Side 11 af 15

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 18:46
af Bigfoot
Lintz skrev: 24 okt 2020 16:38
Nu nævner du en TDI hvilket så gør at det du sparer på brændstof bruger du så nok på miljøafgift - Men det er selvfølgelig ikke bilens eller motorens skyld.
Nu har jeg lige været et lille smut oppe i den lokale landsby og der lykkes det mig at køre på ren el hvor man drejer ind fra omfartsvejen og ind til bymidte samt tilbage igen - Omkring 4 til 5 km. Hastighed mellem ca 55 og 30. I hele byen er der 40 samt 30 km begrænsning. Ved da godt at det ikke er det som rykker vildt i regnskabet men mange bække små .....

- og til sidst. Der skulle prøves noget andet - Nu har jeg kørt med store dieselmotorer i godt 20 år. Det koster i afgifter.
Jooo de koster da lidt ekstra i afgifter, men nu fruen og jeg, vi kører hver 50.000 km om året, så 100.000 km i husstanden om året.
Der betyder det satme MEGET om de kører 20 eller 21 på literen. Så må de gerne koste lidt ekstra i afgift, hvis forbruget så også er det lavere, samt at brændstoffet jo koster ca 1,50kr mindre pr liter.

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 18:49
af Bigfoot
John Skov Jensen skrev: 24 okt 2020 18:44 Hvis du drømmer om 45+ km/l så skal du nok får pavabehandlet den diesel folkevogn, for den kommer du til at køre lang tid i inden en hybrid cirkus kasse eller anden bil kan indfri dine forventninger

Med med din betoning i indlægget satser du nok også på sølv og guldbryllup med din kones dieselhakker :-)
min betoning er betonet af den manglende betoning af hvor økonomisk de biler rent faktisk er.
når jeg ser på muligheden for el kombineret med forbrændingsmotor, så ser jeg faktisk på muligheden for at forbruget da også burde være deroppeaf i regnestykket.
Jeg tænker vores golf f.eks, eller fruens er det jo, med sine 24-25 på literen, kombineret med en overstørrelse milwaukee boremaskinemotor og et stort batteri, så burde den da kunne tage 50% af dieselmotorens arbejde, ergo burde det da hedde 40-45 km på literen? Men det er nok bare ikke sådan desværre.

MEN.... jeg er meget skeptisk for det hybrid og el bil marked. For jeg er stadig af den opfattelse af de fleste af de biler, er kommet 2-3 år for tidligt på markedet. Det er ikke ordentlig gennemtestet, men blot hypet på markedet af nogle fuldstændig inkompetente politikere der INTET aner om teknik eller noget som helst i den kategori.

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:33
af pendec
Bigfoot skrev: 24 okt 2020 18:49 MEN.... jeg er meget skeptisk for det hybrid og el bil marked. For jeg er stadig af den opfattelse af de fleste af de biler, er kommet 2-3 år for tidligt på markedet. Det er ikke ordentlig gennemtestet, men blot hypet på markedet af nogle fuldstændig inkompetente politikere der INTET aner om teknik eller noget som helst i den kategori.
Det må kunne beregnes let ud fra mit tidligere eksempel?

el: - 5km/kWh * 10.000 = 18.000 kr afrundet. så er spørgsmålet så om et Clever abo til 795,- ikke gør det bedst her. 12*795 = 9600kr om året for fri opladning hjemme og på farten.

benzin - 50.000 / 25 = 20.000 kr

Det må da betyde du halverer udgiften til brændstof ved at få el på det hele kørt, hvis du kan.

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:35
af Bigfoot
pendec skrev: 24 okt 2020 19:33 Det må kunne beregnes let ud fra mit tidligere eksempel?

el: - 5km/kWh * 10.000 = 18.000 kr afrundet. så er spørgsmålet så om et Clever abo til 795,- ikke gør det bedst her. 12*795 = 9600kr om året for fri opladning hjemme og på farten.

benzin - 50.000 / 25 = 20.000 kr

Det må da betyde du halverer udgiften til brændstof ved at få el på det hele kørt, hvis du kan.
se nu kommer der et par detaljer.....

påhængsvægt på 2000kg og generel rækkevidde på minimum 150km på en opladning....

Det er ukendte terræn for elbilerne, medmindre man selvfølgelig køber sig en tesla af en anden verden, men så er prisen jo det samme som hele vores ejendom, og vi skal sku have to af dem :shock: :shock:

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:41
af pendec
Bigfoot skrev: 24 okt 2020 19:35 se nu kommer der et par detaljer.....

påhængsvægt på 2000kg og generel rækkevidde på minimum 150km på en opladning....

Det er ukendte terræn for elbilerne, medmindre man selvfølgelig køber sig en tesla af en anden verden, men så er prisen jo det samme som hele vores ejendom, og vi skal sku have to af dem :shock: :shock:
Hov,
du kan bruge denne?

https://autobranchendanmark.dk/faq-item ... vor-meget/

Mercedes-Benz GLC 350e , det lyder da som den rette bil med 2000kg træk.
edit: Nå C modeller fås ikke med plugin i DK endnu, og synes de ligger godt over 700.000 der, surt du vil have 2000kg på krogen.

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:45
af Bigfoot
pendec skrev: 24 okt 2020 19:41 Hov,
du kan bruge denne?

https://autobranchendanmark.dk/faq-item ... vor-meget/

Mercedes-Benz GLC 350e , det lyder da som den rette bil med 2000kg træk.
du gjorde det ikke billigere.......
men fed bil :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:53
af pendec
Bigfoot skrev: 24 okt 2020 19:45 du gjorde det ikke billigere.......
men fed bil :lol: :lol: :lol: :lol:
I kan da ikke begge ønske 2000kg på krog, Du nævner jo en miniput bil som i har idag? Golf er da ikke vild, kan den tage 2000kg?
Så må i balancere det lidt, og vælge en klasse som passer til meget men ikke alt.

Outlander giver dig 1500kg, Mercedes GLA 250e giver 1600kg (til 400.000+60k i ekstras)

Så kan man jo vurdere hvad man skal kræve af bil nr. 2?

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:53
af Lintz
Bigfoot skrev: 24 okt 2020 19:35 se nu kommer der et par detaljer.....

påhængsvægt på 2000kg og generel rækkevidde på minimum 150km på en opladning....

Det er ukendte terræn for elbilerne, medmindre man selvfølgelig køber sig en tesla af en anden verden, men så er prisen jo det samme som hele vores ejendom, og vi skal sku have to af dem :shock: :shock:
Det var jo så et par detaljer som ikke var med i første omgang. Men ja - Alt skal indregnes i det.
Nu er det sådan at bare fordi jeg har købt en hybrid er det ikke fordi den hermed bare er det bedste på jorden og jeg skal have overbevist alle om at det er guds gave til alle.
Folk må sku selv om hvad de kører i men kan da godt forstå at nogle er skeptiske overfor ideen med PHEV eller ren el.

Der hvor jeg syntes det kan halte lidt er at prisen for en optankning kan varierer meget afhængig af hvilken ladeform man vælger.
Tager man bare "morfar" stikket er det vel rimeligt nemt at regne ud- Til gengæld er det vist så som så at nå at få ladet bilen op inden den skal ud at køre igen.
Så kan man vælge en 32 amp (tror jeg det er) og så bare betale for det strøm man bruger eller bruge sit overskudsstrøm fra vindmølle eller solceller.
Eller en form for abb samt en ladestander.
Har man et fast kørselsmønster kan den sidste løsning være god nok da det kan regnes på men hvad nu hvis man ryger hjem i 3 mdr for at arbejde pga Covid. Ungerne må ikke komme i skole og dagpleje.
Ja - Så koster det den normale abb-pris alligevel selv om bil står og glaner i garagen.

- så er det lidt nemmere at kigge op på skiltet når man passerer tankstationen og ser at benzinen koster 9,99 eller diesel 8 et-eller-andet.

Jeg har i 6 år været tilfreds med en 150 hk diesel som har kostet 12.100 i forsikring og vægtafgift. Får nu en besparelse på omkring 7300 som jeg så kan købe benzin for til min motorcykel. :)

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:56
af Lintz
pendec skrev: 24 okt 2020 19:41 Hov,
du kan bruge denne?

https://autobranchendanmark.dk/faq-item ... vor-meget/

Mercedes-Benz GLC 350e , det lyder da som den rette bil med 2000kg træk.
edit: Nå C modeller fås ikke med plugin i DK endnu, og synes de ligger godt over 700.000 der, surt du vil have 2000kg på krogen.
Der står "Opdateret sep. 2020" nederst i artiklen men Konaen er ikke med ved de 1300 kg.

Re: Ny bil. Men hvilken.

: 24 okt 2020 19:56
af pendec
Lintz skrev: 24 okt 2020 19:53 Der hvor jeg syntes det kan halte lidt er at prisen for en optankning kan varierer meget afhængig af hvilken ladeform man vælger.
Tager man bare "morfar" stikket er det vel rimeligt nemt at regne ud- Til gengæld er det vist så som så at nå at få ladet bilen op inden den skal ud at køre igen.
Så kan man vælge en 32 amp (tror jeg det er) og så bare betale for det strøm man bruger eller bruge sit overskudsstrøm fra vindmølle eller solceller.
:) Strøm koster det samme, om du bruger mormor løsningen eller turbocharge. Forskellen er så lige kW den kan trække. Så mormor stik her trækker kun 6A , og min max oplader trækker 16A , eller næsten 3 gange hurtige men prisen det samme.
edit: Selvf. flexafregning betyder noget i dette for mange, når man kan betaler 55øre om dagen eller 17øre om natten.
Lintz skrev: 24 okt 2020 19:56 Der står "Opdateret sep. 2020" nederst i artiklen men Konaen er ikke med ved de 1300 kg.
korrekt, du har så heller ikke en plug-in hybrid, så den skal ikke være på den liste.