Side 2 af 3

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 07 okt 2010 20:53
af thoken
Hej!
Husk: ved enhver forbrænding dannes der vand!
Og hvis din røgtemperatur ikke kommer op på 80-100 grader, ja så kondenserer fugten i røgen på de koldeste steder i kedlen.
Jeg er overbevist om at det er den lave ydelse der er problemet(altså det lave forbrug, og dermed fyrets lave ydelse).

Mvh thoken

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 07 okt 2010 21:34
af Frank_Rasmussen
Har du sat shunt på fyret?

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 00:00
af thy
din retur SKAL være 60 grade inden der leveres varme til huset...

det vil sige der skal være en shunt der gør at returvandet holdes over 60grade ellers vil du ikke få bugt med fugten før der bliver brug for merer varme

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 06:41
af Dunas
Tak for jeres svar :lol: . Har nu prøvet og kørt med 100% tvang-ydelse, det hjælp på problemet. Kondensen forsvandt ned af kedelsiderne efter 1 times kørsel. Opdagede samtidig, at den fik for mange træpiller "tror jeg nok", den røg en smule ved afbrændning af træpiller "sort røg". Låget på kedelen var ihverfald sort. Efterfølgenden regulerede jeg mængden af træpiller ned og gav den lidt mere blæst. Kører så nu med min. 60% ydelse og max. 100% ydelse på brænder. Resultat var som sagt, at kondensen forsvandt og låget på kedelen fik en Hvid/brunlig farve, hvilket indikere på korrekt afbrænding "det har jeg læst". Min røgtemperatur steg også til ca. 100 grader.
Når anlægget er varmet op, køre jeg med en retur på ca. 50-54 grader hvilket skulle være OK, der står i brugsanvisningen at retur skal være min. 45 grader, så det går jeg udfra. Jeg har absolut ingen problem med at varme huset op, det går rigtig stærk, pt. bruger jeg anlægget ca. 4 timer om dagen.
Jeg er jo også ny her i faget :roll: , har kun haft anlægget i en uges tid. Er godt klar over, at jeg skal igennem en mindre læreproces mht. indstilling/kørsel af et træpillefyr "Woody". Men det har jeg bestemt også mod på, og så er det jo bare fedt med stokerproforum hvor man kan søge om hjælp og få svar hurtig :great: .

Nej jeg har ikke shunt på, men har en kugleventil. Der er flere som køre med kugleventil oppe ved vvb. Måske skulle jeg få monteret en shunt??

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 07:11
af Fer
Jeg valgte selv at skifte min kuglehane om til en shunt på min biotech kedel. Dette mest for at sikre at der altid var varm nok retur. Plus at returen bliver hurtigere varm, derved mindre kondens under opstart.

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 10:06
af Frank_Rasmussen
Dunas » 08 Oct 2010, 06:41 skrev:Låget på kedelen var ihverfald sort. .... låget på kedelen fik en Hvid/brunlig farve, hvilket indikere på korrekt afbrænding "det har jeg læst". ??
Nu har du en anden kedel end jeg; men som jeg forstår det, så er det alt for usikkert at bruge sod-farven på låget til noget. De vigtigste måder at grundindstille fyrets mætning (antal procent af tiden den eksterne snegl kører) og mængden af luft er i rækkefølge:

- Afvejning i 6 minutter og indtastning af resultatet i styringen
- Justering så der lige netop ikke kommer synlig røg op af skorstenen. Kan være umuligt at bruge ved små drifteffekter på f.eks. mit anlæg
- Farver på asken fra herden (d.v.s. i forreste askeskuffe) bør alt efter pillefabrikat være kaffegrums-farvet. M.a.o. ikke sort (for mange piller til for lidt luft) eller hvid (for meget luft til for få piller)
- Flammens udseende lige efter låget er løftet mindst muligt. Det kan muligvis være svært at anvende på en Black Star, ud fra de tegninger, der findes på nettet :roll:. Flammen skal ikke være for hissig og ikke for sløv. Dette er reelt den metode, som jeg anvende ved lav drifteffekt på mit anlæg.

Der er mere beskrivelse i manualen og i http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf
Min røgtemperatur steg også til ca. 100 grader
På en Scotte/Woody er røgtemperaturen ikke så brugbart til justering. Den kan mest anvendes til at vurdere, at nu er temperaturen steget så meget, at det virkelig er tid til at få renset kedlen.

På mit anlæg ville en røgtemperatur på 100 grader på en nyrenset kedel betyde, at der bliver blæst alt for meget luft gennem kedlen, og at pilleforbrug er alt for stort.
Når anlægget er varmet op, køre jeg med en retur på ca. 50-54 grader hvilket skulle være OK, der står i brugsanvisningen at retur skal være min. 45 grader, så det går jeg udfra. Jeg har absolut ingen problem med at varme huset op, det går rigtig stærk, pt. bruger jeg anlægget ca. 4 timer om dagen...

Nej jeg har ikke shunt på, men har en kugleventil. Der er flere som køre med kugleventil oppe ved vvb. Måske skulle jeg få monteret en shunt??
Er der en manual til Black Star kedlen? Jeg synes ikke, at jeg kan finde den på nettet...

Som jeg forstår NBE, så SKAL deres kedler shuntes; ihverttilfælde på kedler før Black Star (og sikker også med og efter).

Der er forholdsvis lidt vand i pillerøg og røgen er vist heller ikke særlig aggressiv (begge i modsætning til f.eks. røg fra korn) Vand i askeskuffen skyldes (når der ikke er hul et eller andet sted) ikke at røgen kondenser; men er et udslag af kold og varmt vand med for stor temperaturforskel mødes i kedlen.

Som jeg forstår det, så foregå tærringen af kedlen ikke så meget udefra; men mere indefra og ud.

Jeg deler din begejstring for forums; men der ligger også en fare i at tro på for meget på det, der bliver skrevet. Det gælder selvfølgelig også det jeg skriver.. :)

PS: Hvis/når du alligevel skal have shunt på kedlen, så kan du også overveje, om du ikke skal have en zoneventil i til at udnytte styringens geniale varmvandspriotering...

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 10:19
af Ulrik
Det der også er problemet er, at det tager noget tid at få varmet en kold kedel op.
I den tid, som du kører nu, vil pumpen trække kold vand ind i din kedel hvilket gør processen endnu længere samt give kondens.

Kan styringen ikke styre cirkulationspumpen? F.eks. sættes til kun at køre når temp er over 50-60 grader afhængig af hvad din kedeltemp er.
Det vil også hjælpe, men en korrekt shunt er nok det bedste. Det troede jeg faktisk du havde.
Jeg går da ikke ud fra at Andresen kan finde på at montere et anlæg uden shunt.

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 10:30
af Frank_Rasmussen
Shunt skal måske fra NBE's side bare forstås, som at der kan løb vand fra fremløb direkte til returløb, og at det godt må laves med en kuglehane...

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 11:10
af Jens
Frank_Rasmussen » 08 Oct 2010, 10:06 skrev: Vand i askeskuffen skyldes (når der ikke er hul et eller andet sted) ikke at røgen kondenser; men er et udslag af kold og varmt vand med for stor temperaturforskel mødes i kedlen.

Som jeg forstår det, så foregå tærringen af kedlen ikke så meget udefra; men mere indefra og ud.
Hmm, Frank - det plejer da at være fornuftige og brugbare indlæg som kommer fra dig, - men ovenstående er altså ...... hmm, beviset på at man ikke skal tro på alt herinde :twisted:

I mine vandhaner/blandingsbatterier der møder koldt og varmt vand også hinanden, men det bliver de altså ikke våde af udvendigt 8)

Hvis kedel er tæt, så skyldes vand i askeskuffen altid, - at fugtigheden i luften/røgen inde i kedlen kondenserer på de koldeste flader inde i kedlen. Det er eneste sted vandet kan komme fra.

Re: Vand i aske ved askeskuffen

: 08 okt 2010 11:44
af Dunas
Tak for jeres svar icon_cheesygrin.gif . Mht. manualt på black star, er det den samme som woodykedelen, da den er bygget på samme princip. Jeg vil prøve og indstille min brænder noget bedre her i weekenden :lol: . Kan godt se, at når vandet i systemet er ca. 27 grader inden jeg starter op, vil den trække dette vand ind i kedel via pumpen. Der går jo ca. 1 times tid inden returtemperaturen komme op på min. 45 grader. Det vil nok være med til forøge chancen for kondens. Men jeg er ikke i tvivl, at jeg har kørt med en alt for fed forbrænding hvor røggasserne ikke har kunne forbrænder sig, der ved dannes der sod i kedelen. Det sod har jo vel også en slags vandindhold, da det ikke var fuldstændig tør sod. Ja har besluttet, at der skal monteres en shunt. Overvejer faktisk om jeg også skal vælge iltstyring???. Måske jeg skal vente her, til jeg får noget mere erfaring med indstilling af brænder :roll: .