Hej EKP.
Jeg synes du skal førstærke din brugte olietank, hvis du kommer op på 5 m.v.s. altså ½ bar i tryk.
Hvis stuserne til fremløb og retur placeres i toppen af tanken, så "slæber du jo bare 15 - 20 liter med, og når tanken, som du skriver, bliver godt isoleret, så er der jo næsten ingen varmespild.
Spildet er betydelig størrer, når varmen går gennem en kedel, for her er det hele kedlen der bliver varm helt unødigt.
"Jens" må være meget heldigt med, at han kan bibeholde toppen af tanken helt oppe på den høje temperatur, selv når han putter returen på 40 grader ind nede i bunden.
Hvis det er noget, jeg har forsøgt rigtig meget med, så er det sandelig lagdelingen i akku-tanke.
Og ved hjælp af mange termometere, (og mange forsøg) er det bevist, at en varmere retur ind i bunden af en kold tank, bliver disse termometere påvirket i negativ retning.
Du kan ikke stoppe en "varmeboble" der er på vej opad inde i tanken. Den skaber uundgåligt turbolæns.
EKP. En trevejsventil har altid indgangs porten åben, mens den kan veksle mellem de to andre, alt efter hvilken signal den får. Og de er som regel enten eller, de kan ikke stå halvvejs åben, som en shuntventil kan.
De går on - off som det hedder.
Med hensyn til varmelås på ekspansionen, så er det min erfaring, at "stigerøret" skal bare isoleres godt sammen med beholderen, så den bliver frostsikret på den måde.
Hvis du montere en ekspansionsbeholder oppe på enden af et f. eks. 1" rør, så sker der en selvcirkulation i dette rør, og hele beholder bliver lige så varm som temperatur på kedlen.
Bliver kedlen kold, går denne cirkulation i stå, og beholderen vil ganske langsomt dale i temperatur, til næste gang du tænder op, så sker det samme igen.
Så de 70 - 100 liter skal varmes op lige så tit, du tænder op i fastbrændselskedlen.
Håber det hjælper lidt på forståelsen med, hvad der sker i et varmeanlæg.
Der skal ikke monteres rør indvendigt i tanken.