Jeg har kørt en del med el-kædesav. Det største problem ved dem er nok at oliebeholderen altid er dimensioneret alt for lille, for man kan jo bare køre så længe der er strøm nok
![:great: :great:](./images/smilies/great.gif)
- og så løber oliebeholderen tør længe inden
![:cry: :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
. Ved en benzinsav er det som regel benzinbeholderen der er for lille.
Ellers er de som regel ret effektive og saver igennem det meste uden problemer - og stopper de - så er det bare at løfte sværdet og trykke på kontakten igen - og så ikke noget med at lade som om man er født den "anden i anden".
De går dog i stykker på et tidspunkt - enten brænder motoren af (selv de dyrere med elektronisk sikring mod dette) eller der bliver problemer med oliesmøringen.
Jeg forstår ikke hvorfor de ikke sætter et filter på til at opfange savsmuld i påfyldningsstudsen, fremfor nede ved udløbet. Jeg har netop haft min adskilt fordi den dels ikke ville smøre og dels fordi den lækkede - det viste sig at der var hul på slangen mellem beholderen og oliepumpen, men den ville stadig ikke pumpe, før jeg kørte pumpen baglæns og der kom en lille tynd sort pølse ud af tilførselsrøret.
De sidste jeg har købt har været en Harald Nyborg model til ca. kr. 500,-, men hvis man trækker sværd og kæde fra, som man evt. alligevel skulle have fornyet - koster en ny under kr. 300,- - og kan den så holde en 2 - 3 år uden problemer, kan det næsten ikke gøres billigere - kr. 100,-/år.
Og elregningen løber ikke løbsk fordi den bruger kun strøm, mens man saver. Man kan stå lunt indenfor og save eller trække en lang forlænger ledning - jeg har ihvertfald en enkelt gang måttet bruge 50 m forlængerledning, fordi motorsaven igen igen strejkede og jeg fik ondt i ryggen af at hive i snoren
![:( :(](./images/smilies/icon_sad.gif)