Hej Ulrik..
Hvis du går ind på nedenstående link, der er PCA´s akkreditationscertifikat.
PCA er det polske akkreditations hovedorgan, ligesom Danak er herhjemme i DK, alle testinstitutter skal søge akkreditering til de forskellige prøver ved disse hovedorganer, der igen er underlagt centralorganisationen EA eller ILAC
http://www.pca.gov.pl/zakresy/AB/AB%20081.pdf
På en af de nederste sider kan du finde akkreditationen på de to procedure. dette skulle forhåbentligt være nok til at stille dig tilfreds...
Kedlerne er testet på kul, da det er det der hovedsageligt fyres med i de østeuropæiske lande, der er i bekendtgørelsens §2 en pasus om at kedler der benytter fossilt brændstof, også er underlagt de nye regler. der benyttes blot en anden skala til målingerne jvf bilag 1. i bekendtgørelsen.
Alle vores leverandører er blevet bedt om at få lavet testen også på biomasse, da det er som du skriver, det der sømmer sig bedst..
Der er ikke noget legalt, eller moralsk forkert i at benytte sig af den test der er udført, men vi får lavet testen med biomasse for god ordens skyld. og som skrevet er der ikke nogen grund til at formode at emmisions udledningen skulle være større, da KL combi også er testet med biomasse, og her er der ikke den store forskel i målingerne.
Vedr. goliath, så er den korrekte betegnelse af fyret fra den Polske fabrikant Eco-grén, vi har dog valgt at give kedlen et mere europæisk og velklingende navn, deraf Goliath. kedlen er den sammen, men begge navne fremgår af påtegnelses attesten.
Hvis du kigger KL Combi, så står der også LING DUO, der er firmaets betegnelse for fyret.
Overfør det til bilmærker, så findes den samme bil også under andre navne i forskellige lande, netop af hensyn til ordlyden i de respektive lande, dette er der intet odiøst i.
Ved. KL 1 og 2, så er det sådan, at der kun er grund til at foretage en særskilt afprøvning, såfremt at der er nævneværdige ændringer der må formodes at give udslag i emmisionen, og effektiviteten.
Det er vurderet fra ICHPW at den nye styring ikke giver anledning til dette, og derfor ikke skal gen testes, der er i styringen kun lavet ændringer i det sproglige, samt at der er mulighed for at koble flere ting på, så som iltsyring, natsænkning, temostatstyring osv.
Jeg vil genre nævne at der inden for de næste par måneder kommer nye EN 303-5 tests på KL samt KL Combi, dette grundet at deres 3 års licens er ved at være udløbet, og derfor skal genfornys. Her bliver fyret testet med den nye styring.
Der er ikke i loven lagt op til at bare fordi at man skifter en styring at fyret så skal gennemgå en dyr og tidskrævende test, det er formålsløst, det er op til testinstituttet at vurdere om ændringerne er så radikale at de stadig vil godkende testen. det gør sig ligeledes gældende for det konstruktive.
Igen overført til automobil industrien, så skal en bil ikke typegodkendes blot fordi der skiftes til en ny type generator.