Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

Hvordan er de i forhold til scotte m.m. ?
den var den type som de anbefalede i Fuglebjerg blot Vølund pillux 100 modellen
MVH. Finn

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Der er mange der er glade for dem , der var lidt problemer med et gitter der stoppede pillerne , men ved ikke om det er løst ?
Også er der ikke lige så meget hjælp her på forum til indstillinger mm . men også et god valg , køb endeligt et fyr der er solgt mange af , det vil være surt og stå med et fyr om 5-6 år man ikke kan få reservedele til .
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

ok og helt enig, Vølund og Metro er jo gamle virksomheder der er fulgt med tiden men og det også gælder pillefyr ved jeg ikke noget om, desværre.
det er lidt svært syntes jeg :-(
MVH. Finn
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Tom_AT »

Nu er der gået meget Scotte snak her i tråden. Men kigger man på fx MGM, som ganske vist koster en lille smule mere, lader det jo til at det er en god sjat bedre kvalitet. Det er ikke helt så udbredt som Scotte. Men med langt færre nedbrud og så står Karsten (mgmone) altid klar til at hjælpe.

Jeg står selv og skal købe pillefyr inden længe. For mit vedkommende er valget faldet på et Pellux 100. Af 2-3 årsager. Virker en tand bedre konstrueret end Scotte. Højere ydelse og så er prisen stadig i den lave ende i forhold til fx MGM. Ydelsen har betydning for mig, da jeg agter at køre det ind over en akkutank.

Dermed ikke sagt at der ikke også har været problemer med Pellux'en. Men det ser ud til Vølund har fået styr på det. Tænker specielt på den rist der skal bremse pillerne.

Jeg har også hørt om Passat Bioheat sælges for under 30.000,- En noget smartere fyr end både Scotte og Pellux synes jeg. men det trækker noget ned at der er så bette et pillemagasin på.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Nu er både Mgm og metro nævnt ,i mit første indlæg , endda med et link til en forhandler , og når der bliver spurgt til et Scotte så fortæller jeg også om det , for det det jeg ved mest om :wink:
Syntes du der noget af det jeg skrevet der ikke passer ? så sig det :wink:
Hvis jeg skulle vælge mellem pellux og Mgm valgte jeg det sidste , helt sikket ,bla på grund af lang bedre hjælp ved problemer , det er tydeligt her på furum :wink:
Så sammenligner du et Scotte og et Pellux , husk også og sammenligne priser på de to fyr og priser på reservedele , stort set alt til et pellux 100 er dyre end til et Scotte , feks en blæsermotor , 420 kr til et Scotte og 2000 kr til et Pellux .
Også er et Scotte er ét nemmere fyr og rep på, for gør det selv manden .
Men Finn lykke tag på et par fyr spark og se dem live , det hjælper tit på tvivlen icon_cheesygrin.gif

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Jens J »

Jeg har en Passat bioheat den fungere 100% som den skal, den yder mellem 4-5 kw ca, til 15 kw, den kan laves op til 25kw hvis behovet er der, så kan så ikke gå længere ned en til en 8-9 kw ca
Auto magisk rensning af lodrette rør i konvektor, aske skraber, og kan fået med ekstra stor aske skuffe samt snegl til den, den kan skilles af i 2 dele så den er nemmere at få ned i en kælder eller andre små rum, du kan pille sug til den så den selv fylder op fra silo,
Men prisen er for den er lidt over dit leje,
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af triumph »

Finn
Du må gerne komme og se min scotte blackstar. Og få en snak om pillefyr.
Jeg bor ved Dalmose
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Flisbrænderen »

Vil du have et fyr med minimalt tilsyn skal du helt klart vælge MGM pga. mest problemfri drift, holdbar, god servce, minimal vedligehold, selvrensende, alt ædende.
Flere brugere herinde har skrevet at det er et kedeligt fyr, fordi man ikke skal rense, tage aske ud, afveje piller, justere, pille og skrue ofte som man skal med flere andre pillefyr.

RTB skulle være et rigtig godt selvrensende fyr på højde med MGM, men de har problemer med en snegl og en gearmotor, som knækker ofte.
Det er bare ikke godt nok, efter min mening.

Pellux fra Vølund lever efter min mening ikke op til navnet.
Har en bekendt som købte Pellux for 1,5 år siden og den kører stadig ikke uden flere stop om ugen efter adskillige servicebesøg fra Vølund og den vvs'er som har monteret det.
Styring er skiftet et par gange og flere andre komponenter er også skiftet.
Han er meget skuffet over Vølund og har nok fortrudt han købte sådan en.
Læser man om Pellux her på dette forum, kan man se der er en del som har haft problemer med det.

Har passet naboens Passat Bioheat gennem 1,5 år og det er et bund solidt fyr, hvor der næsten ikke er skiftet nogen dele igennem de 7 år de har haft det. Det eneste som er skiftet er nogle kedelsten, varmeelement til eltænding en gang, askeskraber et par gange og nogle pakninger. Men den er meget sart over for pillekvalitet og kræver meget mere rensning end Passat foreskriver, selvom den skulle være selvrensende. Selvom de har skftet pille fabrikat flere gange er det ikke lykkedes at have et rense interval på mere end en uge her i fyringssæsonen, selvom Passat foreskriver en måned.
Lige pt renser jeg hver anden dag, for at undgå stop pga slagger i i brænderhoved. Fra fredag til mandag var der så meget slagger, pilleskakten ned til brænderhoved var stoppet mandag morgen.
Sidesten i brænder skal man tage ud en gang om ugen og vende for at de ikke bliver skæve.
Brænderhoved er ret tidskrævende at rense og kan kun anbefales, hvis man kan lide at rense fyr og banke slagger af.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Tom_AT »

HR LUCCA skrev:Nu er både Mgm og metro nævnt ,i mit første indlæg , endda med et link til en forhandler , og når der bliver spurgt til et Scotte så fortæller jeg også om det , for det det jeg ved mest om :wink:
Syntes du der noget af det jeg skrevet der ikke passer ? så sig det :wink:
Hvis jeg skulle vælge mellem pellux og Mgm valgte jeg det sidste , helt sikket ,bla på grund af lang bedre hjælp ved problemer , det er tydeligt her på furum :wink:
Så sammenligner du et Scotte og et Pellux , husk også og sammenligne priser på de to fyr og priser på reservedele , stort set alt til et pellux 100 er dyre end til et Scotte , feks en blæsermotor , 420 kr til et Scotte og 2000 kr til et Pellux .
Også er et Scotte er ét nemmere fyr og rep på, for gør det selv manden .
Men Finn lykke tag på et par fyr spark og se dem live , det hjælper tit på tvivlen icon_cheesygrin.gif
Jeg har det helt fint med at reservedele til en Scotte er billigere end til en Pellux. Noget tyder jo på de skal skiftes lidt oftere på Scotte'n :wink:

Jeg synes nu efterhånden også de få problemer der har været med Pellux 100 er ved at være belyst ganske godt her på forum og også på Facebook. Så det er bestemt ikke noget jeg er bange for at købe.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Tom_AT »

Flisbrænderen skrev:Vil du have et fyr med minimalt tilsyn skal du helt klart vælge MGM pga. mest problemfri drift, holdbar, god servce, minimal vedligehold, selvrensende, alt ædende.
Flere brugere herinde har skrevet at det er et kedeligt fyr, fordi man ikke skal rense, tage aske ud, afveje piller, justere, pille og skrue ofte som man skal med flere andre pillefyr.

RTB skulle være et rigtig godt selvrensende fyr på højde med MGM, men de har problemer med en snegl og en gearmotor, som knækker ofte.
Det er bare ikke godt nok, efter min mening.

Pellux fra Vølund lever efter min mening ikke op til navnet.
Har en bekendt som købte Pellux for 1,5 år siden og den kører stadig ikke uden flere stop om ugen efter adskillige servicebesøg fra Vølund og den vvs'er som har monteret det.
Styring er skiftet et par gange og flere andre komponenter er også skiftet.
Han er meget skuffet over Vølund og har nok fortrudt han købte sådan en.
Læser man om Pellux her på dette forum, kan man se der er en del som har haft problemer med det.

Har passet naboens Passat Bioheat gennem 1,5 år og det er et bund solidt fyr, hvor der næsten ikke er skiftet nogen dele igennem de 7 år de har haft det. Det eneste som er skiftet er nogle kedelsten, varmeelement til eltænding en gang, askeskraber et par gange og nogle pakninger. Men den er meget sart over for pillekvalitet og kræver meget mere rensning end Passat foreskriver, selvom den skulle være selvrensende. Selvom de har skftet pille fabrikat flere gange er det ikke lykkedes at have et rense interval på mere end en uge her i fyringssæsonen, selvom Passat foreskriver en måned.
Lige pt renser jeg hver anden dag, for at undgå stop pga slagger i i brænderhoved. Fra fredag til mandag var der så meget slagger, pilleskakten ned til brænderhoved var stoppet mandag morgen.
Sidesten i brænder skal man tage ud en gang om ugen og vende for at de ikke bliver skæve.
Brænderhoved er ret tidskrævende at rense og kan kun anbefales, hvis man kan lide at rense fyr og banke slagger af.
I forhold til Scotte'n og RTB har der været ganske få problemer omtalt her på siden med Pellux'en. Rigtigt nok, der har været et rimeligt grelt problem med en rist til pillestop. Men mit indtryk er at det problem er løst. Så ligefrem at fraråde folk at købe det fyr alene pga en kammerats dårlige erfaring med det synes jeg ikke rigtigt hænger sammen. Der er jo trods alt langt langt flere tilfredse brugere her på forum, end der er utilfredse. Jeg tror faktisk ham du nævner er den eneste jeg har læst om er direkte utilfreds.


Vil da i øvrigt lige tilføje. Jeg er godt klar over der er solgt rigtigt mange Scotte pillefyr til rigtigt mange tilfreds brugere. Jeg ville såmænd sikkert også selv være ganske tilfreds hvis det var :) Men når man nu står og skal købe er der jo for de fleste mennesker mere end en faktor der er afgørende for hvad man skal købe :)

Besvar