Side 4 af 6

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 29 jul 2012 00:19
af Zarge
Uh... Den med stikket lyder spændende...

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 17 okt 2012 23:47
af Aaen
fungerer køleblæseren???

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 25 jul 2014 20:04
af Zarge
andersholm skrev:Zarge:

Kan du få løftet bilen op ?

Så kan du tjekke stikket der sidder under kompressoren. ( 2 ben) Så vidt jeg husker, er den med variabel trykregulering i selve pumpen.

Det er ikke stikket til selve magnetkoblingen, som sidder tæt på selve koblingen.

Det er stikket der sidder nærmest i bunden, du skal have fat i.


Jeg har før set de er iret/knækket der. :wink:
Genopliver lige denne... Nu er den helt gal, den kobler ikke til mere... Jeg har rodet med stikket (som jeg troede var til koblingen, men nok måske nærmere er denne...) Kan det passe at der er +12v på den hele tiden (også uden tænding ca 13,5v med motoren igang) og så "variabel" stel, der er ca 3,5 Mohm mellem stikket/batteri

Men hvor hulen sidder så stikket til koblingen??

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 25 jul 2014 20:09
af Zarge
Har fundet stikket til koblingen... FUCK den bliver bøvlet et komme til :-(

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 15:32
af Zarge
Nå, det lykkedes... også her er der konstant 12v, og stel ifølge fluken... Den forsvinder dog hvis der kommer bare en smule belastning på... Med en direkte stel kobler koblingen fint til, og jeg kan høre at kompressoren ændre lyd hvis jeg kobler en direkte stel på det andet stik (den i bunden...) med stel på er den tyst, uden "tøffer" den...
Jeg tror så det er pga manglende tryk koblingen ikke kobler til... Prøvede lige forsigtigt at trykke på stiften i ventilen, og den sagde fint pift, så troede egentlig der var nok på... Men da koblingen koblede ved direkte stel prøvede jeg igen, og efter under et sekundt var trykket helt væk...
Så vil se om jeg kan få den fyldt i morgen... MEN er der nogen måden man kan måle om kompressoren er iorden, altså ud over om anlæget køler eller ej...
Oprindelig kølede det jo lidt sidst jeg fik efterfyldt, bare ikke ret meget... Så er en kompressor "enten eller" eller hvordan, og kan det måles...

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 17:54
af Aaen
Når nu du får den fyldt med kølemiddel, kan du samtidig få aflæst trykkene, med igangværende anlæg. Hvis du har et lavtryk på 2 bar og et højtryk på mellem 10 og 15 bar, er alt umiddelbart ok. (ved max belastning på klimaanlægget).

Men hvis der mangler kølemiddel igen, så var det måske en ide at undersøge hvor det bliver af. De fleste fyldestationer tilføjer uv-sporemiddel, så med et par gule briller og uv-lys burde du faktisk kunne se utætheden....

Airconanlæg kobler ikke til hvis der er for lidt tryk på.

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 18:12
af Zarge
På lagunaen er det desværre kun en port, på lavtryk siden... Så jeg ved ikke om det gør det svære at teste...?
Der kom sporer middel i sidst, og det er sikkert utæt... Men bilen lever en sæson af gangen, så hvis det bare er en lille utæthed, så vil jeg ikke ofre penge på at skifte for meget... Og hvis kompressoren er færdig vil jeg heller ikke ofre 5 kilo på at skifte den... Så det jeg tænkte var om man lige som med en almindelig kompressor kan måle om tryk og luft mængde leveret virker rimelig...
Det er jo også lidt spildt at få fyldt anlægget hvis kompressoren er færdig... Men der er nok Ikke andet end den hårde måde;-)

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 18:23
af Aaen
Få den fyldt, og test anlægget med max belastning, så skal det luft der kommer ud af instrumentbordet være 8-9-10 grader, så gør kompressoren det den skal. gør den ikke det, beder du om at få anlægget tømt igen og skal så ikke betale for kølemiddelet.

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 18:49
af Aaen
Jeg er nok lige nødt til at sige at det ikke er lovligt bare at blive ved med at fylde på et utæt anlæg. Der skal laves en fejlsøgning og utætheden skal udbedres. Så er det på plads.

Lagunaen køler ikke nok... PIV

: 27 jul 2014 20:29
af BWJ
Aaen skrev:Få den fyldt, og test anlægget med max belastning, så skal det luft der kommer ud af instrumentbordet være 8-9-10 grader, så gør kompressoren det den skal. gør den ikke det, beder du om at få anlægget tømt igen og skal så ikke betale for kølemiddelet.
Hvilken kølemand får du til at købe kølemiddel tilbage, med olie og spormiddel tilsat ???

Øvrig info:
Langt de fleste nye biler har aircondition og de færreste tænker på, at et aircondition-anlæg aldrig kan være 100 procent tæt. Bilens køle-anlæg taber hele tiden lidt kølemiddel og dermed mindskes evnen til at køle gradvist.

Tabet af kølemiddel sker også, når man ikke bruger AC-knappen og faktisk er det sådan, at klimaanlægget har bedst af, at man benytter det hele tiden.

Typisk forsvinder 8-10 pct. om året af de mellem 6-700 gram kølemiddel en moderne bil er påfyldt, hvilket betyder at dit klimaanlæg ikke fungerer optimalt mere.

Kilde http://www.friisautocenter.dk/vaerksted ... -tjek.aspx