Side 3 af 4

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 10:30
af noller
Kjeld P » 22 Feb 2012, 10:07 skrev:Det er vel for at fyre over natten....er det ikke noget med...ned for luften og en briket ovenpå gløderne...så er den vist klar til at fyre på om morgenen. Jeg har ikke prøvet det, men synes jeg kan huske noget om det....
Jo helt sikkert men mange lukker spjældet for tidlig der skal helst kun være gløder tilbage ingen store brændeknuder her.

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 10:32
af Ulrik
Sagen er den at folk ikke kan hitte ud af det.
Derfor skal det kun være lovligt at fyre i et idiotsikkert anlæg. Om det så er brændeovn med styring eller en pilleovn er mig ligegyldigt.

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 11:03
af Kjeld P
Jeg ved bare ikke om vores anlæg er idiotsikre...der skal ikke meget fejl-justering til så ryger stokeren og virkningsgraden bliver katastrofal...renses jævnligt skal de jo også. Jeg er langt fra sikker på alle kan finde ud af det, men måske tager jeg fejl. Jeg har en nabo som med hans IQ aldrig ville kunne finde ud af det...det kan lugtes han har brænde-ovn. Kunne det tænkes indført at man skal have et kursus i pillefyr...for at få lov at have det?

Forresten er det heller ikke alle som sælger dem der kan finde ud af det...

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 19:00
af Havmand
Producenterne kunne komme meget langt, hvis de tilpassede deres lufthuller i ovnen, således at det ikke var muligt at lukke helt for luften...
Jeg vil gætte på at de fleste ovne skal ha omkring halv skrue på luften for at brænde pænt - er det så ikke bare at låse spjældet så det ikke kan lukkes mere end 50% ?

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 19:20
af snubbi
hej
min morsø sider der en møtrik bag luft spjældet så den ikke kan lukkes helt .den får ikke meget motion mere max 1-2 rm på en vinter.

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 20:12
af Albert
Jeg har set en Aduro,husker ikke typebetegnelsen,men der er et håndtag man trækker ud når der fyres op,og der skal ikke justeres efterfølgende,det klarer den selv,og man kan se at forbrændingen er optimal,men jeg har ikke studeret nøjere hvordan auto justeringen foregår.

Brændeovns kvarteret.

: 22 feb 2012 20:56
af triumph
snubbi » 22 Feb 2012, 19:20 skrev:hej
min morsø sider der en møtrik bag luft spjældet så den ikke kan lukkes helt .den får ikke meget motion mere max 1-2 rm på en vinter.
Problemet er bare at så er det meget dyrt at have brændeovn.
Alt den tid du ikke bruger brændeovnen, står den og suger din dejige varme stueluft lige ud i skorstenen.
En tidligere kollega var formand i en andels beboerforening, her var der en del der installerede brændeovne, og mange fik højere varmeforbrug, netop af denne grund

Brændeovns kvarteret.

: 23 feb 2012 10:51
af Fer
Kjeld P » 22 Feb 2012, 09:40 skrev:Er der der ikke også delte meninger om hvorvidt den gør gavn....se nu bare filtre på lastbiler og busser....hvad har det hjulpet?? Og så al den snak om filtre på skorstene...DET DUR IKKE ,men det kan da gøre folk skeptiske.
Arr det passer altså ikke.

Tænk på det næste gang du kører bag ved en Ford Sierra eller anden bil af samme årgang. Der stinker af kulbrinter! Det gør der ikke bag en bil med katalysator.

Filtrene på lastbiler og busser har ikke hjulpet i de tilfælde at der fuskes med det.

Rens og filtrering af røggas har da også hjulpet, kan du huske hvornår der sidst har været tale om syreregn? Ikke efter der er kommet afsvovling på kraftværker og affaldsforbrændinger.

Du kunne relativt nemt sætte et posefilter på vores pillefyr. Der skal faktisk ikke ret meget til. En temperatur begrænsning på omkring de 200 grader på indløbet. En kasse med poser og lidt trykluft til at rense dem. Et aske udtag i bunden. Jeg vil tro det kunne produceres for under 3000kr. Så ville vi da være en partikel forurening mindre.

Brændeovns kvarteret.

: 23 feb 2012 11:07
af noller
Fer » 23 Feb 2012, 10:51 skrev: Arr det passer altså ikke.

Tænk på det næste gang du kører bag ved en Ford Sierra eller anden bil af samme årgang. Der stinker af kulbrinter! Det gør der ikke bag en bil med katalysator.

Filtrene på lastbiler og busser har ikke hjulpet i de tilfælde at der fuskes med det.

Rens og filtrering af røggas har da også hjulpet, kan du huske hvornår der sidst har været tale om syreregn? Ikke efter der er kommet afsvovling på kraftværker og affaldsforbrændinger.

Du kunne relativt nemt sætte et posefilter på vores pillefyr. Der skal faktisk ikke ret meget til. En temperatur begrænsning på omkring de 200 grader på indløbet. En kasse med poser og lidt trykluft til at rense dem. Et aske udtag i bunden. Jeg vil tro det kunne produceres for under 3000kr. Så ville vi da være en partikel forurening mindre.
Hvis den stinker meget af kulbrinter så er jeg hel sikker på at den trænger til en omgang nye oliehætter kan tydlig ses og lugtes, eneste tidspunkt en benzinbil kan lugte som en diesel.

Brændeovns kvarteret.

: 23 feb 2012 11:17
af Flemming DJ
Jeg kan nu også godt sniffe mig til, om en bil har kat eller ej. Den med kat lugter jo nærmest ikke af noget, men det gør den uden. Og det har ikke noget med oliehætter/ventilstammepakninger/olietyve/paraplyer at gøre... (ja, kært barn har mange navne).

Hvis man ku' dressere folk med brændeovn til at lave "næsten ingen røg", så var vi nået rigtigt langt. De nye, svanemærkede brændeovne er jo faktisk rigtigt gode til at brænde alt træet af... Ligger de ikke oppe på en ca. 85% i virkningsgrad?