Side 4 af 5

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 19:05
af Brandsen
Halløj i forum,

Jeg ville lige prøve at se på forslaget om sætte gummifødder på K1 relæet, men det sidder altså på
en DIN skinne sammen med K2, så det er ikke helt nemt. Derimod opdagede jeg, at relæerne var skubbet
helt op imod bagsiden af chassiet, så bare det jeg lige rykkede dem lidt ud, reducerede KLONK en smule.
Lagde derefter en stump almindelig glasuld oven på de 3 relæer, og det hjalp yderligere en smule.

Så, på 2 minutter og ingen penge blev KLONK lyden reduceret lidt. 8)

Måske kunne 15 minutters arbejde, med omhyggeligt at udskære i formbats eller hårdt skum være
tilstrækkeligt for nogen af de støjplagede. 8)

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 19:25
af Claus Birth
Hej Jan_Al!
Hvis du nu er elektriker burde du kunne huske de grundlæggende udtryk fra uddannelsen.
Du fik lært et ord: Reversering ; Ved automatisk reversering eller omstyring af en motor forstås, at motorens omløbsretning ændres. Dette gøres ved bla. bla..
På dansk hedder det tilsyneladende sådan. Så må det i øvrigt være på plads.

Hilsen fra en ordkløver.

Claus Birth :great:

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 19:27
af Claus Birth
Hej Brandsen!
Var det for besværligt at løsne din-skinnen og montere gummiafstandsklodser der?

Hilsen

Claus Birth :great:

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 19:42
af Jan_Al
Den ultimative løsning: http://translate.google.dk/translate?hl ... md%3Dimvns omregnet kan den købes den nette sum af ca 1500,-Kr plus forsendelse!!

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 19:50
af Jan_Al
Claus Birth » 07 Sep 2011, 19:25 skrev:Hej Jan_Al!
Hvis du nu er elektriker burde du kunne huske de grundlæggende udtryk fra uddannelsen.
Du fik lært et ord: Reversering ; Ved automatisk reversering eller omstyring af en motor forstås, at motorens omløbsretning ændres. Dette gøres ved bla. bla..
På dansk hedder det tilsyneladende sådan. Så må det i øvrigt være på plads.

Hilsen fra en ordkløver.

Claus Birth :great:
Hej Claus

Lige netop også hvad jeg startede med i kommentar #3 i denne tråd:
Hvis jeg var i samme situation, så ville jeg fjerne reverseringsmuligheden og erstatte den normale kontaktor med .........
:great:

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 20:44
af Brandsen
Halløj i forum,

Yep, selv om ordene betyder det samme rent sprogmæssigt, så betyder de ikke det samme funktionsmæssigt,
i hvert fald ikke for en Baxi nørd 8)

@Claus, prøvede faktisk ikke at tage relæerne væk fra DIN skinnen, det vil være lidt bøvlet, men
det skal man nok se den fysiske konstruktion for at se. Tror faktisk man skal skille en del ad for
at kunne gøre det. Endvidere er næsten alle ledningerne sorte, så det vil ikke være nemt at holde
styr på hvad der er hvad, hvis man først har skildt det hele ad, i hvet fald ikke for én som undertegnede.
Men din grundlæggende ide, om bare at isolere relæerne, den holder bestemt vand.

Om det så er tilstrækkelig reduktion i KLONK lyden, ja det er jo et temprements spørgsmål.

Ellers ligner det en smal sag at udskifte K1 med et Quiet relæ, for det er også beregnet til DIN skinne,
og ligner K1 til forveksling i fysisk udførelse, størrelse, poler og forbindelsessteder, hvor imod udskifting til
et antal SSR relæer nok kræver lidt større elektrikker snilde.

Nyt relæ til 2,5?

: 07 sep 2011 20:58
af Jobak
Kik her drenge, kan varmt anbefales.

viewtopic.php?f=22&t=3104&hilit=+kontaktor

PS. Godt husket Thy (din klæbehjerne :D )

Hvis ønskes kan jeg nok få min kammerat til at tegne og fortælle hvordan han har tilkoblet det.
Ellers må jeg ha fronten af og selv prøve at illustrere det, hvis det ønskes

Nyt relæ til 2,5?

: 20 sep 2011 21:20
af Stofferdrengen
Brandsen » 07 Sep 2011, 19:05 skrev:Halløj i forum,

Jeg ville lige prøve at se på forslaget om sætte gummifødder på K1 relæet, men det sidder altså på
en DIN skinne sammen med K2, så det er ikke helt nemt. Derimod opdagede jeg, at relæerne var skubbet
helt op imod bagsiden af chassiet, så bare det jeg lige rykkede dem lidt ud, reducerede KLONK en smule.
Lagde derefter en stump almindelig glasuld oven på de 3 relæer, og det hjalp yderligere en smule.

Så, på 2 minutter og ingen penge blev KLONK lyden reduceret lidt. 8)

Måske kunne 15 minutters arbejde, med omhyggeligt at udskære i formbats eller hårdt skum være
tilstrækkeligt for nogen af de støjplagede. 8)
Lyder dejligt lavteknisk... Lige noget for mig icon_cheesygrin.gif

Nyt relæ til 2,5?

: 19 nov 2014 20:17
af Tomstokken
Jan_Al skrev:Altså: på dansk hedder det "bakke" og på engelsk hedder det "reversing". Når du/i sætter bilen i bak-gear, hvad står der så på gearstangen? Nemlig et "R" for "reverse". Snakker man om at en motor skal kunne køre begge veje, så hedder det en reversibel motorstarter, og det ovenikøbet på dansk!
Hvis du meget gerne vil beholde muligheden for at kunne køre begge veje med sneglen, så er her et bud på hvad der kan bruges: http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo ... 50D202.pdf :great:

Skulle måske lige sige at jeg er uddannet elektriker og har arbejdet med rimeligt avancerede styringsformer gennem min tid i både udlandet og herhjemme. Jeg er nu ansat hos et lokalt firma ( http://www.eegholm.dk/ ) hvor jeg udelukkende bygger tavler til både industri og marine brug. :wink:
Jeg har lige fået fingre i sådan et Danfoss relæ. Har i en ide til hvordan det kan monteres? Jeg kan se på relæet at fase 2 ikke bliver afbrudt når relæet ikke er trukket.
Kan motoren stå med fase 2 på hele tiden eller skal jeg have noget mere bygget ind?

Nyt relæ til 2,5?

: 19 nov 2014 21:42
af Brandsen
Halløj i forum

Jeg har set to forslag til løsning af udskiftning af K1 og K2 relæerne, for at undgå
den berømte 'klok' lyd. Det ene forslag er et Danfoss solid state relæ + hjælpe relæ,
det andet forslag er 4 stk billige 2 faset solid state relæer.

I begge løsninger vil der altid stå 1 fase på motoren.
Om det er L2 eller L3 fasen er vist ligegyldigt.

Vil man undgå nogen fase overhovedet på motoren, skal man op på 6 stk
billige solid state relæer, og en ret meget mere kompliceret ledningsføring og
deraf følgende mere besværlig installation.