Side 3 af 4

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 11:20
af triumph
Det var fanme noget af et værk du havde sendt der....... icon_cheesygrin.gif
Det kan jo hurtigt blive en lang diskussion om tal vi begge trækker ud af røven,
Men hvis vi tager det første link (KEF) Så tager de udgangspunkt i biler fremstillet i 2016 (Der er sket meget med batteriproduktionen siden, ligesom den danske elproduktion er blevet meget mere grøn) og i Nissan Leaf med 30 KW batteri, og en Tesla Model S med 100 KW batteri. Bilerne kørte 12.240 km om året. Og Nissanen havde udledt lige så meget CO2 efter 2,7 år = 33.048 km. Og Teslaen havde udledt det samme efter 8,2 år = 100.368 km.
Men det samme som hvad ?
I undersøgelsen skriver de "En almindelig benzin eller dieselbil"
Der må vel være en væsentlig forskel på om det er en Volvo 240 der køre 9 km på literen, eller en Peugeot 208 Diesel der køre 26 km/l
En Tesla Model S er jo heller ikke sammenlignelig med "En almindelig benzin eller Diesel bil. Men det en luksusbil til 1,4 af de helt lange.

Det korte af det lange er, at den undersøgelse du linker til siger at CO2 gælden er betalt efter mellem 33.000 og 100.000 km (Ved den batteri teknologi og el-miks der var i 2016)

Længere nede linker du til en FDM artikel fra 2018 der referer til en tysk undersøgelse der viser at en Golf kun udleder 30% mere CO2 end elmodellen . Men det er ved et tysk el-miks, og FDM har opdateret deres fakta mange gange siden. Det der vel er konklusionen, er at ved et europæisk el-miks (Der grundet Tyskland og Polen er sortere end et dansk el-miks), og en levetid på 250.000 km.
Så vil en elbil udlede det halve CO2 ifh til en dieselbil i samme størrelse
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... yr-paa-fup
Sakset;
b1.jpg
b2.jpg
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... enne-er-de

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-e ... re-fremtid

Hvis du tager Volvo´s undersøgelse så skriver de flg for at køre 200.000 km i en XC 40 i el/benzin
Benzin: Fremstilling; 14 t CO2. Udledning under kørsel; 59 tons => Totalt 73 tons CO2
Elbil / Europæisk elmiks
Fremstilling 27 t CO2. Udledning under kørsel 42 t = Totalt 69 t
Det er en lille forskel, men Volvo/Polstar laver også de markant mest uøkonomiske elbiler på markedet
Iflg. EV-database så bruger en XC40 Twin motor 75 KW (Det er den i testen) 221 Wh/km
https://ev-database.org/car/1593/Volvo- ... e-Electric
En Tesla M3 bruger 151 Wh/Km = 31% mindre strøm
https://ev-database.org/car/1555/Tesla-Model-3
En VW ID3 bruger 166 Wh/km
https://ev-database.org/car/1531/Volkswagen-ID3-Pro
og en Reneault Megane bruger 167 Wh/Km
https://ev-database.org/car/1521/Renaul ... EV60-220hp

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 11:34
af Hangaard
Det korte af det lange er bare at El biler slet ikke er så miljø venlige som langt hovedparten af os går og tror.
Skulle vi alle have elbiler som politikerne jo gerne vil have, så kan du jo tage CO2 regnskabet for at ændre hele vores el net så det kan bære det, så ser regnskabet nok også anderledes ud, jeg kan da godt se fordele i at el biler ikke udleder partikler og CO2 inde i de større byer men det betyder jo ikke at de ikke forurener vi har bare valgt at smide det andre steder i verden og ud gennem kraftværkerne.
Du skriver der er sket meget siden, det er jo så et godt spørgsmål om der er hold i det, du skriver El produktionen er mere grøn i dag end i 2016 er den nu også det ?
Jeg tror man lige skal passe på med at tro alt hvad man høre og læser.

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 12:03
af triumph
Hangaard skrev: 10 dec 2022 11:34 Det korte af det lange er bare at El biler slet ikke er så miljø venlige som langt hovedparten af os går og tror.
Skulle vi alle have elbiler som politikerne jo gerne vil have, så kan du jo tage CO2 regnskabet for at ændre hele vores el net så det kan bære det, så ser regnskabet nok også anderledes ud, jeg kan da godt se fordele i at el biler ikke udleder partikler og CO2 inde i de større byer men det betyder jo ikke at de ikke forurener vi har bare valgt at smide det andre steder i verden og ud gennem kraftværkerne.
Du skriver der er sket meget siden, det er jo så et godt spørgsmål om der er hold i det, du skriver El produktionen er mere grøn i dag end i 2016 er den nu også det ?
Jeg tror man lige skal passe på med at tro alt hvad man høre og læser.
Jeg påstår i hvertfald ikke at elbiler ikke forurener.
Men elproduktionen ER blevet mere grøn. Jeg var energiansvarlig der hvor jeg var før. Og firmaet ville nedbringe deres CO2 udledning med 10% om året.
Det var nemt, for det gik uden vi skulle gøre noget. Kun fordi elproduktionen blev grønnere
https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder ... oen-i-2020
b3.jpg
https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder ... -udledning
b4.jpg
Godt nok steg CO2 udledningen globalt i 2021 fordi russerne lukkede for gassen og folk begyndte at bruge kul. Det steg også lidt i Danmark fordi det ikke blæste, og ikke regnede i Sverige/Norge. Men det er forhåbentligt bare midlertidigt.
https://ing.dk/artikel/elproduktionen-s ... 021-254860

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 12:49
af triumph
jeg faldt lige over denne artikel, der beskriver CO2 udledning ved batteriproduktion. Man havde regnet med en CO2 udledning på mellem 150 og 200 kg CO2/kwh batteri. Men efter de har fået skruet op for produktionen, så ligger den reelt på mellem 61 og 106 kg CO2/KWh batteri. Det er altså en halvering.
Man har brugt de sidste 100 år på at perfektionere forbrændingsmotoren. De har kun lige startet med at optimere batteriproduktionen.
https://www.teslarati.com/tesla-ev-batt ... u8QAvD_BwE

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 12:59
af pille bruger
triumph skrev: 10 dec 2022 12:49 jeg faldt lige over denne artikel, der beskriver CO2 udledning ved batteriproduktion. Man havde regnet med en CO2 udledning på mellem 150 og 200 kg CO2/kwh batteri. Men efter de har fået skruet op for produktionen, så ligger den reelt på mellem 61 og 106 kg CO2/KWh batteri. Det er altså en halvering.
Man har brugt de sidste 100 år på at perfektionere forbrændingsmotoren. De har kun lige startet med at optimere batteriproduktionen.
https://www.teslarati.com/tesla-ev-batt ... u8QAvD_BwE
Nu kørte de første elbiler rundt for ca 100 år siden.
Der er en udvikling, ja .
Men det der flytter noget er når nogen forfølger en ide til udvikling.
I kan køre frem og tilbage med links og påstande, men det er jo andres holdning i der referere til.
Det der mangler, er en vision der er fremtid i.
Er strøm overhovet fremtiden, eller er der andre muligheder ?

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 13:20
af triumph
pille bruger skrev: 10 dec 2022 12:59 Nu kørte de første elbiler rundt for ca 100 år siden.
Der er en udvikling, ja .
Men det der flytter noget er når nogen forfølger en ide til udvikling.
I kan køre frem og tilbage med links og påstande, men det er jo andres holdning i der referere til.
Det der mangler, er en vision der er fremtid i.
Er strøm overhovet fremtiden, eller er der andre muligheder ?
Der er sikkert andre muligheder end el, men El er den mulighed der er tilgængelig nu.
Det er jo netop det der er sagen. De sidste 25 år er der ikke nogen der har ville tage stilling til om det var EL, brint, PTX, bioethanol. Eller noget andet der var fremtidens energiform.
Nu er der nogen der har valgt El.
Derfor, og kun derfor er der nogen der laver kæmpe investeringer i at gå den vej.

Alternativet er at vente 20 år mere på at der er nogen der får udviklet et bedre alternativ.
Men investeringerne kommer altså først når der er et salgspotentiale.
Planen er vel at få opstillet en masse vindmøller. Når vi når frem til en regelmæssig overproduktion af grøn el, så kan den sælges (billigt) til PTX/Brint produktion der kan lagres.
Alternativt kan de sætte noget Akraft op/Suplere med A-kraft.
Men vindmøllestrøm er billigere, hvis den kan forbruges når den produceres, Og til skibs og lufttrafik er PTX et godt alternativ til forsile brændsler

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 14:16
af pille bruger
triumph skrev: 10 dec 2022 13:20 Der er sikkert andre muligheder end el, men El er den mulighed der er tilgængelig nu.
Det er jo netop det der er sagen. De sidste 25 år er der ikke nogen der har ville tage stilling til om det var EL, brint, PTX, bioethanol. Eller noget andet der var fremtidens energiform.
Nu er der nogen der har valgt El.
Derfor, og kun derfor er der nogen der laver kæmpe investeringer i at gå den vej.

Alternativet er at vente 20 år mere på at der er nogen der får udviklet et bedre alternativ.
Men investeringerne kommer altså først når der er et salgspotentiale.
Planen er vel at få opstillet en masse vindmøller. Når vi når frem til en regelmæssig overproduktion af grøn el, så kan den sælges (billigt) til PTX/Brint produktion der kan lagres.
Alternativt kan de sætte noget Akraft op/Suplere med A-kraft.
Men vindmøllestrøm er billigere, hvis den kan forbruges når den produceres, Og til skibs og lufttrafik er PTX et godt alternativ til forsile brændsler
Det har ikke udviklet sig meget på 100 år.
https://viaretro.dk/2017/02/triangel-de ... briker-as/
Det der har styret udviklingen er penge.
Hvis penge også skal styre udviklingen til en omstilling der er bedre end den vi har nu,
hvem bestemmer så hvad der skel ske ?
Du bliver trukket rundt i manegen hvis du ikke tager stilling til hvad du vil.

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 15:23
af triumph
Jammen hvad vil du selv?

Jeg er helt sikker på at en flok i en rundkreds, ikke flytter noget, før der kommer nogen med penge, der kan kommercielicere ideerne

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 15:32
af pille bruger
triumph skrev: 10 dec 2022 15:23 Jammen hvad vil du selv?

Jeg er helt sikker på at en flok i en rundkreds, ikke flytter noget, før der kommer nogen med penge, der kan kommercielicere ideerne
Det ser vi to så helt forskelligt på icon_cheesygrin.gif

Re: CO2-manipulering

: 10 dec 2022 16:00
af triumph
pille bruger skrev: 10 dec 2022 15:32 Det ser vi to så helt forskelligt på icon_cheesygrin.gif
Men hvad vil du selv ?
Det er jo nemt nok og bare sige nej

Jeg er sikker på at Tvind lagde en masse gode tanker i deres vindmølle lavet af beton. Men hvis ikke vindmølle producenter som Vestas havde kommercialiseret idéen, så var der da ikke kommet vindenergi af betydning