Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Om man bryder sig om det eller ej. Læs linket og se hvilken vej vinden blæser!

https://ing.dk/artikel/varmepumper-vipp ... res-212177

skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 23 nov 2018 11:43 Om man bryder sig om det eller ej. Læs linket og se hvilken vej vinden blæser!

https://ing.dk/artikel/varmepumper-vipp ... res-212177
Ro på mester, det er kun et forslag, det er jo ikke gennemført endnu. Og lur mig, om ikke der bare bliver indført nye afgifter istedet, for pengene til at sænke afgifterne, skal jo findes et sted. Så slap du bare lidt af med retorikken, og At du er glad for din varmepumpe, betyder ikke at det er de vise sten for alle andre. Der er mange som har fyret både nemt og billigt med træpiller i årevis, og er tilfredse med det, mig selv incl. På dine indlæg herinde lyder det som om at din pumpe er det eneste der duer, og alle andre er nogle fjolser, fordi vi ikke har set lyset som dig. God weekend.
jopa

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af jopa »

skrot1 skrev: 23 nov 2018 12:28 På dine indlæg herinde lyder det som om at din pumpe er det eneste der duer, og alle andre er nogle fjolser, fordi vi ikke har set lyset som dig. God weekend.
Er tonen lidt krads :D
Har også varmepumpe men nogen egentlig besparelse tvivler jeg på.
Har brugt 3000kw på de sidste 3 mdr. Dog var anlægget ikke fintunet den første måned.
Har et hus fra 1935 der er dårligt isoleret , men vi fryser da aldrig.
Vi har fået et bedre indeklima og sluppet for fyrrums svineriet, har en eller anden ide om at vi bidrager til den grønne omstilling trods alt.

Ingen tvivl om at en hulmursisolering kunne få kw ned, og det bliver måske næste projekt her.
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Reelt tror jeg prisen er ca. Det samme om man bruger piller eller varmepumpe, vel og mærke når man regner afskrivning med. Udgifter er jo ikke kun strøm eller piller, der er jo også løbende udgifter til service og reservedele, og ikke mindst afskrivning på anlægget, så alt i alt er det et spørgsmål om temperament. Men det er klart hvis afgiften på el sættes ned, bliver regnestykket et andet. Men fred med det,mit ærinde var bare at debatten ku være lidt nuanceret... men det er ikke nemt når trådstarter ikke er modtagelig for debat der ikke forherliger varmepumper, og især hans egen. God weekend til alle, det være sig dem med pumper eller piller;) mvh.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

jopa skrev: 23 nov 2018 13:46 Er tonen lidt krads :D
Har også varmepumpe men nogen egentlig besparelse tvivler jeg på.
Har brugt 3000kw på de sidste 3 mdr. Dog var anlægget ikke fintunet den første måned.
Har et hus fra 1935 der er dårligt isoleret , men vi fryser da aldrig.
Vi har fået et bedre indeklima og sluppet for fyrrums svineriet, har en eller anden ide om at vi bidrager til den grønne omstilling trods alt.

Ingen tvivl om at en hulmursisolering kunne få kw ned, og det bliver måske næste projekt her.
Ja tonen er uforståelig krads.
Da jeg oprettede tråden, var min eneste tanke, at videregive hvordan en af sidste ny udgave af varmepumpe, ter sig over en Dansk vinter.
Da jeg købte pumpen, blev der tilkøbt internet modul, så jeg til en hver tid kan se pumpens ydeevne.
De stolpediagrammer I ser, er hentet direkte ud fra pumpens logger. Mere nøjagtigt bliver det ikke. Og for dem der påtænker at købe varmepumpe, må det da være interessant at kunne holde øje med, om det producenten lover af data holder.

Bryder man sig ikke om tråden, og dens indhold, så bliv da væk i stedet for at ødelægge det for interesserede.

Bliver jeg træt af tonen i tråden og stopper, er det ikke mig der går glip af noget, men derimod dem som følger tråden af interesse.

Det er en del strøm din pumpe har brugt. Min har snart kørt i 3 måneder, og der når den ikke at bruge 1000KW
Vi bor i hus fra 1882 - rimeligt isoleret!
Er din pumpe opstillet optimalt? Tilpas langt væk fra evt. væg!

jopa

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af jopa »

Er din pumpe opstillet optimalt? Tilpas langt væk fra evt. væg!

Pumpen står mod øst men føleren er monteret på nordsiden af huset.
Husk på at vi mangler isolering så det er klart at den bruger mere strøm.
Tænker jeg prøver med lidt natsænkning.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle »

Tror Det Troldmand mener om den står op af en væg er at varmepumpen kan suge "Brugt" luft ind. Det er jo nok også en af grundene til at han har bygget den ind i en væg. Så det er helt adskilt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
jopa

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af jopa »

pelle skrev: 23 nov 2018 16:06 Tror Det Troldmand mener om den står op af en væg er at varmepumpen kan suge "Brugt" luft ind. Det er jo nok også en af grundene til at han har bygget den ind i en væg. Så det er helt adskilt.
Nå ja ok, men der er masser af plads mellem væg og pumpe. (jeg kan være der) :P
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af bennylar »

hej
kunne du ikke smide et link til hvor du har købt det, jeg kan ikke finde dem til 50.000 kr noget sted..?

mine forældre er nemlig ved at overveje om ikke deres skide Thermorossi skal til ophug...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

jopa skrev: 23 nov 2018 15:04 Er din pumpe opstillet optimalt? Tilpas langt væk fra evt. væg!

Pumpen står mod øst men føleren er monteret på nordsiden af huset.
Husk på at vi mangler isolering så det er klart at den bruger mere strøm.
Tænker jeg prøver med lidt natsænkning.
Nat sænkning har jeg også prøvet Fra 22. aften til 05 morgen lavede jeg natsænkning. Det gav intet. Den brugte samme energi på at indhente det, den sparede.
Det jeg er nået frem til er, at den bliver mest økonomisk, hvis lige akkurat den kan følge med. For mange start og stop koster på økonomien.

Kan se du har god afstand ind til væg. Betingelsen for at den kan yde maksimalt, er at den får og komme af med så meget luft uhindret som muligt.
Gitrene ude foran møllen tager en god portion af arealet, den skal blæse ud af. På min tager gitrene 30% af samlet areal. De originale gitre har jeg fjernet og erstattet med et stort voliere net.

Låst