Side 4 af 7

hjælp lige mig....

: 05 feb 2012 16:44
af tvivleren
kaufman » 05 Feb 2012, 16:12 skrev:Er det noget med at hvis der brede dæk på foraksel er det 10 tons
nej man kan ikke få en lastbil aksel godkendt til mere end 9t, foraksel kun 8

hjælp lige mig....

: 05 feb 2012 17:00
af MichaelK
Det er 10 ton på en bagaksel, og 8 ton på en foraksel.
En 2 akslet lastbil kan godkendes til 18 ton totalvægt.
Altså igen, 8 på forakslen og 10 på bagakslen :great:
I nogen opsætninger, kan man faktisk komme helt op
på 11,5 ton på en bagaksel.


Mvh.



PS.:
Et 7 akslet vogntog må maksimalt (lovligt) køre med 54 ton, selvom det rent faktisk
kan laste 56 ton, når man regner efter med antal aksler. Men da der samtidig findes
en bagatelgrænse hos politiet på 7%, kan man alligvel laste 56 ton på vogntoget.
Uden at kunne få et bøde for det, vel at mærke :D

hjælp lige mig....

: 05 feb 2012 18:29
af Landlyst
MichaelK » 05 Feb 2012, 17:00 skrev:Det er 10 ton på en bagaksel, og 8 ton på en foraksel.
En 2 akslet lastbil kan godkendes til 18 ton totalvægt.
Altså igen, 8 på forakslen og 10 på bagakslen :great:
I nogen opsætninger, kan man faktisk komme helt op
på 11,5 ton på en bagaksel. Bare lige for at være krakilsk... icon_cheesygrin.gif Det er på en TRÆKaksel... Du må ikke ha 11,5 på en løbeaksel i boggien...


Mvh.



PS.:
Et 7 akslet vogntog må maksimalt (lovligt) køre med 54 ton, selvom det rent faktisk
kan laste 56 ton, når man regner efter med antal aksler. Men da der samtidig findes
en bagatelgrænse hos politiet på 7%, kan man alligvel laste 56 ton på vogntoget.
Uden at kunne få et bøde for det, vel at mærke :D

Men når en foraksel er max 8T, så er det jo nærmest umuligt at køre med en 3 akslet kranbil... Ihvertfald med den type kørsel jeg køre, da man jo ikke altid ka læsse optimalt hvad vægt fordeling angår.. :oops:

FH'eren med en lille bagmonteret, at allerede 4,5T på forakslen... Flytter man så mindst 3 tons kran der hen så er man jo nærmest over 8T da kraft gange arm jo tager vægt af forakslen nu... :shock:

hjælp lige mig....

: 05 feb 2012 22:17
af Ollii
Daf'en mener jeg er en 105xf. Den kører primært tinglev kbh. Så noget helt andet kørsel end dit. Det er også en trækker.

hjælp lige mig....

: 05 feb 2012 22:56
af Bigfoot
kaufman » 05 Feb 2012, 16:12 skrev:Er det noget med at hvis der brede dæk på foraksel er det 10 tons
nej....

men der er særlige tilladelser hvis det er en lige aksel (de er som regel med en krumning for at lade chassis sænke ned i akselhøjden) og bla bla bla, i kombination med x antal aksler bagved, i opsætning til sværgods. Der begynder mareridtet, især for dødelige mennesker. I den slags tilfælde kan det forekomme at en sådan aksel er 10 tons. Jeg har set nogle tilfælde med enkelt aksler godkendt op til 12 tons endda.

Som udgangspunkt, 8 tons pr styrende aksel, eller boggieaksel, og så 10 tons pr trækaskel.
Ved fuld luftaffjedring, altså vejvenlig affjedring, kan en bil med en trækaksel, en foraksel, og en boggieaksel, tillades på 26 tons total, er den med parabelfjedre på foraksel, så hedder det 24 tons total.
længe leve forvirringen....

Brandtekniske regler, samt detailforeskrifter, er dælme skrevet underligt.... icon_cheesygrin.gif

hjælp lige mig....

: 06 feb 2012 20:28
af Landlyst
Bigfoot » 05 Feb 2012, 22:56 skrev: nej....

men der er særlige tilladelser hvis det er en lige aksel (de er som regel med en krumning for at lade chassis sænke ned i akselhøjden) og bla bla bla, i kombination med x antal aksler bagved, i opsætning til sværgods. Der begynder mareridtet, især for dødelige mennesker. I den slags tilfælde kan det forekomme at en sådan aksel er 10 tons. Jeg har set nogle tilfælde med enkelt aksler godkendt op til 12 tons endda.

Som udgangspunkt, 8 tons pr styrende aksel, eller boggieaksel, og så 10 tons pr trækaskel.
Ved fuld luftaffjedring, altså vejvenlig affjedring, kan en bil med en trækaksel, en foraksel, og en boggieaksel, tillades på 26 tons total, er den med parabelfjedre på foraksel, så hedder det 24 tons total.
længe leve forvirringen....

Brandtekniske regler, samt detailforeskrifter, er dælme skrevet underligt.... icon_cheesygrin.gif

Hmm så er der skisme da hvis ingen 3 akslet biler med formonteret kran der ka læsse ret meget :shock: Ihvartfald ikke med en fornuftig kran...

Men ja det er satanedme ( :oops: ) svært at gennemskue de regler...

Så må konklustionen vel være at formont. kran skal det være 4 aksler... bagmont. ka man nøjes med 3, meeen 4 er at foretrække alligevel...

Så mangler jeg geniale ideer til lad opbygningen... Der har jeg tænkt Ca. 5cm brede "spor" med akselstål for hver 10cm i hver side og 2/3 i midten... Gode kæpstokke..
Andre gode ideer? Det jeg køre med er jo ikke lige altid det bedst at læsse og surre.... icon_cheesygrin.gif

hjælp lige mig....

: 06 feb 2012 20:58
af Bigfoot
bare en masse surringsøjer i bunden....

men nej, der er fandme ingen der kan køre med en 25tm frontmonteret kran, på en 3-akslet bil.
Derfor du heller ikke ser nogen der har den slags opbygning.
Jeg har været med til en opbygning på en boggietrækker, med 25tm kran, og den var læsset til maks på forakslen. Så skamlen skulle være rimelig langt bagude på den, det var skrækkeligt at køre med.

hjælp lige mig....

: 06 feb 2012 21:19
af Landlyst
Ja dem ka man ikke få for mange af... Denne model med "spor" har jeg set på en BD bil... Synnes det er smart, der at altid en der passer og de ka ikke fyldes med skidt...

Hmm ja det er der jo nok en grund til... Så det er jo lige hvad jeg så ka overtale dem til... Om det bliver en mindre kran eller en 4 aksel... Men synnes ikke der er grund til at vælge den mindre kran, da de jo altid er for små i forvejen... Og de kommer skisme til at lave noget der er lovligt ellers bliver de trætte af det (Mig) hurtigt...

hjælp lige mig....

: 06 feb 2012 22:35
af Lille put i kedlen
BWJ » 05 Feb 2012, 09:40 skrev: Du går ind i forum og vælger den kategori hvor dit emne passer, oppe i venstre side finder du en box med "nyt emne" der trykker du, og så er du kørende :great:
Undlad så at kalde dit indlæg for "hjælp" el. lign., men start med et ord, som mere direkte viser hvad det drejer sig om - gør det senere meget nemmere at søge i forum uden af få alle mulige urelevante tråde.

hjælp lige mig....

: 07 feb 2012 08:09
af Albert
Amatøren blander sig lige.
For at fastslå højst tilladte forakseltryk på det aktuelle køretøj,kigger man på typeskiltet,og der er angivet højst tilladte akseltryk,og højeste tilladte akseltryk er = boggietrykket, så trækker man det fra højeste tilladte totalvægt,så giver det sig selv om det er en 8 t foraksel.

Hvis køretøjet er på total 26 t er forakslen på 8 t,men er køretøjet på 24 t,er forakslen højst sandsynlig på 7.5 trækakslen på 10 t og boggieaksl, 6,5 t.

En frontmonteret kran behøver ikke at overbelaste forakslen,det er afstanden fra foraksel til center mellem boogiakslerne der bestemmer hvor meget tryk der skal ligge på forakslen,dvs. jo længere boogien bliver trukket frem ,jo mindre tryk på forakslen.
Der er kloge folk der beregner den slags,så trykket på akslerne passer,der er så selvfølgelig nogen der gerne vil have det anderledes,med de problemer det medfører.