Er prisen på træpiller på vej ned?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af Bigfoot »

calle skrev: 25 okt 2022 23:23 Det er eddermame skæbnens ironi, at lige nøjagtig DU er endt op med en varmepumpe :besvime:
Ja det er faktisk lidt paradoksalt.... Men jeg har ikke fortrudt det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af Dunas »

Ulrik skrev: 25 okt 2022 10:35 Jeg kan se min lokale brugs sælger 900kg træpiller for 4500,-
Det er da billigt ift den tid vi lever i?
Tænk engang, at man ligefrem siger 4500 kr for en palle træpiller er billig i dag. Sådan ville man ikke have sagt det for 2 år siden icon_cheesygrin.gif
Har set på tysk træpiller pris index, at prisen er gået ned fra top prisen på ca. 840 Euro til ca. 690 Euro. Men stadigvæk lidt over 5000 kr i gennemsnit pris. Nogle stede i Tyskland er dyrere andre steder billigere. Deres prognose er usikker for fremtiden, om den falder yderligere eller stiger igen. Det hele handler om udbud / efterspørgelse. Samtidig skal træpiller priser hænge sammen med de de andre energi priser, så som olie, gas og el. Hvis der kommer et alt for stort et spændt, vil alle over på biomasse, og det er der ikke træ nok til.
Vil ikke afvise, at de kan falde yderligere, men tror ikke det bliver ret meget. Hvis kulden / vinter kommer og den bliver slem, vil prisen stige igen.
Det jeg ser som positiv er, at solsikkepiller vinder frem ved mange, og der bliver solgt rigtig meget i øjeblikket. Det er med til og lette markedet for træpiller i sække.
Der skal en afslutning på krigen Ukraine og Rusland, hvor alle parter finde en fælles løsning hvor EU løsner op for sanktioner med Rusland, og hvor vi igen vil købe gas til billige penge. Det bliver nok ikke med Putin ved roret. Så vil træpiller falde i pris. Men ikke til tidligere niveauer pga. inflationen.
Vedhæftede filer
1 16 Træpille index.jpg
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af Lintz »

Så bankede Pillemadsen lige 1000 kr (næsten) af prisen på Barlinek.
Fra 4995 til 3999.
Stadig dyrt men en tendens ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 28 okt 2022 19:24 Så bankede Pillemadsen lige 1000 kr (næsten) af prisen på Barlinek.
Fra 4995 til 3999.
Stadig dyrt men en tendens ?
Tja... hvis tendensen holder med vejret, og vi får en varm november, så ja.
Umiddelbart ligner det et tilbud, uden han reklamerer med det. De andre træpiller så som Lava, Olimp og Fireheat,
har altid tidligere været billigere end Barlinek. Det er de ikke her, +500 - 750 kr. pr. palle.
Samme tendens ses på Absolut træpiller, her koster Barlinek 3989 kr., andre træpiller typer er dyrere.
calle

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 28 okt 2022 19:24 Så bankede Pillemadsen lige 1000 kr (næsten) af prisen på Barlinek.
Fra 4995 til 3999.
Stadig dyrt men en tendens ?
Jep. FogelFors er også faldet, og det samme er briketterne. Nu skal vi bare holde fast og holde fyret slukket. Vejrguderne er i den grad med os, så stram ballerne sammen. Vi kommer til at vinde det her :great: 8)

calle

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af calle »

Jamen så satte min pillepusher lige prisen ned fra 7000 til 6000 for 896 kg Sødra leveret. Lidt sker der da.

Venlig hilsen
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10379
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af thy »

Stark Assens fredag 4500kr per palle
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af svanggaard »

Det er ikke godt at vide hvor meget forhandlerne har givet i indkøbspris. De piller som er på lager/kontrakt, bliver næppe solgt med store tab. Og skulle en forhandler få billige varer på lager, vil han næppe se fordel i at gå væsentligt under markedsprisen.

Så priserne på verdensmarkedet skal ned, og lagre af dyre piller skal sælges, inden vi for alvor får bedre slutbruger priser.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af triumph »

calle

Re: Er prisen på træpiller på vej ned?

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 04 nov 2022 08:33 Det er ikke godt at vide hvor meget forhandlerne har givet i indkøbspris. De piller som er på lager/kontrakt, bliver næppe solgt med store tab. Og skulle en forhandler få billige varer på lager, vil han næppe se fordel i at gå væsentligt under markedsprisen.

Så priserne på verdensmarkedet skal ned, og lagre af dyre piller skal sælges, inden vi for alvor får bedre slutbruger priser.
Ja det bliver en styrkeprøve. Her er fyret stadig kun tændt lejlighedsvis, hvis elprisen er høj. Hele natten har prisen været lav, så VVB var fyldt med dejlig varmt vand her til morgen. Skønt med et varmt bad. Sidst på eftermiddagen tænder vi fyret, så huset bliver varmet godt igennem, og vi atter får varmt vand i hanerne. Tænker at vi slukker fyret igen før vi går i seng, og i morgen tidlig kan vi smide et par briketter i brændeovnen, hvis det altså er nødvendigt. Medmindre vi får en isvinter - og det håber/tror jeg ikke på - så kan pilleforhandlerne tage deres træpiller og stoppe dem skråt op, hvis der ellers er plads til flere. Vi kommer til at vinde det her :great: smiley140.gif

Venlig hilsen icon_cheesygrin.gif

Besvar