Varmekilde til nyt hus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af thermik »

Troldmand. skrev: 08 feb 2019 11:55 En varmepumpe til et nyt hus som dit, vil koste med opstilling/montering ca. 55000,- + ekstra hvis speciel installation kræves. Tilmed er arbejdslønnen fradragsberettiget.
Varmepumpen vil fra første øjeblik, du tænder for den, begynde at gnave økonomien ned på et pillefyr. Taler af erfaring.

Hvormange start og stop vil et pillefyr lave i et nyt velisoleret hus. Jeg ved det ikke, men gætter på mange. Mange start og stop er varmepumpen betydeligt bedre til at håndtere, end et pillefyr er.
Hvor får du de priser henne har indhentet tilbud på en 5 kw Panasonic monteret 75.000.- (uden buffertank) ved ikke om det er nødvendigt ?

https://scanheat.dk/panasonic-varmepump ... kt-5_kwatt

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Troldmand. »

Prisen, Den kan du finde i mit tidligere link.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af lamborg »

Arbejdsløn er så fradragsberettiget uanset om du vælger VP eller pillefyr ..... Men hvis du er ved at bygge byt hus så har du nok brugt de 15000 :-)
Hvis du vælger VP så vil jeg anbefale at du udelukkende har gulvvame
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tænker hvis det koster på kvm fordi der skal ekstra isolering og plads til fyr, samt at der skal etableres skorsten? (lad os antage begge dele skal have solvarme) Så er der en grund til at nye byggerier laves med VP for størstedelens vedkomne.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af lamborg »

Troldmand dit tidligere link fortæller at det koster 25000 at få den install. Så kommer pumpen ved siden af og eftersom jeg ikke lige har læst hvilken størrelse hus der er tale om så er ingen vel klar over hvor stor den skal være.
Men nu tror jeg også man helt skal glemme at fokusere på prisen for det er irrelevant VP er så meget dyere at install end pillefyr så ingen herinde ved noget om hvornår det vender og hvilke udgifter der er undervejs til det ene og det andet.
Det er komfort det drejer sig om
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pelle »

De gange jeg har set nye huse. Så, er der ikke sparet noget på det indvendige. Feks. flotte dyre trægulve. Badeværelse med alt hvad hjertet begærer af fine ting og sager. Og køkken der har alt. Der er som regel heller ikke sparet på noget. Der skal være luksus. For det er jo nyt og skal holde mange år.
Der var det jeg tænkte, hvis man sparede lidt på interiøret så, ville der være lidt plads til man kunne få noget rigtig luksus i form af en vp der passer sig selv. Det er så ikke lige sikker konen er enig i det :) Jeg tror da ikke folk fravælger gulvvarme når de bygger nyt. Tænker så også lidt på pillefyret. Vil udfordringen der så ikke at være at finde et fyr der er lille nok ? Nye huse bruger godt nok ikke ret meget energi til opvarmning.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Nej hvis vi lige regner på det BR20 20kWh/kvm.
200kvm*20=4000kWh
Hvis dec-feb bruger 2/3 er det 2666kWh på 90 dage der 1,234kW i snit
okt-nov + mar-apr er så 1333kWh på 120 dage giver 0,46kW i snit.

Det skal sku være et bette fyr eller osse skal der buffertank på.

Den kan jo sikkert skæres anderledes den kage, men et 20kvm hus er jo også en pæn størrelse.
Mvh. Sophus
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af thermik »

pelle skrev: 08 feb 2019 17:50 De gange jeg har set nye huse. Så, er der ikke sparet noget på det indvendige. Feks. flotte dyre trægulve. Badeværelse med alt hvad hjertet begærer af fine ting og sager. Og køkken der har alt. Der er som regel heller ikke sparet på noget. Der skal være luksus. For det er jo nyt og skal holde mange år.
Der var det jeg tænkte, hvis man sparede lidt på interiøret så, ville der være lidt plads til man kunne få noget rigtig luksus i form af en vp der passer sig selv. Det er så ikke lige sikker konen er enig i det :) Jeg tror da ikke folk fravælger gulvvarme når de bygger nyt. Tænker så også lidt på pillefyret. Vil udfordringen der så ikke at være at finde et fyr der er lille nok ? Nye huse bruger godt nok ikke ret meget energi til opvarmning.
huset grundplan ca. 100 m2 måske enda lidt minder

Planen er gulvarme over alt måske suppleret af en enkelt eller to radiator ved valg af pillefyr havde jeg selv i tankerne at det skulle laves med en ukendt strøelse buffertank måske tilgang til solvarme mine egne tanker var at solvarmen skal varme tanken op i løbet af dagen og først når solen er gået ned skal fyret tage over til solvarmen kommer igen men jeg ved ikke om det kan betale sig? eller om det kun er varmepumpe der er vejen frem.

jeg kan godt lide tanken om jeg selv bestemmer hvor jeg køber min energi (træpiller) og evt. kan hente den i udlandet hvis de finder på at sætte afgifter på kontra el hvor man ikke ved noget om prisen/afgifter i fremtiden.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Troldmand. »

Til et hus som omtales af trådstarter, vil en 5 til 6 kwh pumpe blive anbefalet. Skulle det vise sig, at der i sidste ende bliver anbefalet en 9kwh, vælter det ikke noget læs.
Hvor jeg har det fra?
Vi bor i hus fra 1862 150m2, med halvt gulvvarme / radiator. + værksted 50m2 som bliver holdt frostfri.
Vi blev anbefalet en 9kwh. Det må siges, den klarer det fremragende. Fra 27 august og til i dag, har den brugt el. for ca. 4300,-
Kan vi nøjes med en 9kwh i et gammelt hus, med total mangelfuld isolering i forhold til i dag. Vil en 5 - 6kwh være rigeligt til et topisoleret nyt hus.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af thermik »

Troldmand. skrev: 08 feb 2019 18:27 Til et hus som omtales af trådstarter, vil en 5 til 6 kwh pumpe blive anbefalet. Skulle det vise sig, at der i sidste ende bliver anbefalet en 9kwh, vælter det ikke noget læs.
Hvor jeg har det fra?
Vi bor i hus fra 1862 150m2, med halvt gulvvarme / radiator. + værksted 50m2 som bliver holdt frostfri.
Vi blev anbefalet en 9kwh. Det må siges, den klarer det fremragende. Fra 27 august og til i dag, har den brugt el. for ca. 4300,-
Kan vi nøjes med en 9kwh i et gammelt hus, med total mangelfuld isolering i forhold til i dag. Vil en 5 - 6kwh være rigeligt til et topisoleret nyt hus.
Korrekt hus på 100 m2 bygget efter Br18 er der anbefalet fra to forskellige levrandøre anbefalet 5 kw en leverandør siger enda 3 kw pumpe de har ingen tegninger eller energi beregning haft da de ikke er lavet.

Besvar