Side 2 af 3

Re: Er det ved at være tid?

: 03 nov 2010 21:20
af MichaelK
hudle » 03 Nov 2010, 20:53 skrev:ja komfortmæssig set.. men sikkerhedsmæssig er de formentlig ringere.. Jeg må erkende at med de temperaturer under 8-10 + grader så er sommerdækkene ved at komme til kort for de er hårdere i gummiet og har ikke den samme evne som om sommeren med højere temperaturer.. Jeg må sige at jeg kan TYDELIG mærke forskel med sommer / vinterdæk når man bruger sin bil til arbejdsbrug hver dag og man ofte kan komme ud i situationer hvor sikkerheden skal være i top...

Ja, min oplevelse er, at vi skal under +5 grader, før sommerdækkene bliver for ringe.



Mvh.



PS.:
Min firmabil (VW LT35) har baghjulstræk, og køre på sommerdæk hele året :P
Det elektronisk differentialespær redder mig ud af de fleste besværligheder.
Selv med maskintrailer har jeg endnu ikke oplevet at sidde uhjælpeligt fast.

Re: Er det ved at være tid?

: 03 nov 2010 23:59
af hudle
neeej det er måske rigtig men vil stadig komme med den påstand at jeg kan køre jyllandsringen mere sikkert igennem med vinterdæk på våd bane med temp under 10 grader end med sommerdæk....

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 10:43
af Flemming DJ
Hmmm... det er ellers efterhånden flere gange påvist, at sommerdæk både styrer og bremser bedre på våd og tør vej end vinterdæk - uanset temperaturen. Selv FDM har indset det. :D

MEN, hudle har nu en god pointe; når man begynder at få nattefrost og nogle glatte områder på udsatte steder, så ER det mere sikkert at få vintersutterne på. For på is, i sne og slud får sommerdækkene SÅ mange bank af vinterdæk.

Det er noget med, at vinterdæks bremselængde på våd vej er 10-15% længere end sommerdæk, MEN omvendt på sne er sommerdæk op til 75% længere om at standse end vinterdæk. Is er svjv endnu værre.

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 11:22
af Bigfoot
Flemming DJ » 04 Nov 2010, 10:43 skrev:Det er noget med, at vinterdæks bremselængde på våd vej er 10-15% længere end sommerdæk, MEN omvendt på sne er sommerdæk op til 75% længere om at standse end vinterdæk. Is er svjv endnu værre.
Det faktum er fabrikanterne så ved at være ovre nu.... conti og michelin har ihvertfald fået deres vinterdæk opdateret til at kunne klare våd vej.

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 17:44
af Lund
Ulrik du er squ ikke rar. Jeg havde heldigvis glemt alt om de 8 hjul jeg skal have skiftet, men nu brager min dårlige samvittighed frem. Jeg får det aldrig gjort inden det er så kold at jeg er ved at fryse fingrene af og konen har sat bilen fast i indkørslen til huset et par gange :(

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 18:24
af Landevejsridderen
De kommer på slut november/start december og tages af igen først i april.. Så længe vi stadig har flest dage med 5 gr og derover (flest tæt på 10gr og derover), er det faktisk ikke forsvarligt at køre på vinterdæk uanfægtet de 3 dage der var med let nattefrost. Hvis man vil hænge sig i den smule, så skal man skifte sine dæk efter vejrudsigten. MEN vinterdæk er bare for bløde i gummiet når temperaturen kommer over 5 gr, og dette forringer styreegenskaber OG bremseevne.. Opdateringer eller ej, så er de blevet bedre, men står stadig langt fra mål med sommerdæk, uanset om det er tør eller våd vej. Jeg har haft den fornøjelse at køre dæktest af både standard og vinterdæk over en årrække, ganske vist til lastbil, men det er faktisk kun vægten til forskel. Jeg vil her sige at der er kolosal forskel på kvaliteterne i dæk, og man skal virkelig se sig godt for. De dyre er ikke altid de bedste! Michelin laver fx nogle vildt gode dæk, hvis altså du skal krydse nordpolen i din Avensis, hvor imod i vores klima her i dk, er de for dyre at køre med, og ikke bedre end andre "alm"-vinterdæk. Til kørsel i Dk, syd og mellem Sverige, Sydlige Norge samt syd for grænsen, vil jeg anbefale Viking vinterdæk, der har et rigtigt godt greb, og er designet til vores klima, med en del plusgrader henover vinteren. At de ligger i det rimelige prisleje gør jo kun dækket bedre ;)
En anden lille detalje der er et stort problem om vinteren er, at folk tror at de kan køre som var det sommer og solskin, for "jeg har jo vinterdæk på".. Den holder bare ikke, så tænk jer godt om!! Kør som du ville på sommerdæk, så hjælper dine vinterdæk dig nemlig.. ;)
God tur derude på vejene :)

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 18:37
af Landevejsridderen
Vil lige indskyde at Kormoran Winter Pro, er et rigtig godt dæk også, der ligeledes er tilpasset vores klima. Det er et ganske billigt vinterdæk, og man skal lige være opmærksom, hvis man er mange sæsoner om at slide dem ned, da de godt kan blive lidt møre i gummiet efter nogle år.. Men er du 2-3 sæsoner om at slide dine vinterdæk ned, så er det helt sikkert valuta for pengene ;)

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 18:50
af rappe
vil bare lige sige jo smallere dæk jo bedre..

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 18:58
af Landevejsridderen
rappe » 04 Nov 2010, 18:50 skrev:vil bare lige sige jo smallere dæk jo bedre..
Helt enig.. Jo mindre trykflade, jo bedre vejgreb..

Re: Er det ved at være tid?

: 04 nov 2010 20:55
af mejeristen
ja indtil en hvis grad, de skal stadig kunne overføre motorens kræfter sikkert uden at bilens hjul mister vejgrebet!