Pilleovn erfaringer

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
14
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer »

Jeg har kigget på grafen, sjovt nok var 90 og 100% identiske. Jeg er i fuld gang med at forsøge at tune den. Jeg er sikker på jeg kan hente nogen kW den vej.

Ja hvis vi nu siger dit fyr står og småkeder sig på 7,5kw. Så er du på 50% last. Der vil et 9,2 kW så ligge på 82% Så et eller andet sted kunne jeg godt forestille mig vi har samme fyrings behov.

Mit problem er at min kedel ikke er designet til mere end de 9,2kW. Jeg kan allerede nu se stærkt stigende røggas temperatur da jeg begyndte at tune fyret. gik fra 133grader til 144 grader ved fuldlast efter tuning. Det tyder kraftigt på at der ikke er mere kapacitet i kedlen. Jeg over vejer at forsøge med en grundig rens af kedlen, men dette er på ingen måder nemt, da kedlen er selvrensende er den ikke designet til at komme ind og gøre ren :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Klaus »

Stærkt stigende røggastemperatur :) Det er ikke mange år siden stokere havde 2-300 grader..
Hvis du kan pille ved grafen og det kun er over 90% nyttevirkningen bliver lidt ringere er det jo ikke mange dage om året.
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Tass »

Kan det tænkes der kan optimeres yderligere med en ekstra røgvender eller lignende?
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
14
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer »

Kedlen består kort sagt af en gruppe af lodrette rør. Derfor er det ikke umiddelbart muligt at lave en røgvender.

Jeg er ikke interesset i at få min røggas alt for varm, virkningsgraden er en ting, men også røgsuger evt lambda sonde kan være problematisk, hvis disse bliver for varme.

Jeg tror umiddelbart ikke det bliver muligt at hive mere end 20-25% ud af den. Det er jo et tal der kører på ens fornemmelse da jeg ikke har nogen effektmåling på kedlen. Derudover er der ikke meget pause tid at hive i på sneglen. Den kører næsten uafbrudt nu.

Mine forsøg ser dog gode ud indtil videre. Anlægget laver en fin aske, og lambda værdierne ser ud til at opfører sig meget godt.

Jeg laver dog en samlet tråd omkring tuningen lidt senere. Jeg er pt ved at prøve at snakke med importøren om jeg evt kunne få fat i en service manual der beskriver forkortelserne i service menuen :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
14
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer »

Hej

Jeg har i dag talt med Kenneth fra Bioteknik.dk. Kenneth installerede fyret hos den forrige ejer for 2-3 år siden. Da fyret blev installeret i huset, var fyrets effekt på tale. Dengang havde den forrige ejer ville skifte rørføringen og isolere denne bedre. Istedet blev der installeret flere radiatorer med helt ny rørføring på koldt loft. (Stort set uisoleret, hvilket jeg har forbedret)

Jeg har også selv tilsluttet en håndklædetørre, men har lavet styring på gulvvarmen. Så den burde ikke stjæle effekt.

Alt i alt fik jeg en god lang snak med Kenneth, han gav mig nogen gode tips til tuning af fyret og til til servicering. :)

Jeg beklager hvis jeg fik hængt Kenneth fra bioteknik.dk ud herpå stokerpro. Jeg fik rigtig god service fra ham i telefonen i dag.

Umiddelbart er pilleovns tankerne lagt på hylden, da jeg har fået mere ydelse ud af fyret og jeg kun havde en almindelig muret skorsten på brændeovnen. Så udgiften ville blive uforholdsmæssig høj.

Jeg vil i stedet isolere rørene i skunken. Evt udskiftning til PEX og isolere.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Klaus »

:great:
Det er også billigere

Besvar