årsag men nu så vi jo de fyrværkere og de stativer de havde sat op var lavet i jern... Men nok ikke alm.rør....

Ja og nogle er stjålet fra militære lagre... :shock: Og det skete også sidste år... Synes det er lidt skræmmende så nemt det må være at komme ind til det...
nemocharley

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af nemocharley »

jeg tror jeg har fundet ud hvordan en af de ikke fatale ulykker tog sig ud..... - https://www.youtube.com/watch?v=ZG48v_azmSQ
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af DBS »

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af Landlyst »

Hold kæft en klaphat....

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af MichaelK »

De professionelle fyrværkere bruger sikkert det de har testet sig frem til, og som
kan holde til afskydningen, og som kan bruges flere gange.

Som Du så korrekt skriver, så vil et for stort rør blive farligt. Sprængeffekten af den
krudtladning, der skal sende bomben til vejrs, må ikke kunne komme forbi bomben,
for ellers risikere man at den ikke komme højt nok op. I værste tilfælde bliver den
nede i afskydningsrøret, og så bliver det for alvor farligt, da selve fyrværkeriet så vil
eksplodere i røret, og splitte det hele ad. Så har man livsfarlige fragmenter flyvende
om ørene, og så skal jeg ikke nyde noget.

Jeg har selv et fyrværkerifirma i nabolaget, som har installeret sig på den nu nedlagte
Tirstrup Flyvestation. De gamle betonbunkere, til flyvemaskinerne, er meget sikre lagre.
Porten udgøres af en del af betongulvet, det løftes op af hydrauliske donkrafte, og lukker
bunkeren helt tæt. Så er der bare lige den lille ståldør på bagsiden....... :oops:

Altså, ingen kæde er stærkere end det svageste led :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af Landlyst »

Ja og det er sikkert sømløse rør i en eller anden special legering..

Ja det er nemlig det, så går det helt galt... Eller den vender forkert så den ikke ryger op...

Hehe ja det er nemlig lige det de glemmer.... Så nogel af den sidste år, der var der seriøse døre i en bunker, den ene var der bare en billig hængelås på... En anden havde de så brugt skærebrænder til at komme igennem :shock:
pendec

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af pendec »

Oldgaard skrev:Helt ærlig det med at køber er i god tro, den må du sku længere ud på landet med ;) folk ved udemærket godt hvad de køber :/
dvs. at hvis der er en som skyder ulovligt fyrværkeri af og forsager en andens død eller skade ved det, så er de uden skyld i det ?
Du kan vælge at sprede ansvar ud på alle som køber og starter skaden, det er din fortolkning. Det ville stadig være bedre at drage produktionsansvarlig som risikerede at have et lager tømt, at have de dræbende bomber liggende på nok ringere sikkerhedsvilkår end politi og militær har tilsvarende farligt materiel liggende?

Ud fra det som er sket, må sikkerheden jo forhøjes for dem som mener de kan håndtere det korrekt, for det vises jo nu, at affyring og håndtering ikke er sket til fyldest og skaden er sket, fordi tyve kunne hente dem uden større besvær.

Det tåbelige er jo at man lader sig overbevise om, at alle ved hvor tåbeligt det er, og alligevel vælger en familiefar at købe en, så der findes utallige eksempler på at noget går galt.
Præcis som pyromaner, så er der sikkert nogle som brænder for dette en gang om året, og for enhver pris. Den familie far kunne klart anklages hvis han forvoldte skade, ja, fik man så personen der solgte dem og danskere angav dem oftere, så ville denne far jo slet ikke havde hørt om dem solgt her. Så mere sikkerhed ved fyrværkeri produktioner, så redder vi jo liv.

Det er klart bedre at forebygge end at fortsætte med at rydde op når skaden sker, det har ingen ende.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af Landlyst »

Det er jo ligemeget hvor meget du forbyder noget eller breder straffeansvaret ud... Alt kan stjæles.... Alt kan smules.... Og så risikere du jo bare at det bliver noget endnu mere usikkert der kommer på det sorte markede... Eller folk finder på at lave det selv...

Du kommer det ALDRIG til livs... Der vil altid være nogen som ikke forstår hvor farligt det er... Ligesom når folk drikker en kasse bajere og køre hjem.... Det er sådan set lige så dumt og farligt...

Det var bedre at frigive noget med mere knald og så oplyse mere...
pendec

Skidt Nytårsaften.

Indlæg af pendec »

Der er jeg så ikke enig, for nu flere forbud vi får nu mindre udbredes det. Bare se på våbenloven, hvor mange har våben derhjemme og hvor ofte skyder folk sig selv i foden med ulovlige våben?

Du kan derimod klart bruge sædvanligvis loven her, som jo er, bilen kan dræbe præcis som kniven i køkkenskuffen og de mange åbne detailbutikker som der er fortsat indbrud i men igen, mindre med de pengeløse kasser :) Så forebyggelse virker, og vi bliver jo klogere efter årtier.

Og der vil altid være nogle som skaffer det af omveje men det er helt sikkert meget mere begrænset hvis sikkerheden forhøjes omkring det som man anser for farligt og lettilgængeligt.

Det er vel også kun et spørgsmål om tid, så vil din kasse bajere blive svære at få fat i , hvis der fortsat kører fulde fjolser rundt på vejene og tror de ved bedst.

Så forbud mod det virker, friheden dræber, du kan jo bare skæve til USA, så har du bevise nok på at deres våbenlov ikke er så fornuftig som din frigivelse skulle give udtryk for.

Hvordan hjælper oplysningskampagnerne på druksutter og folk som lige tager en ekstra efter arbejde? Var der skarpere forbud mod øl, så ville det jo ikke ske lige så ofte som du giver udtryk for men jo, det vil klart være nogen som gør det og får øl og så tilsvarende mister en del af livet på at spjælde den bagefter.

Det var bedre at få flere forbud, så ville der ske mindre drab og den næste familiefar ville måske have bedre chancer for at reddes.

Besvar