Side 2 af 2

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

: 29 jul 2010 22:10
af Zarge
Humm, hvad med radiatorkredsen... Kan jeg evt sætte et kryds i toppen af tanken istedet for et tee, og så montere fremløb fra fyret, fremløb til radiator ekspansion, og tank på den samme? eller bliver det noget rod
Skal ekspensionen forresten sidde på tanken, bør den ikke sidde på fyret, grunden til at jeg spørger er at ekspensionen rent fysisk sidder over fyret, og tanken står ved siden af, så et tee på højkant i toppen af fyret, ekspartion lodret op, og fremløb til tanken ud af siden... virker nemmest...
Jeg regner med at smide en ladomat på mellem tank og fyr, og min Alpha2 mellem tank og radiator kreds, så regner ikke med at cirkulering og "shuntning" af kedlen bliver noget problem...

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

: 30 jul 2010 10:53
af Ernst Drastrup
Du skal i al fald lave det sådan, at luften over i tanken også kan gå op i ekspansionen, eller også skal du montere en luftskrue i toppen af tanken.

det er fint nok, at montere det på den måde du beskriver det.

Herudover ville jeg montere ekspansionen med varmelås, så du ikke unødigt "slæber" ekspansionen med hele tiden når du fyrer.

Der opstår altid en selvcirkulation i sådan et lodretstående rør op til beholderen.
Jeg smider lige et diagram på, så du kan se, hvordan det er bedst at lave den slags.
Diagram til Tonni Madsen. 13. Juli 2010.doc
(26.5 KiB) Downloadet 60 gange
Heldd og lykke med dit projekt.

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

: 30 jul 2010 17:17
af Zarge
Tak for svarene... Jeg kom lige til at tænke på...
Når nu jeg har fået tanken svejset, hvordan "trykprøver" jeg den så bedst?
Mit problem er at det er en bekendt der kommer forbi med en svejser, og derfor skal evt utætheder jo helst indes hurtigt, så han ikke skal på besøg igen...
Kan jeg proppe tanken af, og koble et manometer og en gang trykluft på ?
Hvor meget skal jeg forresten "udsætte den for" når den kommer i drift kmmer den til at køre med ca 4,5mtr vandsøjle, det er vel ca 0,5 bar, så omkring 1 bar er vel fint, eller?
Jeg kan jo også bare fylde tanken med vand når vi er færdige, men for det først tar det jo en del tid, der er ikke meget blus på vandet her i huset, og det er jo også lidt spildt da tanken skal flyttets ind i nabo rummet, og derfor skal tømmes igen...
ved heller ikke om man kan regne med det hvis der ikke er lidt tryk på...
Hvad evt med luft og lekagespray... ved ikke hvordan det virker, men det er vel noget med at bobler op....

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

: 30 jul 2010 17:33
af Flunk
Du maa ikke trykproeve med luft.
Det er meget farligt.
Vand er fint, normalt trykproever man ved 1,5 gange beregningstrykket, og det ved du jo ikke hvad er.
Jeg ville nok trykproeve ved 10 bar hvis den skal bruges ved 2,5 bar normalt.

Husk at lufte helt ud inden trykproeven.

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

: 30 jul 2010 18:05
af Ernst Drastrup
Det er jo rigeligt at trykprøve den med 10 bar.
Det svarer til 100 meter v.s.
Og da den fremover kun skal køre med 4,5 meter, så er det nok at trykprøve den med 6,75 meter vandsøjle.
Svarende til 0,675 bar. (Men vær sikker på manometret måler rigtigt og i den rigtige skala.)
Det tør jeg godt tage ansvaret for, og gøre med luftryk, selv om jeg godt ved, det er ulovligt.
Men det er så svagt et tryk, at det ikke kan blæse taget af huset, hvis den skulle revne i en svejsning.

Sæt et manometer på, - helst et der måler meter vandsøjle, og pumpe den op på de 6,75 m.v.s.
Hvis du er ked af at ofre alt det vand.
Brug gerne lækagespray. Det bobler op som sæbebobler, ved den mindste utæthed.
Du kan også bruge sæbespåner, der er opløst i vand.
Det brugte man til vand- og gasmesterprøven, da jeg aflagde den.
Man brugte det også på maskinmesterskolen, men nu er det jo også mange år siden.