Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Det er snart dagligdag og flere gange om dagen?

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-04-28 ... gger-bilen

Og lokalt i området igen ;(

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 28 apr 2021 07:53 Det er snart dagligdag
Moralen og respekt for loven er for nedadgående.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Lintz skrev: 28 apr 2021 10:11 Moralen og respekt for loven er for nedadgående.
Det tror jeg faktisk ikke. Tvært imod. Se f.eks. på statistikker for indbrud - det er gået den rigtige vej i mange år. Jeg synes faktisk at de unge mennesker opfører sig pænere end min generation gjorde. I min by kørte de fleste Yamaha knallerter ret godt i medvind ned ad bakken. Og der var jævnligt slagsmål ifbm. "fredagsbal" på en af de lokale kroer.

Men det er jo agurketid og vi hører om alt. Kommer der lidt tyndt med ud når der bliver slået en skid på fyn - Ja så ved hele Danmark det i løbet af et par timer. Vi falder i click-bait på nyhedssiderne og elsker at blive forargede - alt imens annoncørerne tjener et par øre på at vise reklamer for netflix.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 28 apr 2021 10:32 Det tror jeg faktisk ikke. Tvært imod. Se f.eks. på statistikker for indbrud
Indbruds stats er kun faldet fordi udlændinge ikke kan komme ind og ud af landet som pre-corona. Så det kan hurtigt ændre sig.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Så kom der en foreløbig status. 2 gange om dagen tages der biler fra folk.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/53-bi ... ende-hoeje

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Der er omtrentligt 2.7 millioner personbiler i Danmark. Hertil lastbiler, busser, motorcycler osv. I det lys er 2 beslaglæggelser af biler om ugen ikke alverden.

Jeg kører 30-35.000km om året. Jeg vil gætte på at jeg ser måske 1 ud af 1000 bilister lave en farlig manøvre/fejl. Omvendt laver de fleste (inkl. mig selv) nok en farlig manøvre/fejl 1 ud af 1000 gange de sætter sig bag rattet. Færdselsloven fungerer faktisk rigtig godt i al almindelighed - hvis ikke du opfører dig ordentligt i trafikken får du en bøde og i yderste konsekvens inddrages førerretten.

Tænker stadig ikke at det er rimeligt at den private ejendomsret sættes over styr pga. nogle ganske få som er uden for pædagogisk rækkevidde. Men helt fint, at man kan straffes for at overlade et køretøj til nogen som ikke har førerret.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 28 apr 2021 15:22 Tænker stadig ikke at det er rimeligt at den private ejendomsret sættes over styr pga. nogle ganske få som er uden for pædagogisk rækkevidde. Men helt fint, at man kan straffes for at overlade et køretøj til nogen som ikke har førerret.
Jeg mener at når vi først derud og de ikke kan ændre sig, så er løsningen fint for de få, det er jo lidt det som sikrer, at få ikke bliver til mange, for folk er jo lige så gode til at lære at man ser væk fra hændelsen. Nu ved mange at der ikke ses væk, så om tallene stiger tvivler jeg på.

Det er vel ikke anderledes end så mange andre love, om henvendes til de få, og det lever vi med, om det er få som voldtager, få som laver indbrud eller få som bare udvises af Danmark osv,osv..
At vi på punkter ikke ser let på straffen første gang, er vel baseret på hændelser og folk som gik fri.

Folk lærer nok med tiden at tænke sig om 2 gange, når familiebroren vil låne ens bil, og han er typen som normalt kører grejlt eller sønnen som også tror de skal på striben i fars bil osv... De skal da lære når de ikke kan forstå :)

Der ER en dommer indblandet og man kan altså godt få sin bil igen, det er læst, og især at leasing biler kan springes over, hvis aftale er før ny lov, altså.....
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

Der var også en Ferrari der blev konfiskeret dagen efter den blev hentet hos leasing selskabet
https://www.avisen.dk/flere-vanvidsbili ... 43992.aspx
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Nu har vi læst mange artikler om vanvidskørsel og konfiskering af bilerne. Jeg savner lidt hvad dommerne har vurderet i de sager, og hvor mange af de 50+ sager, har beholdt bilen?

Det kan virke som politiet gerne reklamerer med at problemet er der, de vil dog ikke fortælle hvor mange slipper med skrækken og kun mister kort, og bilerne afleveres til deres ejere når det er tilfældet?

Har i læst om noget konkrete tilfælde? Dommen falder jo kort efter anholdelse.
f.eks
"Retten i Nykøbing Falster skal onsdag vurdere, om der er grund til at varetægtsfængsle den 21-årige bilist, der tirsdag aften blev påkørt af politiet."
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 28 apr 2021 20:46 Nu har vi læst mange artikler om vanvidskørsel og konfiskering af bilerne. Jeg savner lidt hvad dommerne har vurderet i de sager, og hvor mange af de 50+ sager, har beholdt bilen?


Har i læst om noget konkrete tilfælde? Dommen falder jo kort efter anholdelse.
Nu har du jo selv henvist til en artikel længere oppe - og der står følgende:

Ingen af de 53 sager om vanvidskørsel i april er endnu afgjort ved Retten, og derfor er der heller ikke nogen af bilerne, der endnu er beslaglagt permanent.

Skal man tage det for sande ord står disse biler jo bare et eller andet sted og blomstre mens der ventes på en afgørelse.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar