Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 10 jul 2022 20:29 Men der er jo netop ikke nogen der isolere Rusland.
Ruslands eneste eksportartikler (af betydning) er energi og fødevare
EU køber mindst den samme mængde energi som de hele tiden har gjort, bare til 3 dobbelt pris. Og der er 50 millioner afrikanere der er godt på vej mod hungersnød fordi de ikke kan få fødevare fra Ukranine/Rusland
Så PT kan vi ikke undvære hverken energi eller fødevare fra Rusland.
Så hvorfor lade som om vesten boykotter Rusland. De eneste det går ud over er Vesten. Rusland profitere.

Nato kunne stoppe den krig inden for en uge, men der mangler nosser, og vilje fra vestens side

https://www.weekendavisen.dk/2022-27/sa ... -godt-tabe
Nixen biksen du - resultatet af et samlet vestligt ( NATO ) angreb vil være et atomart svar.
Det er der da ikke nogen der ønsker.
Som tingene står nu kan vesten give krudt og kugler til Ukraine, for det samme har russerne ydet andre steder i verden.
Så er der balance i forholdene.
Og ja de tjener på olie og gas, som de så sælger til andre.
Så kan du jo vælge om det skal have konsekvenser for dem ( de andre ) at vi så også begrænser vores samhandel med dem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Bri_Jac skrev: 10 jul 2022 20:43 Jamen den grønne omstilling er i fuld gang :-) Der er aldrig blevet solgt så mange elbiler som nu, alle skifter til varmepumper og installerer solceller.
Det er kun glædeligt, så vi derved kan udnytte solens stråler og varme. det vil på sigt give mindre forbrug af Olie/kul og gas - uanfægtet hvem som vil sælge. Så ja Russerne vil mærke dette fra nu og de næste mange år frem
Før den grønne omstilling rigtigt batter så går der 5-10 år. Så længe skulle krigen i Ukraine nødvendigt vare
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 10 jul 2022 21:18 Nixen biksen du - resultatet af et samlet vestligt ( NATO ) angreb vil være et atomart svar.
Det er der da ikke nogen der ønsker.
Som tingene står nu kan vesten give krudt og kugler til Ukraine, for det samme har russerne ydet andre steder i verden.
Så er der balance i forholdene.
Og ja de tjener på olie og gas, som de så sælger til andre.
Så kan du jo vælge om det skal have konsekvenser for dem ( de andre ) at vi så også begrænser vores samhandel med dem.
Du skulle læse den udenmærkede artikel fra Weekendavisen
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Fiffer »

triumph skrev: 10 jul 2022 20:29 Men der er jo netop ikke nogen der isolere Rusland.
Ruslands eneste eksportartikler (af betydning) er energi og fødevare
EU køber mindst den samme mængde energi som de hele tiden har gjort, bare til 3 dobbelt pris. Og der er 50 millioner afrikanere der er godt på vej mod hungersnød fordi de ikke kan få fødevare fra Ukranine/Rusland
Så PT kan vi ikke undvære hverken energi eller fødevare fra Rusland.
Så hvorfor lade som om vesten boykotter Rusland. De eneste det går ud over er Vesten. Rusland profitere.

Nato kunne stoppe den krig inden for en uge, men der mangler nosser, og vilje fra vestens side

https://www.weekendavisen.dk/2022-27/sa ... -godt-tabe
det er kun en overgang vi er afhængige af russisk gas, olien er næsten udfaset fra Rusland, og den gas der behøves bliver sejlet ind, der er allerede planlagt enorme vindmølleparker, og LPG havne det kan levere flydende gas fra bla Afrika der skal erstatte Putins gas, og tyske kulværker starter op igen, som en midlertidig løsning, indtil atomkraft og vind vil erstatte gassen,det er politisk bestemt vi skærer Rusland ud af ligningen på den lange bane, da EU-landenes simpelthen ikke kan stole på Rusland. De fik chancen, og pissede den væk. Putin pisser i bukserne for at holde varmen, det varer ikke længe før det bliver en klam følelse. Vent og se, det var det bedste der kunne ske, nu bliver vi endnu mindre afhængige af et styre( Rusland) og kan købe gas og olie på verdensmarkedet i stedet, det bliver dyrere til at starte med, men når vi har erstatningerne klar, meget billigere. Og hvad Putin så vil med Rusland er for os andre irrelevant. De må vende sig mod øst, og se om det bliver bedre at handle med Kina, Indien, og Afrika…. Bare vi bliver fri, så er jeg glad.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 10 jul 2022 22:15 Du skulle læse den udenmærkede artikel fra Weekendavisen
Fakta før salg af aviser.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Fiffer skrev: 10 jul 2022 22:25 det er kun en overgang vi er afhængige af russisk gas, olien er næsten udfaset fra Rusland, og den gas der behøves bliver sejlet ind, der er allerede planlagt enorme vindmølleparker, og LPG havne det kan levere flydende gas fra bla Afrika der skal erstatte Putins gas, og tyske kulværker starter op igen, som en midlertidig løsning, indtil atomkraft og vind vil erstatte gassen,det er politisk bestemt vi skærer Rusland ud af ligningen på den lange bane, da EU-landenes simpelthen ikke kan stole på Rusland. De fik chancen, og pissede den væk. Putin pisser i bukserne for at holde varmen, det varer ikke længe før det bliver en klam følelse. Vent og se, det var det bedste der kunne ske, nu bliver vi endnu mindre afhængige af et styre( Rusland) og kan købe gas og olie på verdensmarkedet i stedet, det bliver dyrere til at starte med, men når vi har erstatningerne klar, meget billigere. Og hvad Putin så vil med Rusland er for os andre irrelevant. De må vende sig mod øst, og se om det bliver bedre at handle med Kina, Indien, og Afrika…. Bare vi bliver fri, så er jeg glad.
Det er jo fuldstændigt torske dumt at der ikke var en voksen til stede i Europa, da man kom i lommen på på en skør diktator.
Men. Der er hverken LPG skibe eller modtage faciliter nok til at sejle store mængder gas PT. Det tager mindst 5 år før det er klar (+ det er dyrt at fragte gas med skib)
Vores energiøer er færdige i 2050. Og i mellemtiden forsinker den Danske stat at der opføres havvindmølleparker.
Der står private investorer klar og vil bygge, men staten har sat sig på de områder der er nemme at bygge på. Men har ikke nogen konkrete planer om at komme i gang.
Det tager vel 10 år at bygge et Akraft værk.
Det er jo ikke sådan at fordi man vedtager at man vil være uafhængig af Russisk energi, at det så sker i den nærmeste fremtid. Bare vent og se. Det bliver tidligst om 5 år
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

Se sådan på det at politikerne har "tisset i bukserne"
Ja der mangler en voksen.
Ja det tager år før vi er ude med en løsning.
Ja naturen / klimaet er det der kommer til at lide mest pga at der ikke er alternative løsninger her og nu.
De skal jo først opfindes.
Når løsningen på energi problemet er løst, så er vi kraftigt bagud i klima løsning, pga al det kul og olie der bliver brugt her og nu.
Klima mål, det bliver op ad bakke hele vejen.
Jeg er ikke sikker på at de når det.
Men jeg kan tage ansvar for det forbrug jeg har.
Ikke at det gør en stor forskel for kloden, men lidt / det er en begyndelse.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1218
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 286 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Kina aftager ca. 14% af den russiske export. Hvis/når vesteuropa for alvor lukker ned (eller russerne selv lukker), skal russerne så finde aftagere til resten.
whoisbuing.png
Kilde https://www.visualcapitalist.com/whos-s ... om-russia/

Ingen tvivl om at Russerne har tjent på de stigende priser. Men det er en stakket frist. Deres eksport kommer til at falde drastisk - om ikke andet så i en laaaang tidsperiode.

Men vi skal også lige huske at der er andre sanktioner end energien. Måske kan russerne afsætte energi andre steder - men er jo også udfordret på import af varer som de normalt køber fra vesten. Russerne ER pressede - og presset stiger løbende. Det er næppe tilfældigt at Oligarkerne stiller træskoende fra en side. Men der er desværre et langt sejt træk.

I min optik, er det store problem, at Kina ikke kritiserer Putin. Det skyldes, tror jeg, at Trump fik ødelagt forholdet til Kina. Havde der været et bedre forhold mellem Kina og USA, havde kineserne nok sendt en venlig, men bestemt, henstilling til Russerne. Det ku' formodentligt ha' stoppet krigshandlingerne tidligt.

På den korte bane (hen over vinteren) kommer Europæerne for alvor til at mærke prisen. Gaskunderne bliver, alt andet lige, rationeret og el-prisen kommer til at stige, da den er direkte afhængig af gassen. Så er det spændende at se hvor langt solidariteten med Ukraine rækker.

Os med pille/brændefyr har heldigvis muligheden for at låse varmeprisen (ved at købe til lager). Husstande med gasfyr, vp eller fjernvarme ser ind i en mere usikker fremtid.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Bri_Jac »

triumph skrev: 10 jul 2022 22:14 Før den grønne omstilling rigtigt batter så går der 5-10 år. Så længe skulle krigen i Ukraine nødvendigt vare
vi kan ikke vide tidshorisonten, men den grønne omstilling er accelereret meget inden for 2 år, så hvis dette momentum opretholdes går der ikke 10år.

Jeg har en stærk tro på økonomisk recession som 2008. så det vil automatisk skrue ned for forbruget, færre varer mindre forbrug af råvarer samt gas/olie til at producere varerne
skovbjorn
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 aug 2018 20:21
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af skovbjorn »

Bri_Jac skrev: 11 jul 2022 12:29 Jeg har en stærk tro på økonomisk recession som 2008. så det vil automatisk skrue ned for forbruget, færre varer mindre forbrug af råvarer samt gas/olie til at producere varerne
ditto, jeg arbejder i en webshop, salget har været dalende, dog med lidt stigning her den sidste måned. jeg snakkede med en kollega i samme branche, som også har oplevet nedgang

Besvar