Side 3 af 16

Re: hjemmelavet buffertank

: 07 okt 2009 23:40
af leo-pol
jamen så er jeg vist ved at være rimelig udrustet til at påbegynde projektet.....
skal bar lige have terpet lidt omkring den ventil der....
og nej... jeg holder mig til den kugleventil da det også vil gøre det nemmere når det skal fyldes første gang...
og gavlen på tanken som skal funger som bund får en gang forstærkning med firkant-profil og nogle ben...
men der kommer jo helt sikkert nogle fler spørgsmål......
så jeg må lige søpørge fruen om jeg må køre ud og handle lidt imorgen.....
mvh leo-pol

foresten..... er der nogle der har en forsvarlig og miljvenlig måde at rense tanken på...
5L motorrens og en rystetur over stupmarken.....???
eller 5L opvaskemidl fra aldi og et par gennemskuldninger... og så i kloarken med lordtet....????

hvad gør i andre....????

Re: hjemmelavet buffertank

: 07 okt 2009 23:42
af leo-pol
hov..... forresten..... 1000 mange gange tak for hjælpen indtil videre....
leo-pol

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 00:09
af pelle
leo-pol skrev:jamen så er jeg vist ved at være rimelig udrustet til at påbegynde projektet.....
skal bar lige have terpet lidt omkring den ventil der....
og nej... jeg holder mig til den kugleventil da det også vil gøre det nemmere når det skal fyldes første gang...
og gavlen på tanken som skal funger som bund får en gang forstærkning med firkant-profil og nogle ben...
men der kommer jo helt sikkert nogle fler spørgsmål......
så jeg må lige søpørge fruen om jeg må køre ud og handle lidt imorgen.....
mvh leo-pol

foresten..... er der nogle der har en forsvarlig og miljvenlig måde at rense tanken på...
5L motorrens og en rystetur over stupmarken.....???
eller 5L opvaskemidl fra aldi og et par gennemskuldninger... og så i kloarken med lordtet....????

hvad gør i andre....????
Skyld tanken godt, Det skidne olie slam kører du på genbrugsplads. Hæld noget sulfo på tanken og noget vand i og blæs trykluft i forneden så det bobler op. Så kan du skære med vinkelsliper/svejse.
Ellers... og denne måde er ny . For mig ihvertefald. Sæt udstødningsrøg fra bilen, ind i tanken og alt iltet forsvinder. Ingen Buuum.

Nå. Vil ikke sige god for nogle af delene, Men.. brug din sunde fornuft. Jeg vil ikke have nogens død på samvittigheden... Tænker vel nærmest, om der har været benzin i tanken i stedet for olie.

mvh
Pelle

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 01:56
af leo-pol
så fik jeg lige fundet lidt om den ventil fætter der.... det er jo sådanne en jeg har til gulvarmen som der var en der skrev tidligere.... og jeg har jo en liggende over i værkstedet fandt jeg lige ud af....HI HI HI :great:

men pelle bare rolig.... der har ikke været benz i de sidste 5 år jeg har boet her og den har stået tom de sidste 3år uden dæksel på nede i laden så jeg tror ikke at der er den store fare for dampe....
men helre være sikker det har du ret i....
jeg har svejst og repereret en del benz tanke til både og nogle ombygget biler gennem min tid og der plejede vi at tømme tankene og smide dem udenfor i en time eller to med en luftslange i fra kompresseren der bare luftede dem stille og roligt igennem.... og for at tjekke for en sikkerhedsskyld brugte vi en 3-4 meter jernstang med en klud med ild i...... de var altid helt tørre...!!!
de fleste var jo af rustfrit så der kom jo også argon i som baggas og så tig-svejsede jeg dem....aldrig nogle problemer nå bare man bruger sin sunde fornuft....

nå men nok om det....
nu har heg tegnet diagrammet forhåbentligt for sidste gang....
er der nogle fejler.....?? rørstørlsen er min største bekømring .... for jeg sammenligner bare med det der sidder i forevegen.....

mvh leo-pol

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 07:30
af Garmin
2 ting
Der er ingen grund til dobbelte rør ind til tanken. Et T udenfor er ok.
Du vil måske have en mulighed for at afspærre den.
Jeg har kuglehaner både i top og bund. Den i top er med afmonteret håndtag.
Man skulle jo nødigt komme til at lave noget dumt ;-)
Det fremgår selfølgeligt ikke af tegningen, men tanken er hævet over fyret ?

/G

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 13:42
af leo-pol
så er der lige ændret igen....
men hvor meget skal den entligt hæves for at den kan selvsirkuler... i min verden er der noget der siger mig at bunden af tanken skal være over toppen af kedlen, for det vil vel altid løbe op....???
ellers vil jeg vel ikke kunne fylde den helt mad varme eller hvordan....??
kugleventiler på alle studser på tanken var min mening....
er størlsen på rørene okay.... 5/4 mellem kedel og tank og resten 3/4....??
hvad hvis det nu ender med at der er for meget selvsirkulation og det kniber med at kedlen kan følge med...?? )ved ikke lige om det er der kan lade sig gøre.....
kan man så ikke bare drosle ned på kuleventilen på tanken`s retur.....???

leo-pol

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 17:00
af svæver
Hejsa
Du kan ikke få for meget selcirkulation, det løber først rundt når kedlen er varmere end tanken, og stopper når den er koldere
det er jo netop en af fordelene, ingen fancy styring- kun naturloven, du ved KISS ( keep it simple s...)
/jørgen

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 18:11
af Garmin
Tanken så højt op som muligt, giver mest selvcirkulation.
Din kedel bliver nok sjældent varm i bunden, så et stykke skal tanken op.
Kan du få den op over toppen af kedelen er du helt sikker.
Vil du kunne "drøvle" så er en skydeventil nok et bedre valg end en kugle.
Kan dog ikke se du skulle få behov.
Kom nu bare igang, det er så simpelt at det SKAL virke ;-)

/G

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 18:46
af mejeristen
Hvad med at placere en luftpotte på udluftningen af akku.tanken og så trække et rør med kuglehane til slut ,så den bliver nemmere tilgængelig, så bliver det nemmere at pakke akku.tanken ordentlig ind i isolering!

Re: hjemmelavet buffertank

: 08 okt 2009 21:46
af Garmin
Helt korrekt :)
Husk at planlægge for ordentlig isolering.
Her er der endeligt et sted hvor 300mm slet ikke er for meget, toppen af en accu.
Når sådan en balje er 80 grader, så er der virkeligt mulighed for varmetab.
Man kunne evt overveje at lave stativet i træ eller rustfrit for at minimere varmetabet den vej.
Vi har selv lavet tørrerum omkring vores accu icon_cheesygrin.gif

/G