Side 3 af 3
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 12 sep 2011 23:20
af Skovløber
Fer » 12 Sep 2011, 21:16 skrev:
Jeg forstår ikke du vil sætte P leddet ned og så begynder den at pendle. Du mener vel at sætte den op indtil den begynder at pendle?
Super, ja der kan man bare se. Det kan godt være forskelligt, men dem jeg bruger mest der skal p-båndet øges for at dæmpe udgangen:
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 12 sep 2011 23:26
af Albert
Hudle du kan bruge søgefunktionen til at finde det indlæg Klaus lagde ind,det er fra 31.01.2007
Søg forklaring på tm 3006 styring,så har du hele forklaringen
Det er ikke den styring du har,men det er det samme det handler om.
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 13 sep 2011 08:10
af pille bruger
Skovløber » 12 Sep 2011, 23:01 skrev:
Ja, der kan man bare se, kender ikke noget til et scotte fyr.
Men der må da være et sted hvor man kan se regulatorens udgang til effekten, eller skal man bare se det på flammerne eller hvad
Man kører sneglen i 6 min. og vejer pillerne.
Den afvejning indtastes i styringen, og fortæller den hvor mange piller sneglen giver målt i tid.
Luft indstilles på blæser lav - middel - høj og kører så efter denne kurve.
Nu bestemmer PID reguleringen så ud fra effekt beregning hvor meget / hurtigt der skal ændres
på aktuel effekt for at opnå den ønskede temperatur i kedlen.
Samspillet: hvor meget sneglen giver, PID og indstilling af luft er det der giver den ønskede forbrænding.
Ja så kan man løfte låget på kedlen og se at den givne forbrænding er som ønsket,
ellers er det forfra med justeringen.
På displayet står så den aktuelle effekt ud fra dine indstillinger.
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 13 sep 2011 11:52
af hudle
ja det lyder fint altsammen.. så må jeg i gang med at installere.. Den aktuelle effekt er KW ydelsen er vi ikke enige om det..
Det med PID, så er det vel bare at kedlen kører med kedeltemp indenfor dette område... EX sat til 65 grader kedeltemp... hvis så P er sat til 4 så arbejder den i området fra 65-69 grader eller hvordan?? Eller tager den farten af når den kommer på 65 grader og så stille kan øges til 69 grader eller er jeg helt galt på den.??
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 13 sep 2011 12:09
af pille bruger
hudle » 13 Sep 2011, 11:52 skrev:ja det lyder fint altsammen.. så må jeg i gang med at installere.. Den aktuelle effekt er KW ydelsen er vi ikke enige om det..
Jo
Det med PID, så er det vel bare at kedlen kører med kedeltemp indenfor dette område... EX sat til 65 grader kedeltemp... hvis så P
(P er en slags forstærkning af effekten og kan ikke antages som et tilfældigt tal der har indflydelse på en temperatur) er sat til 4 så arbejder den i området fra 65-69 grader eller hvordan?? Eller tager den farten af når den kommer på 65 grader
(styringen forsøger at ramme den indstillede temperatur som indstilles som kedeltemperatur, og den kan så begrænses med differens over og differens under) og så stille kan øges til 69 grader eller er jeg helt galt på den.??
Forestil dig at du vil fortælle konen på bagsædet af bilen hvor meget du vil trykke speederen ned for at køre den ønskede hastighed.
Hvad gør du når det går op ad bakke ? Trykker mere på speederen, jo hvor mange millimeter mere ?
Når det så går lige ud løfter du foden, og så ....Kan du følge tanken ?
Styringen finder selv ud af hvor meget "speeder" der skal til for at holde temperaturen på det du stiller den til.
Du bestemmer med PID hvor meget den skal trykke speederen ned når fyret skal lave mere varme.
For lidt "speeder = PID" og temperaturen stiger meget langsomt,
for meget PID og temperaturen den ryger op som en raket.
Altså en slags autopilot til at holde en konstant temperatur.
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 13 sep 2011 18:29
af hudle
tror jeg er ved at være nogenlunde med.. starter med at halvere og så ser jeg hvor det bærer hen ad ...
I tvivl vedr. P-I-D regulering
: 13 sep 2011 18:54
af pille bruger
hudle » 13 Sep 2011, 18:29 skrev:tror jeg er ved at være nogenlunde med.. starter med at halvere og så ser jeg hvor det bærer hen ad ...