Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

triumph skrev: 18 nov 2018 09:30 Mig bekendt er der ingen der følger op på om de lovpligtige eftersyn udføres, og derfor heller ingen straf hvis man lader værre.
Dybest set er det lovpligtige eftersyn spild af penge. Dog er varmepumpen´s garrenti nogengange bundet op på at man får udført eftersyn
Så rigtigt. Vil man undlade eftersyn, er der ingen, der kommer efter en.
Af en eneste grund, vil jeg have eftersyn på pumpen. At der altid er væske nok i pumpen, er en forudsætning for at den kører, som den skal.
Rengøring af pumpen vil jeg ikke betale for. Pumpen står beskytte under tag, hvor vejeligt, så som blade og andet ikke kan stoppe den til.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Så meget vand samler pumpen fra konstant, nu her hvor temperaturen er kommet ned, og den er tæt på at køre konstant.

Vandet samles fra til konens blomster, strygejern mm.

https://www.dropbox.com/s/off936ifyvrjk ... 5.mp4?dl=0
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af triumph »

Troldmand. skrev: 18 nov 2018 10:17 Så rigtigt. Vil man undlade eftersyn, er der ingen, der kommer efter en.
Af en eneste grund, vil jeg have eftersyn på pumpen. At der altid er væske nok i pumpen, er en forudsætning for at den kører, som den skal.
Rengøring af pumpen vil jeg ikke betale for. Pumpen står beskytte under tag, hvor vejeligt, så som blade og andet ikke kan stoppe den til.
Loven om lovpligtigt eftersyn blev indført fordi nogen typer kølemidel er stærkt øddelæggende for ozonlaget, hvis de slipper ud.
Derfor skulle montør årligt tappe kølemiddel af og veje det, for at konstatere om der er lækager på varmepumpeanlægget, og derved kunne forbygge dem.
Det er bare de færreste kølefirmaer der rent faktisk gør tapper kølemiddel af.
Tildels fordi det tager tid, men også fordi at hvergang man lukker en ventil, øger det risikoen for lækager, så man risikere faktisk at skabe utæthedder ved at kontrollere for utæthedder.

Hvis pumpen mangler væske, så falder ydelsen indtil den holder op med at varme. Og så kan man jo ringe efter en montør for at finde utæthedden/fylde væske på.
Men at fjerne blade/rengøre en varmepumpe. Det behøver man ikke ekstern hjælp til. Og derfor er det ofte ikke pengende værd at få udført service på sin varmepumpe (hvis man selv sørger for rengøring)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

triumph skrev: 18 nov 2018 15:18 Loven om lovpligtigt eftersyn blev indført fordi nogen typer kølemidel er stærkt øddelæggende for ozonlaget, hvis de slipper ud.
Derfor skulle montør årligt tappe kølemiddel af og veje det, for at konstatere om der er lækager på varmepumpeanlægget, og derved kunne forbygge dem.
Det er bare de færreste kølefirmaer der rent faktisk gør tapper kølemiddel af.
Tildels fordi det tager tid, men også fordi at hvergang man lukker en ventil, øger det risikoen for lækager, så man risikere faktisk at skabe utæthedder ved at kontrollere for utæthedder.

Hvis pumpen mangler væske, så falder ydelsen indtil den holder op med at varme. Og så kan man jo ringe efter en montør for at finde utæthedden/fylde væske på.
Men at fjerne blade/rengøre en varmepumpe. Det behøver man ikke ekstern hjælp til. Og derfor er det ofte ikke pengende værd at få udført service på sin varmepumpe (hvis man selv sørger for rengøring)
Naiv som man åbenbart er. Så troede jeg, at kontrollere kølemiddel var indbefattet i et kontrolbesøg. Der er flere naboer her med varmepumpe. Jeg vil forhøre mig, hvad de får lavet, når der er kontrolbesøg! Èn her har lige haft kontrol på jordvarmeanlæg. Han gav 1900,- Jeg vil høre ham, hvad han fik for de penge!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Det har været en rigtig kold dag i dag her i det kolde nordjyske.
I eftermiddag, hvor vi gik skovtur, var det i fuld vinter påklædning.
Varmepumpen... Den gør det bare forbavsende godt. Den når, måske et forbrug på 16KW inden midnat. (1KW er = med 1,5kr.) Så det!

https://www.dropbox.com/s/gyeb2fepukpzu ... 1.jpg?dl=0

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af no100 »

Hej
Der er ingen lov der siger at man skal være kølemontør for at lave årligt eftersyn på varmepumpe anlæg, man skal have de fornødne kvalifikationer.
Der er lovkrav om at du skal være kølemontør hvis du skal ind i det lukkede system i varmepumpen der indeholder kølemiddel (R 134 a) eller and kølemiddel.
Det årlige eftersyn er lovpligtigt på grund af de midler der er i jordvarmeslangen, nogle kommuner vil ved uheld hvor der er udslip af kølemiddel i jorden kræve dokumentation for årligt eftersyn,

Der sker meget sjældent uheld med jordslanger og de indeholder 200-500 l. her er det på sin plads at jeg med en kopi af hvad dansk fjernvarme skrev i inspirations- katalog om solvarme - Dansk fjernvarme

I 2015 skete der et udslip af ca. 2.000 liter solfangervæske i Svebølle, hvor en forureningsundersøgelse konkluderede, at der ikke var tegn på jordforurening.10 Kommunen (Kalundborg) trak på denne baggrund et oprindeligt krav om opgravning af jorden tilbage, dvs. glycol blev frikendt som miljøfarligt.

I lyset af hvad vi ved i dag :) er politikkernes lov om lovpligtigt eftersyn nok skut meget over målet.

no100
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

no100 skrev: 19 nov 2018 02:20 Hej
Der er ingen lov der siger at man skal være kølemontør for at lave årligt eftersyn på varmepumpe anlæg, man skal have de fornødne kvalifikationer.
Der er lovkrav om at du skal være kølemontør hvis du skal ind i det lukkede system i varmepumpen der indeholder kølemiddel (R 134 a) eller and kølemiddel.
Det årlige eftersyn er lovpligtigt på grund af de midler der er i jordvarmeslangen, nogle kommuner vil ved uheld hvor der er udslip af kølemiddel i jorden kræve dokumentation for årligt eftersyn,

Der sker meget sjældent uheld med jordslanger og de indeholder 200-500 l. her er det på sin plads at jeg med en kopi af hvad dansk fjernvarme skrev i inspirations- katalog om solvarme - Dansk fjernvarme

I 2015 skete der et udslip af ca. 2.000 liter solfangervæske i Svebølle, hvor en forureningsundersøgelse konkluderede, at der ikke var tegn på jordforurening.10 Kommunen (Kalundborg) trak på denne baggrund et oprindeligt krav om opgravning af jorden tilbage, dvs. glycol blev frikendt som miljøfarligt.

I lyset af hvad vi ved i dag :) er politikkernes lov om lovpligtigt eftersyn nok skut meget over målet.

no100
Tak for god information. :great:
Der falder mange ting på plads i sådan en tråd - især når man er ny på området.
Det springende punkt. Jeg har 5 år garanti på pumpen. Panasonic har med deres folk været her og godkende, at alt var, som det skulle være.
Skulle der opstå en fej i løbet af de 5 år, og jeg ikke har fulgt kravet om lovpligtigt eftersyn. Mister jeg så garantien?
At se, den garenti som panasonic giver, den kan jeg ikke nogen steder se, hænger sammen med det årlige lovkrav om eftersyn af pumpen.

Da jeg købte pumpen, kunne jeg tilkøbe et opstart besøg. (lidt dyrt, men pyt, det er glemt) Kunne anlægget godkendes, fik jeg de 5 års garanti. Ingen talte om - husk det årlige eftersyn, for ellers....
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Om 5 dage, har Varmepumpen kørt uden stop i 3 måneder.

Er spændt på og se, om den når at bruge strøm for 1300,- på de 3 måneder. Mere herom den 27. november.

Pumpen køre stadig på absolut laveste indstilling i ydelse, hvilket er rigeligt, til den jævnligt laver pause stop.

Min bedste indikator for, at pumpen virker optimalt, er konen.
Med pillefyret - om morgenen, der er koldt, er fyret gået ud. Med den nye varmepumpe - ingen kone klager ;-)

Stolpediagrammet fra varmepumpens logger viser ydelse fra henholdsvis i går og i dag.

https://www.dropbox.com/s/rx3wmhw0hnghn ... 8.jpg?dl=0
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

godt du fik en varmepumpe, når du ikke ku holde gang i fyret:) gætter jeg forkert, når jeg formoder det var et gammelt pillefyr? Mvh.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle »

skrot1 skrev: 22 nov 2018 22:34 godt du fik en varmepumpe, når du ikke ku holde gang i fyret:) gætter jeg forkert, når jeg formoder det var et gammelt pillefyr? Mvh.
Troldmand havde et ganske udmærket fyr. Optimeret til det ekstreme. Altså på en eller anden måde. Når, han som han skriver, kunne klare sig med mellem 5500 og 6000 kg piller årligt i et gammelt hus. Bom :roll: . Det er virkelig ikke meget i pille forbrug. Han vil blot noget andet nu end piller og aske. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Låst