hvilken stoker/? foreslår i

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af Smut 25 »

John III » 11 Nov 2010, 17:20 skrev:Du skal virkelig sætte dig godt ind i dit behov og hvilken kvalitet du vil købe, når du skal ud og vælge et stoker pillefyr, jeg har lige hørt, at den grossist der var forhandler af Benekovs MGM15 fyret ikke vil sælge dem længere, da der har været for mange problemer.
Så mit råd til dig er, du skal finde en stoker der er rimelig simpel og robust, samt ikke mindst en stoker hvor pillerne falder ned i brænderen, og ikke en hvor man skubbe nye piller op i brænderen nede fra, det giver kun problemer efter min mening.
jo men falder de ned ja så er vi jo låst i træpiller er vi ikke..

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af majland »

Og hvad er din holdning så til traditionelle stokere der skubber pillerne vandret ind ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
John III
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 jun 2010 15:06
Mit fyr: MGM15
Areal: 148
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 8 ton

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af John III »

Jo, det er muligt, men det er der andre der ved meget mere om end jeg.
Jeg vil blot hjælpe dig lidt med ikke at købe et forkert produkt, og løbe ind i problemer som jeg har gjort.:great:

Så længe der ikke er forbindelse mellem brænderen og de piller der er klar til at blive skubbet over i brænderen, mener jeg det er i orden. Der skal efter min mening blot ikke være nogen form for forbindelse tilbage i stokeren, så der er noget der kan ligge og ulme eller brænde tilbage. new4
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af Smut 25 »

John III » 11 Nov 2010, 19:02 skrev:Jo, det er muligt, men det er der andre der ved meget mere om end jeg.
Jeg vil blot hjælpe dig lidt med ikke at købe et forkert produkt, og løbe ind i problemer som jeg har gjort.:great:

Så længe der ikke er forbindelse mellem brænderen og de piller der er klar til at blive skubbet over i brænderen, mener jeg det er i orden. Der skal efter min mening blot ikke være nogen form for forbindelse tilbage i stokeren, så der er noget der kan ligge og ulme eller brænde tilbage. new4
Jeg takker for alle forslag :great:
jeg spurgte jo fordi jeg selv var i tvivl og når jeg selv måske skal ud og ny invester en stoker
så lytter jeg gerne... ellers havde jeg ikke startet tråden icon_cheesygrin.gif

nu har jeg kørt med muldvarp stoker i snart 2 år og har aldrig oplevet den brænder tilbage
men ved det kan lade sig gøre ellers var det nok lov befalet og ha slukning.
jeg rensede min gl sveske i dag og gik og tænkte hmm hvorfor ikk bare en sprit ny ja med en alcon kedel
der er jo solvarme og pilleovn til sommeren og komplet stoker og kedel bestilt senest den 31- 12-10 38000 +moms arghh nå sådan er det jo i dk
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af Smut 25 »

fedt med alle jeres svar og forslag det er lækkert man kommer måske til og tænke i andre baner
af det og ja det gjorde jeg så lige nu

luft til vand varmepumpe nogen der har erfaring med det ?

http://www.vvs-grossisten.dk/index/luft-t-vand-1723

jeg tænker bare i samarbejde med solvamen og pilleovnen som allerede er i huset
ku det måske være den rigtige løsning...

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af majland »

Først - jeg har ikke forstand på varmepumper. Interesserer mig bare lidt for dem ...
Men effektiviten af vamepumper falder med ude temperaturen - derfor finder jeg det ikke oplagt med en luft_til_X varmepumpe i et helårshus hvor man har størst brug for varmen i de koldeste måneder. Men vand_til_x er mere oplagt. I Danmark hvor vi over det meste af landet har nemt ved at grave i jorden (bornholm undtaget :-) bliver slangerne ofte blot fræset ned i frostfri dybde over et stort område. Men der er jo intet i vejen for istedet at grave en spiral dybt ned på et mindre areal eller "kaste" den ud i en sø, hvis man er heldig at have sådan en i baghaven ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: hvilken stoker/? foreslår i

Indlæg af Dunas »

Efter jeg har læst hele tråden her, må jeg sige, at det er svært og anbefale dig, hvad der er mest korrekt for dig. Du bør undersøge de forskellige muligheder du har, for alternativ opvarmning, så som: "træpillefyr, luft til vand, luft til luft evt. kombineret med gas til brugsvand hvis du er bundet af kontrakt med Dong. Muligheden er også og skifte din pilleovn ud med en pilleovn med vandtank, som i princippet fungere, som et træpillefyr.
Kan se på din plantegning af huset, at fyrrummet ikke umiddelbart passer sammen med et træpillefyr eller stoker. Men det må du jo bedst selv vide.
Du bør først undersøge hvilken forhold du har til GAS, er det tvunget eller kan du opsige uden varsel?. Jeg havde gas i mit hus til, at starte med, men var heldigvis ikke bundet af en kontrakt, jeg gav 750kr. i frakobling, så var den sag uden af verden.
Synes du skal gå ind på http://www.energitjenesten.dk hjemmeside, her kan du læse om alternativer til opvarmning og her står der også meget om varmepumper luft-luft eller luft-vand. På http://www.elsparefonden.dk er der en liste over godkendt varmepumper her i DK. Pas på du ikke køber katten i sækken mht. varmepumper, da der findes mange ikke godkendte anlæg til salg i DK.

Besvar